Για τη νέα γενιά προϊόντων προετοιμάζεται ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, όπως τη διαμορφώνουν από τη μια πλευρά η σύγκλιση του ενεργειακού τομέα με τη λιανική του κλάδου και από την άλλη η επέκταση των εφαρμογών της τεχνητής νοημοσύνης καθώς και της συνδεσιμότητας, της αυτοματοποίησης και της αλληλεπίδρασης των συσκευών με την καθημερινότητα των καταναλωτών.
Fridge Manager, AI Object Recognition, AI Vision Inside είναι μερικές από τις τεχνολογίες που μπαίνουν πλέον σε κουζίνες, σαλόνια, υπνοδωμάτια για καθημερινή χρήση.
Κάποιες από τις αλλαγές είναι άμεσες, κυρίως όσες εξαρτώνται από τον τομέα της ενέργειας, κάποιες άλλες μακροπρόθεσμες. Το σύνολο όμως εξαρτάται από την τρέχουσα οικονομική κατάσταση που εξαρτάται από τα ενεργειακά κόστη, τις συνεχιζόμενες πληθωριστικές πιέσεις που αποδυναμώνουν τις επιχειρήσεις λόγω επιτοκίων και τα νοικοκυριά λόγω κόστους διαβίωσης αλλά και τις γεωπολιτικές αναταράξεις που καθορίζουν τις μεταφορές και την εμπορευματική κίνηση επιβαρύνοντας τις τελικές τιμές των προϊόντων.
Χαρακτηριστικό δείγμα γραφής των εξελίξεων στο χώρο η διάσημη πλέον εξαγορά της Κωτσόβολος από τη ΔΕΗ, για την οποία η διοίκηση της ΔΕΗ θα ανοίξει πλήρως τα χαρτιά της στρατηγικής της την επόμενη εβδομάδα στις 23 Ιανουαρίου ενώπιον του διεθνούς επενδυτικού κοινού. Αντίστοιχη και η τροποποίηση του καταστατικού και η επέκταση σκοπού του Public στις 9/1/2024 και η διεύρυνση της δραστηριότητας της οργανωμένης αλυσίδας στον τομέα της ενέργειας, μέσω της «παροχής στο ευρύ κοινό υπηρεσιών που σχετίζονται με την προώθηση, πώληση, αγορά, παραγωγή και εν γένει εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, καθώς, επίσης, και την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σχετικών με την ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου».
Στην πλήρη ανάλυση της επέκτασης σκοπού γίνεται λόγος για βιοκλιματισμό, συστήματα έξυπνης κατανάλωσης ενέργειας, αντλίες θερμότητας, φωτοβολταϊκά, λέβητες, πάνελ, παροχή υπηρεσιών επαναφόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Η/Ο) καθώς και άμεσα σχετιζόμενων ή συνοδευτικών με αυτή χαρακτηριστικών προστιθέμενης αξίας και γενικά για προϊόντα που ανήκουν στην κατηγορία του «ενεργειακά αποδοτικού σπιτιού» «energy efficient house».
Στο μεταξύ σε επίπεδο στρατηγικής το ενδιαφέρον εστιάζεται στις κινήσεις της μητρικής Olympia Group και τον Ανδρέα Αθανασόπουλο σε συστράτευση με την ηγεσία του Public. Την επέκτασή της στην ηλεκτροκίνηση έχει ανακοινώσει και η Πλαίσιο με την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης σε ορισμένα καταστήματά της. Να σημειωθεί πως η Πλαίσιο ήταν ο πρώτος non-food retailer που υποδέχτηκε αυτή την τεχνολογία στα καταστήματά της. Από τους συνεταιρισμούς καταστημάτων του κλάδου, όπως λένε οι γνώστες του χώρου, ορισμένοι έχουν τη δυνατότητα να μπουν στη νέα εποχή της λιανικής ωστόσο παρατηρείται διστακτικότητα κυρίως λόγω της οικονομικής κατάστασης του ελληνικού καταναλωτικού κοινού και των ιδιαιτεροτήτων της αγοράς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στην ελληνική περιφέρεια.
Όσον αφορά τις τεχνολογικές εξελίξεις η φετινή έκθεση των Consumer Εlectronics ήταν το απόλυτο show των ενισχυμένων προϊόντων με τεχνητή νοημοσύνη από τα ψυγεία μέχρι τις κουζίνες, τις ηλεκτρικές σκούπες, τα ρομπότ καθαρισμού και απολύμανσης. Η διατύπωση πως «δεσμευόμαστε να δώσουμε τη δυνατότητα τους χρήστες να απολαύσουν τα πολλά οφέλη του καινοτόμου οικοσυστήματος τροφίμων σε ένα ευρύ φάσμα συσκευών και λειτουργιών» αντανακλά το τεράστιο εύρος τεχνολογίας που είναι διατεθειμένοι οι μεγάλοι κατασκευαστές ηλεκτρικών και ηλεκτρικών ειδών να ενσωματώσουν στα προϊόντα τους μακροπρόθεσμα. Ωστόσο η τελική τιμή είναι ένας καθοριστικός παράγοντας απόκτησης ενός high tech προϊόντος.
Στα 2,292 δισ. ευρώ η αξία πωλήσεων του κλάδου – Στο +5% η αύξηση του όγκου πωλήσεων
Στο μεταξύ, με θετικό πρόσημο ολοκληρώθηκε το 11μηνο 2023 (Ιανουάριος-Νοέμβριος) για την ελληνική αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK, η αξία των πωλήσεων της συγκεκριμένης αγοράς στο 9μηνο ανήλθε στα 2,92 δις. ευρώ, αυξημένες κατά 13% σε σύγκριση με την προηγούμενη οικονομική χρήση. Ωστόσο η αύξηση σε όγκο πωλήσεων διαμορφώθηκε μόλις στο +5%, γεγονός που καταδεικνύει πως παραμένει το φαινόμενο του πληθωριστικού τζίρου και στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.
Οι αναλυτές τονίζουν πως πρωταγωνιστές της ανόδου ήταν οι λευκές συσκευές και οι τηλεπικοινωνίες. Σε αυτές τις δύο υποκατηγορίες εστιάζουν οι άνθρωποι του χώρου. Όπως τονίζουν οι πωλήσεις των λευκών συσκευών και οι αντοχές των πωλήσεων στα είδη τηλεπικοινωνιών θα καθορίζουν σημαντικά την πορεία του κλάδου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών συνολικά κατά τη νέα οικονομική χρήση.
Με βάση τα στοιχεία του 11μήνου 2023 η άνοδος των πωλήσεων λευκών συσκευών διαμορφώθηκε στο +18,7% και των τηλεπικοινωνιακών ειδών στο +10,2%. Στην πρώτη κατηγορία καταλυτικός παράγοντας της ανόδου ήταν η επιδότηση της υποκατηγορίας των ψυγείων μέσω του προγράμματος Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή που ολοκληρώθηκε το Νοέμβριο 2023. Σε αυτό το πρόγραμμα οφείλεται και η άνοδος κατά +52,6% των πωλήσεων κλιματιστικών. Στη ν νέα οικονομική χρήση το πρόγραμμα επιδότησης δεν υπάρχει.
Ωστόσο, όπως εξηγούν στη «Ν» στελέχη του χώρου η υποκατηγορία των λευκών συσκευών εμφανίζει μια αξιοσημείωτη δυναμική που αφορά όχι μόνο τις πωλήσεις των υπό επιδότηση ψυγείων-καταψυκτών, αλλά και τις υπόλοιπες κατηγορίες κουζίνες, πλυντήρια, απορροφητήρες που δεν περιλαμβάνονται σε κανένα πρόγραμμα επιδότησης, όμως εμφανίζουν κινητικότητα κυρίως λόγω αύξησης της οικοδομικής δραστηριότητας, των ανακαινίσεων οικιών και τουριστικών καταλυμάτων.
Ας σημειωθεί πως σύμφωνα με τα στοιχεία του τμήματος μελετών της Alpha Bank οι επενδύσεις σε κατοικίες αυξήθηκαν κατά 40,2% το πρώτο εννεάμηνο του 2023, ενώ οι επενδύσεις σε λοιπές κατασκευές κατέγραψαν άνοδο κατά 5,5% στο 9μηνο 2023 αντίστοιχα. Επίσης το πρώτο εννεάμηνο του 2023 η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα (σε όρους όγκου, μ3) κατέγραψε σημαντική αύξηση κατά περίπου 18% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Αναλυτικά ανά τομέα, στο 11μηνο 2023 όλες οι υποκατηγορίες κατέγραψαν θετικό εκτός από τον υποτομέα της τεχνολογίας που εμφάνισε αρνητικό πρόσημο. Πλέον όλες οι προσδοκίες για ανάκαμψη των πωλήσεων ΙΤ μετατίθενται για το Β’εξάμηνο του 2024. Οι πωλήσεις στις μαύρες συσκευές (τηλεοράσεις) κινήθηκαν στο +6,3%, υπάρχουν προσδοκίες για καλύτερες επιδόσεις το καλοκαίρι λόγω μεγάλων αθλητικών γεγονότων. Στις λευκές συσκευές διαμορφώθηκαν στο +18,7% λόγω ώθησης από το πρόγραμμα επιδοτήσεων. Τα κλιματιστικά κατέγραψαν αύξηση +52,6% επίσης λόγω επιδοτήσεων. Οι τηλεπικοινωνίες είδαν άνοδο +10,2% και είναι ερώτημα τι θα γίνει το 2024, λόγω χαμηλών προσδοκιών από τους μεγάλους vendors του κλάδου. Οι μικροσυσκευές παίρνουν μερίδια λόγω προσέλευσης του κοινού στα καταστήματα και χαμηλού κόστους, σημειώνοντας αύξηση πωλήσεων +19,8%. Τα φωτογραφικά είδη σημείωσαν αύξηση +8,6%. Αντίθετα τα είδη τεχνολογίας κινήθηκαν στο -16,9%.