Έντονα σύννεφα στην σχέση μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπορίων βασικών καταναλωτικών αγαθών εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει το ενδεχόμενο «επέκτασης» και στα τρόφιμα του μέτρου μείωσης της αρχικής τιμής η οποία πρέπει να ισούται με τουλάχιστον το 30% του αθροίσματος των εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών που κάνει η βιομηχανία, που τώρα εφαρμόζεται σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων: οικιακής και προσωπικής φροντίδας και απορρυπαντικά.
Όπως ανέφεραν χθες υψηλόβαθμα στελέχη της αγοράς, στο περιθώριο της 29η Γενικής Συνέλευσης του Efficiency Consumer Response (ECR) «σε αντίθεση με τις κατηγορίες που ήδη εφαρμόζεται το μέτρο, στα τρόφιμα τα ποσοστά των προωθητικών είναι πολύ χαμηλότερα, συνεπώς οποιαδήποτε παρέμβαση σε αυτό το πεδίο προκειμένου να υποστηριχθεί μια υποτίμηση στις αρχικές τιμές θα δημιουργήσει ένταση στις συμφωνίες προμηθευτών λιανεμπόρων, με τους τελευταίους να επιδιώκουν να διαφυλάξουν τα περιθώρια κέρδους – που σε σχέση με τη βιομηχανία κινούνται σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο, ένα τέτοιο ενδεχόμενο εγκυμονεί το κίνδυνο να προκληθούν ισχυροί τριγμοί στην αγορά».
Αιχμές για την παραβατικότητα
Εξάλλου, ήδη εκφράζεται έντονη δυσαρέσκεια απέναντι στη μεγάλη παρεμβατικότητα που συνοδεύει τα νέα μέτρα του Υπουργείου Ανάπτυξης που έχουν τεθεί σε πλήρη εφαρμογή από τις αρχές του μήνα. Σαφείς αιχμές άφησε, μιλώντας από το βήμα του συνεδρίου, ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος κ. Απόστολος Πεταλάς ο οποίος, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι:
«Τα τελευταία 15 χρόνια η δυτική οικονομία πέρασε μια τεράστια οικονομική κρίση, μετά μια πανδημία, μετά μια ενεργειακή κρίση και τώρα πληθωρισμό και τα επιτόκια. Η Ελλάδα όμως έχει μια διαφορετικότητα.
Πέρασε κάτι που ακόμη και τώρα σε κανένα μέρος του δυτικού κόσμου δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν ότι το πέρασε: μια χρεοκοπία που οδήγησε σε μια κρίση εισοδήματος, η οποία οδήγησε σε μια πολύ μεγάλη αβεβαιότητα, την οποία αβεβαιότητα σήμερα βιώνει η ελληνική κοινωνία όχι όπως τη βιώνουν άλλες κοινωνίες που δεν είχαν κρίση εισοδήματος.
Σήμερα το μέσο εισόδημα στην Ελλάδα είτε από εργασία είτε από σύνταξη είτε από ελεύθερο επάγγελμα δεν είχε ποτέ τόση απόσταση από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Όταν μπήκαμε στο ευρώ ήταν στο 70%, έφθασε στο 90% το 2009 πριν σκάσει το σύστημα και σήμερα είναι στο 56%. Όλα αυτά δημιούργησαν ένα μίγμα που έχει παρασύρει πολλούς στην Ελλάδα και κυρίως τους πολιτικούς μας, οι οποίοι αντιλαμβανόμενοι όλο αυτό και μετρώντας την καθημερινότητα ουσιαστικά ενδίδουν αρκετά στον επικοινωνιακό λαϊκισμό και ειδικά όσον αφορά εμάς στον παρεμβατισμό.
Οι παρεμβάσεις που έγιναν, που γίνονται και που σκέφτονται να γίνουν δεν έχουν προηγούμενο. Με αυτόν τον τρόπο βέβαια δεν λύνεται κανένα πρόβλημα γιατί το πρόβλημα έχει πολύ πιο ριζικές βάσεις και δεν είναι ελληνικό, απλά μεταφέρεται προς πίσω αρκετά η ελπίδα της βελτίωσης των πραγμάτων και έχουμε δει πολλές έννοιες που βλάπτουν τον καθένα από εμάς π.χ. πληθωρισμός απληστίας, αισχοκέρδεια, οι κακές πολυεθνικές και η μπανανία.
Όπως καταλαβαίνετε δημιουργούν μια πολύ μεγάλη καχυποψία προς την επιχειρηματικότητα και κυρίως προς τους δικούς μας τους κλάδους. Κάθε φορά που αντιμετωπίζουμε την πίεση από τους διάφορους stake holders και βέβαια και από τον πληθωρισμό θα έλεγα ότι μία από τις επιλογές που έχουμε -και αυτό με ένα μέτρο- είναι οι ανατιμήσεις που κάνουμε στα προϊόντα. Όμως αυτό δημιουργεί ένα μεγαλύτερο πρόβλημα απ’ αυτό που λύνει. Τελικά θα πρέπει να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ αποτελεσματικότητας, παραγωγικότητας, digital transformation, business transormation και με ένα μέτρο ανατίμηση ούτως ώστε αυτό να μπορεί να το σηκώσει η κοινωνία που ζούμε».
Τουλάχιστον ένα τρίμηνο για να φανούν αποτελέσματα
Σε κάθε περίπτωση, η αγορά εκτιμά ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον ένα τρίμηνο στην εφαρμογή των νέων μέτρων προκειμένου να διαφανεί η πραγματική τους απόδοση στην κατανάλωση, ενώ όπως ανέφερε μιλώντας στην «Ν» στο περιθώριο του συνεδρίου ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης Διευθύνων Σύμβουλος της METRO A.E.B.E. « πρέπει να υπάρξει προσοχή να μην δημιουργηθούν μεγάλες προσδοκίες στους καταναλωτές, όπως είχε γίνει και με τη πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού, που στην πράξη η «απόδοση» στις τελικές τιμές ήταν πολύ χαμηλότερη».