Με ρυθμό ανάπτυξης μεταξύ 4%-7% αναμένεται να κινηθεί ο κλάδος των καλλυντικών στην Ελλάδα το 2024, σημειώνοντας σημαντική επιβράδυνση σε σύγκριση με το 2023, χρονιά κατά την οποία ο τζίρος του κλάδου υπολογίζεται στο 1,3 δισ.ευρώ, αυξημένος κατά 22% σε σύγκριση με το 2022, σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ).
Οι τιμές των καλλυντικών κατέγραψαν μέση αύξηση μεταξύ 6%-7% το 2023. Η ακρίβεια, ο πληθωρισμός και η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα που επηρεάζει εκ νέου την εφοδιαστική αλυσίδα επιδρούν αρνητικά στην κατανάλωση και του συγκεκριμένου κλάδου, ο οποίος, όμως, παρά τις δυσκολίες, καταγράφει συνεχή μεγέθυνση της οικονομικής του δραστηριότητας την τελευταία 5ετία με αποτέλεσμα να σημειώνει θετική σωρευτική μεταβολή, ύψους 10,6%, την περίοδο 2011-2022.
Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου 2023, σε κάθε περίπτωση, παρά την επιβράδυνση του ρυθμού μεγέθυνσης, οι επιδόσεις της κατηγορίας συνεχίζουν να κινούνται (αρκετά) υψηλότερα, σε σχέση με τον Γενικό Δείκτη Κύκλου Εργασιών του Εμπορίου. Οι θετικές επιδόσεις συνδέονται και με τη σημαντική εμβάθυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού στις επιχειρήσεις αυτής της κατηγορίας. Απ’ ό,τι διαφαίνεται, οι καταναλωτές μοιάζουν να εμπιστεύονται όλο και περισσότερο, για τις αγορές τους, τις on-line παραγγελίες.
Όπως επισημαίνει ο Πρόεδρος του ΠΣΒΑΚ, Θ. Γιαρμενίτης, πρόκειται για μία βιομηχανία που απευθύνεται στο κοινό μέσω πολλών και ισχυρών δικτύων της αγοράς. Το ευρείας υπερισχύει με ακόλουθα τα δίκτυα των Φαρμακείων, της Επιλεκτικής, τα Monobrands και τώρα ένα ισχυρό δίκτυο είναι το eCommerce.
Από την πλευρά του, ο Αναστάσιος Βάββας, FLAX Ε.Π.Ε. Τακτικό Μέλος του ΠΣΒΑΚ, με βάση τα στοιχεία του ΠΣΒΑΚ σχετικά με τις εξαγωγές των καλλυντικών που δημοσιοποιήθηκαν σε πρόσφατη ημερίδα του κλάδου, στα θετικά προσμετράται η σταθερά ανοδική πορεία των εξαγωγών των του κλάδου των καλλυντικών κατά την τελευταία 5ετία. Ειδικά το 2022 οι εξαγωγές του κλάδου ανήλθαν στα 478 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύοντας ποσοστό 0,87% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών. Η Ελλάδα εξάγει στην Κύπρο, Γαλλία, Ιταλία, ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία και Γερμανία.
Αναφορικά με την κατανάλωση των καλλυντικών προϊόντων στην ελληνική αγορά, με βάση τα στοιχεία της Circana Hellas, το 2023 κατά 10% αυξήθηκαν σε αξία οι πωλήσεις από το κανάλι του σούπερ μάρκετ των ειδών προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς έναντι 2,3% το 2022, κατά 7,2% οι πωλήσεις των ειδών προσωπικής υγιεινής, έναντι 7,4% το 2022.
Σε τεμάχια η αύξηση των προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς διαμορφώθηκε στο +2,0% έναντι -3,3% και των ειδών προσωπικής υγιεινής στο +1,9% έναντι -3,9%. Αναφορικά με το ύψος των τιμών, το 2023 στα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς οι τιμές αυξήθηκαν κατά 7,8% και στα είδη προσωπικής υγιεινής κατά 5,2%. Ανά κατηγορίες προϊόντων το 2023 τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σε τεμάχια από το κανάλι του σούπερ μάρκετ κατέγραψαν τα μωρομάντηλα, τα είδη περιποίησης προσώπου, τα είδη styling, τα αποσμητικά και τα παιδικά αφρόλουτρα. Από την άλλη πλευρά μείωση κατέγραψαν τα σαμπουάν, οι κρέμες χεριών και σώματος, οι βαφές μαλλιών και οι μαλακτικές κρέμες μαλλιών.
Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Γκεζερλή, Ιδρυτή και Πρόεδρο Convert Group, η αξία λιανικής των καλλυντικών και αρωμάτων που αγοράστηκαν από Έλληνες online το 2023 είναι μεταξύ 250 – 260 εκατ. ευρώ. Στο κανάλι των online φαρμακείων η αξία ήταν 138 εκατ. ευρώ και αυξήθηκε 6% από το 2022. Στο κανάλι των online super market η αξία ήταν 18 εκατ. ευρώ και αυξήθηκε 7% από το 2022. Στα παρακάτω κανάλια εκτιμήσεις φέρνουν επιπλέον τζίρο 100 εκατ. ευρώ: online επιλεκτική (από Έλληνες retailers όπως sephora.gr, GdB, Attica, κτλ), online επιλεκτική (από διεθνείς retailers όπως notino, κ.λπ.), online professional (από Έλληνες retailers όπως angelopoulos.gr), quick commerce μέσω Wolt market / eFood Market Διαφαίνεται συνεχόμενη αύξηση διείσδυσης στο χώρο των καλλυντικών και αρωμάτων, κυρίως από το Σεπτέμβριο του 2023, για το Skroutz. Οι λόγοι είναι ότι οι καταναλωτές, λόγω και του πληθωρισμού αναζητούν την πιο συμφέρουσα τιμή. Ταυτόχρονα η αλλαγή που συνέβη εντός του 2023, είναι ότι το marketplace προχώρησε στη δημιουργία δικών του αποθηκών και δικτύου διανομής με δικό του στόλο 450 οχημάτων και 2.000 εγκαταστάσεις lockers σε όλη την Ελλάδα.