Από τον Ιούνιο του 2017, όταν και ανέλαβε καθήκοντα προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου στον ΑΔΜΗΕ, η χώρα έχει αλλάξει δύο πρωθυπουργούς και κάμποσους υπουργούς Ενέργειας.
Ωστόσο, ο Μανούσος Μανουσάκης είναι ακόμα εδώ, με τη θητεία του στη διοίκηση του Ανεξάρτητου Διαχειριστή να έχει ανανεωθεί έως τουλάχιστον τον Μάρτιο του 2025. Κάτι φυσικά, που δεν συνηθίζεται στην Ελλάδα.
Πρόκειται για τον μακροβιότερο CEO του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος μην ξεχνάμε ότι ιδρύθηκε μόλις το 2011, στο πλαίσιο των μνημονιακών κανονισμών για διάσπαση από τη ΔΕΗ.
Το κύμα της «πράσινης» μετάβασης, αναμφίβολα, βοήθησε τον κ. Μανουσάκη να αναδείξει τη σημασία των ηλεκτρικών δικτύων, αλλά και να αναβαθμίσει αισθητά τον ρόλο του ΑΔΜΗΕ στην ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, κάτι το οποίο κατέστη ακόμη πιο εμφανές, μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Σήμερα, ο ΑΔΜΗΕ «τρέχει» ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 5 δισ. ευρώ (με ορίζοντα το 2030), απασχολεί περισσότερα από 1.600 άτομα, διαθέτει 21 κέντρα υπερυψηλής τάσης και ατενίζει το μέλλον με περίσσεια αισιοδοξία.
Επόμενο στοίχημα για τον ίδιο τον κ. Μανουσάκη είναι η συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ σε διεθνείς ενεργειακές κοινοπραξίες, όπως είναι για παράδειγμα η σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ και Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας.
Η κριτική για την Κρήτη
Βέβαια, ο κ. Μανουσάκης έχει αρκετές φορές καταστεί αποδέκτης κριτικής, ιδίως όσον αφορά την πρόοδο του μεγάλου έργου διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική (σε συνέχεια της διασύνδεσης με την Πελοπόννησο).
Το project, αναμφίβολα, είναι τεράστιας κλίμακας, ενώ ταυτόχρονα συνέπεσε με την ενεργειακή κρίση, κάτι το οποίο δυσκόλεψε περαιτέρω την έγκαιρη υλοποίησή του. Έτσι, ο στόχος για την εμπορική λειτουργία του υποθαλάσσιου καλωδίου έχει πλέον μετατεθεί για το 2025.
Το αν για την καθυστέρηση ευθύνεται ο κ. Μανουσάκης ή οι διεθνείς συγκυρίες, σίγουρα δεν είμαστε οι καθ’ ύλιν αρμόδιοι για να το κρίνουμε.
Η «Αριάδνη»
Το μόνο σίγουρο είναι ότι στα χέρια του κ. Μανουσάκη ο ΑΔΜΗΕ φαίνεται έχει «ψηλώσει» σημαντικά, διαδραματίζοντας καίριο ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
Κι όλο αυτό, φυσικά, μόνο ικανοποίηση προκαλεί στο κράτος, δεδομένου ότι το 51% του ΑΔΜΗΕ ανήκει στην υπό δημόσιο έλεγχο εισηγμένη ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών και το 25% απευθείας στο ελληνικό δημόσιο (το υπόλοιπο 24% ανήκει στην κινεζική State Grid).
Και φυσικά, μην ξεχνάμε τον «χρυσοφόρο» διαγωνισμό για την παραχώρηση του 20% της Αριάδνης, η οποία είναι ο αποκλειστικός φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης Αττική – Κρήτη.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η διαδικασία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών αναμένεται να ξεκινήσει λίαν συντόμως, με τέσσερα σχήματα να διεκδικούν τον ρόλο του μετόχου μειοψηφίας.