Με διψήφιο ποσοστό ανόδου ολοκληρώθηκε το 2023 για τον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK η αξία των πωλήσεων του κλάδου ανήλθε στα 3,217 δισ. ευρώ αυξημένη κατά 12% σε σύγκριση με το 2022. Η αύξηση του όγκου πωλήσεων διαμορφώθηκε στο +5%. Η απόκλιση του ποσοστού αύξησης της αξίας των πωλήσεων του κλάδου έναντι του ποσοστού αύξησης του όγκου πω των πωλήσεων επιβεβαιώνει τον πληθωριστικό τζίρο, μιας και το 2023 σημειώθηκαν αυξήσεις τιμών σε πολλές προϊοντικές κατηγορίες του κλάδου.
Οι προοπτικές
Αναφορικά με την πορεία του κλάδου το 2024 οι άνθρωποι του χώρου τονίζουν πως ο Ιανουάριος ήταν υποτονικός μήνας όσον αφορά τις πωλήσεις. Το ίδιο δείγμα γραφής έχει δώσει προσώρας και ο Φεβρουάριος, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για το κατεξοχήν εκπτωτικό διάστημα της χρονιάς. Από τη στιγμή που δεν υπάρχει μεγάλο πρόγραμμα επιδότησης αγοράς για τα προϊόντα του κλάδου, όπως συνέβη το 2023, λιανέμποροι και προμηθευτές περιμένουν πτώση τζίρου και όγκου πωλήσεων σε κατηγορίες προϊόντων που είχαν δει διψήφια άνοδο πωλήσεων κατά την προηγούμενη χρήση λόγω επιδοτήσεων, όπως για παράδειγμα οι λευκές συσκευές και τα κλιματιστικά. Επίσης το πρόγραμμα επιδότησης Αλλάζω Συσκευή για Επιχειρήσεις ευνοεί κυρίως είδη και εξοπλισμό θερμότητας, προϊόντα που πρόσφατα έχουν ενταχθεί στον κλάδο, περιορισμένης ακόμη εμβέλειας όσον αφορά το συνολικό τζίρο.
Αχτίδα αισιοδοξίας διαφαίνεται για το δεύτερο μισό της τρέχουσας οικονομικής χρήσης λόγω ώθησης αγορών του κλάδου από τον τουρισμό, τα αθλητικά γεγονότα του καλοκαιριού που μπορεί να δώσουν ώθηση στις μαύρες συσκευές. Ενθαρρυντικό για τον κλάδο θα ήταν το ενδεχόμενο μείωσης των επιτοκίων μιας και θα απελευθέρωνε πόρους που αυτή τη στιγμή λείπουν από την κατανάλωση μέσω δανείων για επισκευαστικές εργασίες κατοικιών και επαγγελματικών χώρων. Επιπλέον, εάν δεν υπάρχει κλιμάκωση και επιδείνωση στις γεωπολιτικές καταστάσεις με επιβάρυνση των μεταφορών, ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών θα μπορούσε να δει μειώσεις στις τιμές των προϊόντων του και ενδεχόμενες μεγαλύτερες προσφορές, γεγονός που θα τόνωνε τη ζήτηση.
Αναφορικά με τις επιδόσεις του 2023, όλες οι προϊοντικές υποκατηγορίες κινήθηκαν ανοδικά εκτός από τα είδη τεχνολογίας. Η αξία των πωλήσεων των λευκών συσκευών (ψυγεία, καταψύκτες, κουζίνες) διαμορφώθηκε στο +16,8%, των μαύρων συσκευών (τηλεοράσεις κ.λπ.) +6,9%, των κλιματιστικών στο +45,8%, των μικροσυσκευών στο +18,5%, των τηλεπικοινωνιών στο +10,7%, των φωτογραφικών ειδών στο +8,1% και στο αντίποδα τα είδη πληροφορικής στο -15,5%. Από το σύνολο του τζίρου το 22,3% αντιστοιχεί στις λευκές συσκευές, το 15% στα κλιματιστικά, το 30,2% στα είδη τηλεπικοινωνιών, το 10,2% στις μικροσυσκευές, το 10,6% στα είδη πληροφορικής, το 0,6% στα φωτογραφικά είδη.
Στη λιανική του χώρου ενδιαφέρον έχει η στρατηγική πάνω στην οποία θα βασιστεί η δραστηριότητα της Κωτσόβολος από δω και πέρα μετά την εξαγορά από τη ΔΕΗ και εν αναμονή της έγκρισης της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Είναι ήδη εμφανή η τάση του δικτύου της Κωτσόβολος στην ενίσχυση των παρεχόμενων προς τον καταναλωτή υπηρεσιών.
Από την πλευρά του Public, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές του κλάδου, αναμένεται περαιτέρω αναδιάρθρωση του back office της εταιρείας, η οποία ενισχύει την παρεχόμενη γκάμα των προϊόντων της. Η Πλαίσιο από την πλευρά της σχεδιάζει την επέκταση του δικτύου της, την εγκατάσταση λευκών συσκευών και σε άλλα καταστήματά της, παράλληλα με την υλοποίηση επενδύσεων στα logistics.