ΠΕΡΥΣΙ, για πρώτη φορά, οι εξαγωγές ελληνικών οίνων έφτασαν τα 100 εκατ. ευρώ. Μπορεί το νούμερο αυτό να είναι σχετικά μικρό συγκρινόμενο με τις εξαγωγικές επιδόσεις άλλων κλάδων της εθνικής οικονομίας, όμως το ελληνικό κρασί διαθέτει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα που κανένα άλλο Made in Greece προϊόν δεν μπορεί να διεκδικήσει: το γεγονός ότι διεισδύει τόσο βαθιά μέσα στα σπίτια καταναλωτών ανά την υφήλιο, επώνυμα και ελληνικά.
ΜΕ ΑΛΛΑ λόγια, το ελληνικό κρασί είναι ένα από τα πιο σημαντικά προϊόντα-πρεσβευτές της χώρας μας και, επιπλέον, τόσο σε ποιότητα όσο και σε εικόνα μπορεί να αναμετρηθεί επί ίσοις όροις με το διεθνή ανταγωνισμό.
Η ΣΗΜΑΣΙΑ του είναι εξίσου μεγάλη για την αγροτική οικονομία της χώρας, λόγω της μεγάλης διασποράς στην περιφέρεια, της συμπληρωματικότητας της αμπελουργίας στις καλλιέργειες και στο αγροτικό εισόδημα, του μεγάλου αριθμού μικρών, οικογενειακής κυρίως μορφής επιχειρήσεων, της ραγδαίας ανάπτυξης του οινοτουρισμού και του καίριου ρόλου που αυτό τελικά παίζει στις τοπικές οικονομίες της περιφέρειας, με τη διατήρηση του φυσικού τοπίου να είναι μία από τις καθόλου αμελητέες συνεισφορές του.
ΩΣΤΟΣΟ, αν και «success story» της ελληνικής οικονομίας, ο κλάδος του ελληνικού κρασιού περνά κάπως απαρατήρητος ανάμεσα σε όσους ασχολούνται με την επιχειρηματικότητα και τις μετρήσεις των οικονομικών μεγεθών της χώρας, πιθανόν γιατί ο κατακερματισμός της προσφοράς δεν ευνοεί τη δημιουργία εντυπωσιακών τζίρων ανά οινοποιία, ενώ το ίδιο το προϊόν χαρακτηρίζεται από μια πολυπλοκότητα που ορισμένες φορές καταντά… εκνευριστική για όσους δεν αυτοπροσδιορίζονται ως «γευσιγνώστες» ή φίλοι του κρασιού.
«ΕΙΝΑΙ αλήθεια πως το κρασί έχει επενδύσει πολύ στην έννοια του “αφηγήματος” στο marketing mix του, με αποτέλεσμα συχνά να εμφανίζεται υπέρμετρα “λόγιο” και ενδεχομένως “ψαρωτικό”, ειδικά στους νέους», λέει ο Ντίνος Στεργίδης, δημοσιογράφος οίνου και διευθυντής της έκθεσης Οινόραμα, που θα γίνει στην Αθήνα 2 έως 4 Μαρτίου.
Ωστόσο, αυτή είναι στην πραγματικότητα η δύναμή του, γιατί άπαξ και κάποιος μπει στη διαδικασία εκμάθησης των βασικών, έστω, αρχών γευσιγνωσίας και οινολογίας, παραμένει για όλη του τη ζωή ένας εξαιρετικά πιστός καταναλωτής κρασιού».
ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ 250 οινοποιείων που θα παρουσιάσουν περίπου 2.500 κρασιά, η έκθεση Οινόραμα, που φέτος γιορτάζει τα 30 της χρόνια, αποτελεί μοναδική ευκαιρία γνωριμίας με το ελληνικό κρασί και εκείνους που το παράγουν. Η έκθεση θα λάβει χώρα στο Ζάππειο Μέγαρο 2 με 4 Μαρτίου 2024, ενώ τα εγκαίνια θα πραγματοποιήσει την Παρασκευή 1η Μαρτίου ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Λευτέρης Αυγενάκης, με την έκθεση να λειτουργεί εκείνη την ημέρα από τις 18:00 έως 22:00, μόνο με πρόσκληση.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: www.oenorama.com
- H ΕΚΤΑΣΗ του ελληνικού αμπελώνα είναι γύρω στα 600.000 στρέμματα (από τα 800.000 προ εικοσαετίας, μια τάση ιδιαίτερα ανησυχητική) και περιλαμβάνει γύρω στις 200.000 αμπελουργικές εκμεταλλεύσεις που εκμεταλλεύονται πάνω από 160.000 οικογένειες.
- ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ των εκμεταλλεύσεων είναι μικρό, κατά μ.ό. 5 στρέμματα, έναντι 14 του ευρωπαϊκού μ.ό., με το 86% να είναι κάτω των 10 στρεμμάτων, ενώ το 90% των εκτάσεων είναι φυτεμένες με γηγενείς ποικιλίες.
- Η ΠΑΡΑΓΩΓΗ οίνου ανήλθε το 2022 σε 212.680 τόνους (μείωση 14% σε σχέση με το 2021 και 10% σε σχέση με τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας).
- Ο ΑΡΙΘΜΟΣ των οινοποιείων αυξήθηκε σημαντικά την τελευταία δεκαετία, από 665 το 2010 στα 1.617 το 2021. Από αυτά, τα 1.400 είναι ενεργά, εκ των οποίων το 90% είναι πολύ μικρά, με δυναμικότητα κάτω των 100 τόνων. Η συντριπτική πλειονότητα είναι οικογενειακές επιχειρήσεις μικρού μεγέθους.
- Η ΑΞΙΑ εγχώριας παραγωγής εκτιμάται σε ex-works τιμές 400 εκατ. €.
- ΟΙ ΕΞΑΓΩΓΕΣ (2022) αγγίζουν πλέον τα 100 εκατ. €, με αυξήσεις 17% από την προηγούμενη χρονιά και 25% από τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας, ενώ στη δεκαετία η αύξηση είναι της τάξης του 65%.
- ΑΥΞΗΣΗ εξαγωγών προς Ε.Ε. στα 57 εκατ. €, που αντιστοιχεί σε ποσοστό 21% από το 2021 και 8,5% από τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας, και μέσης τιμής 10% από την προηγούμενη χρονιά και 15% από τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας.
- ΑΥΞΗΣΗ εξαγωγών προς Τρίτες χώρες στα 42 εκατ. €, +11% από το 2021 και +59% από τον μ.ό. της τελευταίας πενταετίας, και μέσης τιμής κατά 14% από το 2021 και 22% από τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας.