Καθώς η Boeing είναι αντιμέτωπη με μια νέα κρίση που συνδέεται με κατασκευαστικές αστοχίες, ένας ακόμη κίνδυνος ελλοχεύει: το εργασιακό ρήγμα 10 ετών.
Το μεγαλύτερο συνδικάτο της Boeing, η Διεθνής Ένωση Μηχανικών και Εργαζομένων Αεροδιαστημικής, εξακολουθεί να πλήττεται την συμφωνία του 2014 που πήρε πίσω συνταξιοδοτικά προγράμματα, καθόρισε ελάχιστες αυξήσεις και έδεσε τα χέρια των ακτιβιστών για μια δεκαετία. Η συγκεκριμένη συμφωνία λήγει τον Σεπτέμβριο.
Οι ηγέτες του συνδικάτου θα απαιτήσουν αύξηση μισθών κατά 40% σε διάστημα τριών ή τεσσάρων ετών, ενθαρρυμένοι από το αναγεννημένο εργατικό κίνημα των ΗΠΑ, την έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων στην αεροδιαστημική και την πίεση προς την Boeing να διασφαλίσει τη σταθερότητα της εργασίας στα εργοστάσιά της.
«Στόχος μας είναι να διαπραγματευτούμε μια αποδεκτή από όλους τους εργαζόμενους σύμβαση », δήλωσε ο Γιον Χόλντεν, που εκπροσωπεί 32.000 μηχανικούς της Boeing στην περιοχή του Σιάτλ. «Δεν παίρνουμε την απεργία ελαφρά τη καρδία. Αλλά είμαστε αποφασισμένοι» αναφέρει το Bloomberg.
Ο Χόλντεν είναι έτοιμος να ακολουθήσει το παράδειγμα των εργατών αυτοκινήτων στο Ντιτρόιτ, των συγγραφέων και των ηθοποιών στο Χόλιγουντ και των συναδέλφων του μηχανικών στον προμηθευτή της Boeing, την Spirit AeroSystems Holding στο Κάνσας.
Οι τελευταίοι με τις απεργιακές τους κινητοποιήσεις πέρυσι πέτυχαν σημαντικές αυξήσεις στους μισθούς τους.
Με τις συνομιλίες να ξεκινούν στις 8 Μαρτίου, οι εργασιακές εντάσεις θα εντείνουν τα προβλήματα του διευθύνοντος συμβούλου της Boeing Ντέιβ Καλχούν που ήδη έχει μπει στο μικροσκόπιο βουλευτών και επενδυτών σχετικά με μια σειρά κατασκευαστικών προβλημάτων, ενώ η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έχει εντείνει την εποπτεία της και έχει φρενάρει την παραγωγή του 737 μέχρι να βελτιωθεί η ποιότητα.
Το τελευταίο επεισόδιο που αύξησε τις ανησυχίες για τα θέματα ασφαλείας αφορά έκρηξη στην άτρακτο και άνοιγμα μιας τρύπας ενώ σε αεροπλάνο της Alaska Airlines, ενώ βρισκόταν εν πτήσει.
«Παραμένουμε επικεντρωμένοι στη συνεργασία με τους εργαζομένους μας για την ενίσχυση της ασφάλειας» ανέφερε η Boeing σε ανακοίνωσή της. «Πιστεύουμε ότι υπάρχουν οι συνθήκες για μια νέα σύμβαση που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις ανησυχίες των ανθρώπων μας, διατηρώντας παράλληλα την ικανότητά μας να ανταγωνιζόμαστε στην παγκόσμια αγορά».
10 χρόνια έχθρας
Η τακτική που χρησιμοποίησε η Boeing πριν από μια δεκαετία για να πάρει πίσω συνταξιοδοτικά κεκτημένα και να περιορίσει τις αυξήσεις των μισθών σε λιγότερο από 1% κατά μέσο όρο, έχει μεγάλη σημασία για τις επερχόμενες διαπραγματεύσεις.
Τότε, ο αεροπορικός τιτάνας, εκβίασε τους εργαζόμενους, στο Σιάτλ απειλώντας να μεταφέρει αλλού ένα τεράστιο πρόγραμμα κατασκευής τζετ, γνωστό ως 777X.
Ήδη όμως το εργοστάσιο στην Νότια Καρολίνα, απασχολείτο με την συναρμολόγηση των 787 Dreamliner. Οι τοπικοί συνδιακαλιστές θεωρούσαν ότι πρόκεται για μπλόφα. ανώτερα στελέχη του συνδικάτου στην Ουάσιγκτον πήραν τη σκυτάλη των συνομιλιών και υποχώρησαν.
Η -οριακά- εγκριθείσα συμφωνία που προέκυψε, διατήρησε τις θέσεις εργασίας, αλλά το συνταξιοδοτικό πρόγραμμα τερματίστηκε και οι αυξήσεις μισθών διαμορφώθηκαν συνολικά στο 4% για την επόμενη δεκαετία.
«Η οργή που βίωσαν τα μέλη μας κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας το 2013 και το 2014 παραμένει έντονη μέχρι σήμερα», δήλωσε ο Χόλντεν.
Καθώς προετοιμάζεται για τις επερχόμενες συνομιλίες, η Boeing δεν έχει την παραγωγή νέου αεροπλάνου για να χρησιμοποιήσει ως διαπραγματευτικό χαρτί, και με τα ποσοστά ανεργίας κοντά σε επίπεδα ρεκόρ, δεν μπορεί να απειλήσει με μεταφορά της παραγωγής στο Νότο.
Η εταιρεία δεν μπορεί να αντέξει μια στάση εργασίας καθώς προσπαθεί να εξυγιάνει τα εργοστάσιά της και να επαναφέρει την παραγωγή σε έναν σταθερό, αξιόπιστο ρυθμό.
Το συνδικάτο έχει το πάνω χέρι, δήλωσε ο Κεν Χέρμπερτ, αναλυτής της RBC Capital Markets. «Αν υπάρχει πραγματικά μια στιγμή για να επιτευχθεί μια ικανοποιητική συμφωνία αυτή είναι τώρα», είπε.
Η Boeing αρνήθηκε την περασμένη εβδομάδα να παρουσιάσει τις οικονομικές προοπτικές για το τρέχον έτος, αν και διατήρησε τον στόχο της να δημιουργήσει καθαρές ταμειακές ροές ύψους 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2025 ή το 2026, ένας στόχο που κινδυνεύει σε περίπτωση παρατεταμένης στάσης εργασίας.
Μια συμφωνία για τα εργασιακά θα μπορούσε επίσης να κοστίσει ακριβά.
Κάθε αύξηση 10% στους μισθούς των μηχανικών θα μειώσει τις καθαρές ταμειακές ροές του 2026 κατά περίπου 260 εκατ. δολάρια σύμφωνα με τη Sheila Kahyaoglu, αναλύτρια της Jefferies.
Το συνδικάτο σχεδιάζει να ασκήσει πιέσεις για την επιστροφή των συνταξιοδοτικών παροχών, μεγαλύτερη συμβολή της εταιρείας στα έξοδα περίθαλψης και μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά τις υπερωρίες.
Επίσης σχεδιάζει να πιέσει τα στελέχη να δεσμευτούν ότι θα κατασκευάζουν αεροπλάνα στο Σιάτλ για δεκαετίες. «Χρειαζόμαστε θέσεις εργασίας για 50 χρόνια, όχι για τέσσερα χρόνια», δήλωσε ο Χόλντεν.
naftemporiki.gr