Αρρυθμία παρατηρείται στην αγορά των on line φαρμακείων, οι πωλήσεις των οποίων το τελευταίο τετράμηνο του 2023 κατέγραψαν απότομη πτώση, σε σύγκριση με το μισό και πλέον διάστημα του ίδιου έτους αλλά και σε σύγκριση με το αντίστοιχο τετράμηνο της προηγούμενης οικονομικής χρήσης.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας της Convert Group που αντλούνται από δείγμα 91 online φαρμακείων, με την συμμετοχή 13 από τους 15 μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς, συνολικά στο 2023 η αξία των πωλήσεων των on line φαρμακείων κατέγραψε συγκρατημένη αύξηση κατά 4% σε σύγκριση με διψήφια αύξηση 13% το 2022 και επίσης διψήφια αύξηση κατά 10% το 2021. Σε απόλυτα νούμερα η αξία των πωλήσεων των on line φαρμακείων το 2023 ανήλθε στα 283 εκατ. ευρώ.
Η απότομη αλλαγή στην αγορά έγινε από τον Σεπτέμβριο και μετά όπου η αξία των πωλήσεων των online φαρμακείων σημείωσε σημαντική μείωση 8% σε σχέση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2022. Καθοριστικός παράγοντας σε αυτό το φαινόμενο ήταν η εναρμόνιση με τις οδηγίες του Υπουργείου Ανάπτυξης για τον τρόπο αναγραφής και επικοινωνίας των εκπτώσεων και προωθητικών ενεργειών στα φυσικά και τα ηλεκτρονικά καταστήματα, επηρεάζοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό τα on line φαρμακεία, που είχαν πάντα εκπτωτικό προσανατολισμό στην εμπορική τους πολιτική.
Σε σχετική ερώτηση της «Ν» στον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), τονίστηκε ότι η τεχνική δυσκολία εφαρμογής του νόμου, το κόστος συμμόρφωσης των οn line φαρμακείων, αλλά και o φόβος επιβολής υπέρογκων προστίμων λόγω κινδύνου λαθών λόγω πληθώρας κωδικών και ταχύτητας κυκλοφορίας των on line προϊόντων έφεραν πάγωμα των εκπτώσεων και προσφορών στο ψηφιακό κανάλι καθώς και αντίστοιχη απώλεια καταναλωτών, εσόδων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group η συγκράτηση των εκπτώσεων στο online κανάλι καταγράφηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023, σε ποσοστό 38% επί της Προτεινόμενης Λιανικής Τιμής από 42% που ήταν το 2022, φαινόμενο που οφείλεται στον συνεχώς αυξανόμενο πληθωρισμό, στην ανάγκη για τη διατήρηση του περιθωρίου κέρδους που είναι ιδιαίτερα χαμηλό στις on line πωλήσεις και στην εναρμόνιση με τις οδηγίες του Υπουργείου Ανάπτυξης για την αναγραφή και επικοινωνία των εκπτώσεων.
Όσον αφορά στο πληθωρισμό, η Convert Group συνέκρινε πάνω από 40.000 κωδικούς προϊόντων που πωλούνταν το 2022 και 2023 και εντόπισε ότι στο 9% αυτών αυξήθηκαν οι τιμές πωλήσεων πάνω από 20% το 2023. Από πλευράς κατηγοριών οι υψηλότερες ανατιμήσεις του 2023 σημειώθηκαν στις βρεφικές πάνες 25%, στα λιπαντικά με 15% και στις συσκευές και αξεσουάρ ομορφιάς με 14%.
Στις κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία online αγορών το 2023 αναδεικνύονται τα προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας (+6), τα συμπληρώματα διατροφής και βιταμίνες (+3%). Τα βρεφικά και παιδικά είδη διαμορφώθηκαν στο -4%. Μείωση στις πωλήσεις κατέγραψαν και τα προϊόντα υγείας (-20%), καθώς προϊόντα που βρίσκονταν για καιρό στις υψηλότερες θέσεις ζήτησης (όπως οι μάσκες προστασίας και τα διαγνωστικά τεστ κορονοϊού) αποτελούν όλο και περισσότερο χαμηλή προτεραιότητα στα καλάθια του αγοραστικού κοινού.
Να σημειωθεί ότι στις αγορές από τα online φαρμακεία δεν περιλαμβάνονται τα ΜΗΣΥΦΑ (μη συνταγογραφούμενα φάρμακα), καθότι στη χώρα μας απαγορεύεται να πωλούνται τα ΜΗΣΥΦΑ online και μπορούν να διατίθεται μόνο στα φυσικά φαρμακεία, σε αντίθεση με την ευρωπαϊκή οδηγία.