Ήπια ανοδικά κινήθηκε η αγορά των τυχερών παιχνιδιών τον Ιανουάριο 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων. Αξίζει να σημειωθεί πως η ήπια άνοδος των τυχερών παιγνίων με την έναρξη του 2024 αντικατοπτρίζει ορισμένες διαφοροποιήσεις στην παικτική συμπεριφορά, η οποία στην περίπτωση των διαδικτυακών παιχνιδιών αντιστοιχεί σε κάμψη, σε αντίθεση με το επίγειο δίκτυο και τα καζίνο που εμφάνισαν βελτιωμένη κίνηση.
Tο Total Gaming Revenue (TGR) που αφορά το σύνολο των πονταρισμάτων κατά τον πρώτο μήνα της τρέχουσας οικονομικής χρήσης ανήλθε στα 3,59 δις. ευρώ έναντι 3,126 δις. ευρώ τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Επισημαίνεται ότι το εν λόγω ποσό περιλαμβάνει κέρδη και μπόνους που καταβλήθηκαν στους παίκτες και αυτοί με τη σειρά τους τα επανατοποθέτησαν σε τυχερά παιχνίδια. Το Gross Gaming Revenue (GGR), που αφορά τα πραγματικά έσοδα τον παρόχων διαμορφώθηκε στα 230,8 εκατ. ευρώ έναντι 235,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μικρή υποχώρηση. Το κράτος κατά το εξεταζόμενο διάστημα απεκόμισε έσοδα συνολικά 34,45 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με 30,37 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο περσινό μήνα, ποσό αυξημένο κατά 13%. Αναλυτικά το TGR του ΟΠΑΠ κατά τον Ιανουάριο 2024 διαμορφώθηκε στα 625,2 εκατ. ευρώ έναντι 589,3 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Τα GGR του ΟΠΑΠ ανήλθαν στα 122,4 εκατ. ευρώ έναντι 123,1 εκατ. ευρώ. Στα Λαχεία τα TGR διαμορφώθηκαν στα 32,5 εκατ. ευρώ έναντι 31,3 εκατ. ευρώ και τα GGR στα 14,6 εκατ. ευρώ έναντι 13,08 εκατ. ευρώ. Στον Ιππόδρομο τα ΤGR έφτασαν στα 3,087 εκατ. ευρώ έναντι 3,41 εκατ. ευρώ και τα GGR στις 775,2 χιλ. ευρώ έναντι 856,9 χιλ. ευρώ. Στις διαδικτυακές εταιρείες τα TGR ανήλθαν στα 2,76 δις. ευρώ έναντι 2,33 δις. ευρώ και τα GGR στα 72,6 εκατ. ευρώ έναντι 78,6 εκατ. ευρώ. Στα καζίνο τα TGR έφτασαν στα 172,7 εκατ. ευρώ έναντι 165,8 εκατ. ευρώ και τα GGR στα 20,3 εκατ. ευρώ έναντι 20,1 εκατ. ευρώ.
Πορεία δεκαετίας του κλάδου 2014-2023
Στη δεκαετία 2014-2023 συνολικά ο κλάδος των τυχερών παιγνίων εμφάνισε GGR ύψους 13,1 δις. ευρώ και τα άμεσα έσοδα δημοσίου από τυχερά παίγνια που εμπλέκεται η ΕΕΕΠ διαμορφώθηκαν στα 3,7 δις. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί πως τα έσοδα του Δημοσίου από την αγορά τυχερών παιχνιδιών αυξήθηκαν κατά πολύ στη τελευταία δεκαετία, καθώς από τα 524,11 εκατ. ευρώ που ήταν το 2014 ανήλθαν σε 900 εκατ. ευρώ το 2023. Διαχρονικά (2014-2023) ο κλάδος διατήρησε σε γενικές γραμμές τις καλές επιδόσεις του παρά τις έντονες διακυμάνσεις στην παικτική συμπεριφορά το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Συγκριτικά πάντως στη δεκαετία η καλύτερη χρονιά από πλευράς εσόδων για τον κλάδο ήταν το 2023, με το GGR να διαμορφώνεται στα 2,5 δις. ευρώ. Ακολουθεί το 2022 με GGR στα 2,3 δις.ευρώ και το 2019 με 2,2 δις. ευρώ.
Δράσεις για την πάταξη του παράνομου τζόγου
Στο μεταξύ για μια διογκούμενη απειλή κάνει λόγο η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων αναφορικά με τα παράνομα τυχερά παίγνια. Σύμφωνα με την ΕΕΕΠ το πλήγμα είναι πολλαπλό σε κοινωνία, οικονομία και επιχειρηματικότητα. Συγκεκριμένα ανησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει η διείσδυση των παράνομων τυχερών παιγνίων στον ευρύτερο πληθυσμό και ειδικότερα στις νεαρές ηλικίες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας της KapaResearch για λογαριασμό της ΕΕΕΠ το 2023 900.000 συμπολίτες μας (έναντι 800.000 το 2022) έπαιξαν σε παράνομα δίκτυα παιγνίων και διακινήθηκαν 1,7 δισ. ευρώ έναντι 1,4 δις. ευρώ το 2022. Το 10% των παικτών αυτών είναι ηλικίας από 17 έως 21 ετών, άρα όλο και νεαρότεροι σε ηλικία παίκτες τυχερών παιγνίων εθίζονται στην παρανομία. Η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα 17-24 ετών παίζει κατά κύριο λόγο στο διαδίκτυο.
Τα παράνομα δίκτυα όχι μόνο δεν πληρώνουν φόρους, εις βάρος του κράτους και της νόμιμης επιχειρηματικότητας, αλλά ταυτόχρονα κινούνται σε ένα ευρύ φάσμα παραοικονομίας. Από το συνολικό ποσό των 1,7 δισ. ευρώ που διακινήθηκαν στα παράνομα τυχερά παίγνια, τα 1,1 δισ.ευρώ τοποθετήθηκαν στο διαδίκτυο και τα υπόλοιπα 600 εκατ. ευρώ αφορούσαν χρήματα που διακινήθηκαν στο επίγειο δίκτυο, όπως για παράδειγμα σε παράνομες λέσχες και καζίνο. Η συχνότητα με την οποία παίζουν στα παράνομα δίκτυο οι Έλληνες είναι μία ή δύο φορές την εβδομάδα (38,6%), το 30,2% μια ή δύο φορές το μήνα και το 10,8% σχεδόν κάθε μέρα.
Τέλος, σε ό, τι αφορά τους λόγους για τους οποίους στρέφονται στον παράνομο τζόγο, αναφέρθηκαν ότι δεν απαιτείται ταυτοποίηση, προσφέρει τρόπους ανάληψης χρημάτων, όπου διασφαλίζεται η ανωνυμία, δε φορολογούνται τα κέρδη και ότι παρέχει πιο ελκυστικές αποδόσεις.
Σύμφωνα με την ΕΕΕΠ, η μέχρι τώρα αντιμετώπιση του φαινομένου του παράνομου τζόγου είναι αποσπασματική. Επομένως προτείνει στρατηγικό σχεδιασμό για την αντιμετώπισή του, θεσμική κατοχύρωση της μόνιμης συνεργασίας όσων έχουν συμφέρον ή καθήκον να πολεμήσουν τον παράνομο τζόγο, διαμόρφωση θεσμικά μιας δομής που θα είναι επικεντρωμένη αποκλειστικά σε αυτό το σκοπό. Για το σκοπό αυτό η ΕΕΕΠ θα υποβάλει συγκεκριμένες προτάσεις και θα ζητήσει τη βοήθεια και τη συνεργασία φορέων του κράτους, της αγοράς και της κοινωνίας.