Για πολλούς ήταν μια ολοκληρωτική πορεία προς τον ηλεκτρικό μετασχηματισμό. Μόλις ένα χρόνο πριν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγωνίζονταν να ανταποκριθούν στη μεγάλη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα. Ξαφνικά όλα πήγαν ανάποδα.
Τα -πρώιμα όπως αποδείχτηκε- σημάδια, οδήγησαν τα στελέχη των αυτοκινητοβιομηχανιών να πιστέψουν ότι υπήρχε το κατάλληλο κλίμα για μια θεαματική κοινωνική στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ( (Electric Vehicle -EV). Κυβερνητικοί κανονισμοί, εταιρικοί στόχοι για το κλίμα, άνοδος στις πωλήσεις των Κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τέλος, η αποτίμηση της μετοχής της Tesla. Όλα συναινούσαν.
Όλοι όμως υπολόγισαν τις εξελίξεις χωρίς να λάβουν υπόψιν τους τον σημαντικότερο παράγοντα: τον καταναλωτή, όπως γράφει χαρακτηριστικά η Wall Street Journal.
Το περασμένο καλοκαίρι, οι έμποροι άρχισαν να προειδοποιούν για απούλητα ηλεκτρικά οχήματα που κατακλύζουν τις αποθήκες τους.
Η General Motors, η Volkswagen και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, αναγκάστηκαν να φρενάρουν τα project και τις δαπάνες για την παραγωγή EVs. Οι έμποροι που παρακαλούσαν για περισσότερα οχήματα, τώρα έκαναν πίσω.
Ακόμη και ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ προειδοποίησε για μείωση του ρυθμού ζήτησης, το 2024.
«Σεισμική αλλαγή»
«Πρόκειται για μια σεισμική αλλαγή, που συνέβη τους τελευταίους έξι μήνες του 2023, και η οποία θα αναδείξει σύντομα τους νικητές και τους ηττημένους στη βιομηχανία μας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Ford Τζιμ Φάρλεϊ.
Ορισμένα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας αναγνωρίζουν ότι προέτρεξαν, με τις υπερβολικά ενθουσιώδεις προβλέψεις για τη ζήτηση. Το σοκ της αλυσίδας εφοδιασμού της εποχής της πανδημίας και η επακόλουθη έλλειψη αυτοκινήτων δημιούργησαν μεγάλες λίστες αναμονής για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κάνοντας τη βιομηχανία υπερβολικά αισιόδοξη.
Τα ερωτήματα των αγοραστών
Καθώς κατακλυσμός νέων EVs χτύπησε την αγορά, τα στελέχη συνειδητοποίησαν ότι οι αγοραστές αυτοκινήτων ήταν πιο απαιτητικοί από ό,τι περίμεναν. Πολλοί ήταν διστακτικοί στο να πληρώσουν ένα υψηλό τίμημα για ένα όχημα που συνοδεύονταν από συμβιβασμούς.
Άρχισαν να έχουν ερωτήματα σχετικά με το πόσο μακριά μπορούσε να φτάσει ένα αυτοκίνητο με μία μόνο φόρτιση, αλλά και για το προσδόκιμο ζωής των μπαταριών.
Τους απασχολούσε επίσης ο χρόνος φόρτισης, το κόστος επισκευής και h έλλειψη αρκετών σημείων φόρτισης, σύμφωνα με τους εμπόρους και τις έρευνες.
Αγοραστής ενός Tesla Model S, είπε ότι το αμάξι απαιτεί μια ολόκληρη νύχτα φόρτισης στο σπίτι, ενώ η εμβέλειά του με μία μόνο φόρτιση είναι χαμηλότερη από ότι υπόσχονται οι εργοστασιακές προδιαγραφές.
«Πανάκριβα» δάνεια
Εντωμεταξύ, τα επιτόκια αυξάνονταν, ανεβάζοντας τις μηνιαίες δόσεις των δανείων για την αγορά τους. Μέσα σε έναν μήνα το περασμένο φθινόπωρο, το μέσο επιτόκιο για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου εκτινάχθηκε από 4,9% σε 7%.
Την ίδια στιγμή τα EVs κόστιζαν κατά μέσο όρο, περίπου 14.000 δολάρια περισσότερα από τα μοντέλα με κινητήρα φυσικού αερίου, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών J.D. Power.
Toyota: «Δικαίωση»
«Οι καταναλωτές βλέπουν επιτέλους την πραγματικότητα», είπε ο πρόεδρος της Toyota, Akio Toyoda .
Η Toyota όπως και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, παραμένει επιφυλακτική απέναντι στην ηλεκτροκίνηση και προωθεί τα υβριδικά αυτοκίνητα ως έναν φιλικό προς τον καταναλωτή τρόπο μείωσης των εκπομπών άνθρακα.
Πωλούν με ζημιά
Τον Νοέμβριο, χιλιάδες αντιπρόσωποι στις ΗΠΑ υπέγραψαν επιστολή με την οποία προέτρεπαν τον Μπάιντεν να χαλαρώσει τους κανονισμούς που προμοτάρουν τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων.
Ορισμένοι έμποροι αυτοκινήτων δηλώνουν ότι πωλούν τα EVs με ζημία για να ξεφορτωθούν τα ανεπιθύμητα αποθέματα.
Επαναπροσδιορισμοί
Τα στελέχη των αυτοκινητοβιομηχανιών δηλώνουν ότι παραμένουν προσηλωμένοι στην τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά πολλοί επαναπροσδιορίζουν τα σχέδιά τους.
Η Ford πλέον μειώνει τις επενδύσεις σε EVs και ίσως καθυστερήσει την κυκλοφορία ορισμένων οχημάτων. Την ίδια στιγμή αυξάνει την παραγωγή υβριδικών οχημάτων που λειτουργούν τόσο βενζίνη όσο και με ηλεκτρική ενέργεια.
Ο Φάρλει, και άλλοι διευθύνοντες σύμβουλοι της βιομηχανίας εξακολουθούν να είναι βέβαιοι ότι οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα απογειωθούν τελικά, αν και με βραδύτερο ρυθμό από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί.
Αλλά προς το παρόν, οι λάθος υπολογισμοί έχουν οδηγήσει τη βιομηχανία σε δυσχερή θέση, με πληθώρα EVs στις αποθήκες και μισοάδεια εργοστάσια.
naftemporiki.gr