Η κορυφαία ελληνική εταιρεία Ενέργειας υλοποιεί τα τελευταία 3 χρόνια ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού, που εντάσσεται στο πλαίσιο υλοποίησης του στρατηγικού της σχεδιασμού «VISION 2025» για την επίτευξη ενεργειακής μετάβασης και βιώσιμης ανάπτυξης σε βάθος χρόνου.
Οι τρεις κατευθύνσεις
Το πολυεπίπεδο πρόγραμμα, που υπερβαίνει σε κόστος τα 50 εκατ. ευρώ, στοχεύει στην ενσωμάτωση καινοτόμων λύσεων, αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα των ψηφιακών τεχνολογιών και εισάγοντας βέλτιστες πρακτικές στις περισσότερες περιοχές επιχειρηματικής δραστηριότητας της HELLENiQ ENERGY.
Κινείται πάνω σε τρεις βασικούς άξονες, που αφορούν: (α) Το Ψηφιακό Διυλιστήριο, (β) τις Ψηφιακές Λειτουργίες σε επίπεδο Ομίλου και (γ) την ψηφιοποίηση στη λιανική εμπορία και το δίκτυο των πρατηρίων.
Το λεγόμενο «Ψηφιακό Διυλιστήριο» αφορά στη μετεξέλιξη της συγκεκριμένης εγκατάστασης σε ένα συνεργατικό, συνδεδεμένο και ψηφιακό διυλιστήριο, με έργα που αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη και επιτρέπουν τον καλύτερο προγραμματισμό της παραγωγής, τη βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, την αποτελεσματική διαχείριση του εξοπλισμού, την εξοικονόμηση ενέργειας, αλλά και την ασφάλεια των εργαζομένων που αποτελεί για τον Όμιλο μια διαρκή προτεραιότητα. Δύο ενδεικτικά παραδείγματα είναι, η ψηφιοποίηση της διαχείρισης ασφάλειας των εργασιών στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των εργαζομένων, αλλά και η χρήση προηγμένων τεχνολογιών Data Analytics και Machine Learning για τη βελτιστοποίηση χρήσης ενέργειας στη λειτουργία των Διυλιστηρίων, που επιτυγχάνει και μείωση εκπομπών CO2.
Οι άλλοι δύο σημαντικοί πυλώνες του προγράμματος σχετίζονται με την αυτοματοποίηση και την αποτελεσματικότερη λήψη αποφάσεων όπως, για παράδειγμα, με τη ψηφιοποίηση των προμηθειών του Ομίλου, καθώς και την καλύτερη εξυπηρέτηση συνεργατών και πελατών προσφέροντας επιπλέον δυνατότητες, μεταξύ των οποίων οι ανέπαφες πληρωμές στα πρατήρια της ΕΚΟ και της ΒΡ, αλλά και τα προγράμματα loyalty.
«Ωστόσο, σημαντικός παράγοντας σε ένα τέτοιο σχέδιο είναι και η αλλαγή του τρόπου σκέψης για όλους τους εργαζομένους, αφού ο ψηφιακός μετασχηματισμός αφορά την αλλαγή κουλτούρας και όχι απλά τη χρήση νέας τεχνολογίας», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Λεωνίδας Κωβαίος ο οποίος, ως Γενικός Διευθυντής Πληροφορικής και Ψηφιακού Μετασχηματισμού της HELLENiQ ENERGY, ηγείται της ομάδας που έχει αναλάβει την ευθύνη για την υλοποίηση του έργου.
Μετρήσιμο όφελος 100 εκατ. ευρώ
Όπως εξηγεί ο κ. Κωβαίος, το πρόγραμμα του ψηφιακού μετασχηματισμού έχει αποφέρει ήδη οικονομικό όφελος περίπου 60 εκατ. ευρώ σε επίπεδο Ομίλου. Αλλά, ταυτόχρονα, εκτός από τη συγκεκριμένη διάσταση, σημαντική είναι και η συνεισφορά του προγράμματος στην ασφάλεια των εργαζομένων, στη διαχείριση κινδύνων, στη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, καθώς και στη δημιουργία ψηφιακής κουλτούρας και καινοτομίας συνολικά εντός της επιχείρησης.
Το πρόγραμμα εξελίσσεται κατά κύματα, με τα αποτελέσματα από την πρώτη φάση να είναι εντυπωσιακά, ενώ έως την εκπνοή του 2025 θα υλοποιηθεί το δεύτερο στάδιο του προγράμματος, που περιλαμβάνει συνολικά 70 ψηφιακές πρωτοβουλίες με οφέλη που υπολογίζεται ότι θα προσεγγίσουν τα 100 εκατ. ευρώ, συνολικά.
Η σημασία της τεχνητής νοημοσύνης
Πολύ μεγάλη σημασία έχει και η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης αφού δημιουργεί μια νέα δυναμική για τον κορυφαίο Όμιλο Ενέργειας της χώρας, του οποίου η παρουσία περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων. Κάτι, που συνεπάγεται πως υπάρχει πληθώρα δεδομένων προς εκμετάλλευση για τη δημιουργία επιτυχημένων πρωτοβουλιών με χρήση AI. Για τον λόγο αυτό, παρακολουθείται στενά η εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης στο ταξίδι ωρίμανσης, από προηγμένα συστήματα Data Analytics και Machine Learning έως και πρόσφατα το GenerativeAI. Μικρά αλλά σταθερά βήματα γίνονται και στο GenAI, ακολουθώντας μια στρατηγική που αναπτύσσεται στη βάση τριών πυλώνων:
1. Ως εργαλείο ενίσχυσης της παραγωγικότητας του ανθρώπινου δυναμικού.
2. Αξιοποιώντας AI λειτουργικότητα σε έτοιμες λύσεις – όπως για παράδειγμα η SAP.
3. Αναπτύσσοντας εξειδικευμένες επιχειρηματικές λύσεις.
Μάλιστα, στο άμεσο μέλλον η χρήση GenAI αναμένεται να αξιοποιηθεί από τον Όμιλο προκειμένου να δημιουργηθούν “έξυπνοι βοηθοί” για τους εργαζόμενους στο πεδίο, για εύκολη και άμεση πρόσβαση στην πληροφορία στον τομέα συντήρησης εξοπλισμού.
Αλλαγή κουλτούρας σε ολόκληρο τον Όμιλο
Στο κέντρο όλου του προγράμματος βρίσκεται ο εργαζόμενος της HELLENiQ ENERGY. Η εκπαίδευση σε θέματα χρήσης της τεχνολογίας είναι συνεχής και, για τον σκοπό αυτό, δημιουργήθηκε η Digital Academy, ένα κέντρο εκπαίδευσης με έμφαση το reskilling και το upskilling, που αποσκοπεί στην ανάπτυξη στελεχιακού δυναμικού με ψηφιακές δεξιότητες.
Έμφαση δίνεται και στην προσέλκυση εξειδικευμένων στελεχών της αγοράς, αλλά και στον επαναπατρισμό έμπειρου και ικανού προσωπικό από το εξωτερικό. Τελικός στόχος, είναι η ενδυνάμωση του υψηλά καταρτισμένου ανθρώπινου κεφαλαίου που διαθέτει η HELLENiQ ENERGY, με νέες γνώσεις, δεξιότητες και σύγχρονες πρακτικές λειτουργίας.
Δείτε το αφιέρωμα Digital Transformation