Skip to main content

Στην τελική ευθεία για την Εγνατία: Αύξηση των διοδίων και 1,35 δισ. για το Δημόσιο

Εγκρίθηκε η προς υπογραφή 35ετής σύμβαση, που θα αποφέρει στο Δημόσιο 1,35 δισ.

Σειρά από ρυθμίσεις που αφορούν, μεταξύ άλλων, την αύξηση των διοδίων απομένουν προκειμένου να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η οποία θα αποφέρει στο δημόσιο ταμείο έσοδα περί το 1,35 δισ. ευρώ.

Η υπογραφής 35ετής σύμβαση με τον ανάδοχο, την κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα (75%) – EGIS Projects (25%), εγκρίθηκε τις προηγούμενες ημέρες από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ανοίγοντας τον δρόμο η διαδικασία να περάσει στο επόμενο στάδιο.

Προϋπόθεση για να ολοκληρωθεί η εν λόγω συναλλαγή είναι η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) από τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών για την αύξηση των διοδίων. Καθώς το έργο μέχρι σήμερα είναι δημόσιο, οι χρήστες του πληρώνουν χαμηλότερα διόδια σε σχέση με τους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους.

Όροι και εκκρεμότητες

Βάσει των όρων του διαγωνισμού που έχει προηγηθεί για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, τα διόδια θα αυξηθούν σε πρώτη φάση από τα 3 λεπτά σήμερα σε 4 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο. Σημειώνεται ότι στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους της χώρας με διόδια η χρέωση έχει διαμορφωθεί σε 6,7 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Τα διόδια της Εγνατίας θα αυξηθούν δεύτερη φορά, έπειτα από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, από τα 4 στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο, αφού ο παραχωρησιούχος εκτελέσει ορισμένα έργα.

Παράλληλα η κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα – EGIS Projects οφείλει να συστήσει την εταιρεία ειδικού σκοπού η οποία θα αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου. Από πλευράς πολιτείας και ειδικότερα του υπουργείου Υποδομών χρειάζεται επίσης να ολοκληρωθεί η αδειοδότηση των σηράγγων του αυτοκινητοδρόμου. Η Εγνατία Οδός διαθέτει σημαντικό αριθμό σηράγγων ειδικά στο δυτικό της τμήμα, που διασχίζει μεγάλους ορεινούς όγκους. Το τελευταίο βήμα είναι η σύμβαση παραχώρησης να κατατεθεί προς κύρωση στη Βουλή.

Οι παραπάνω εκκρεμότητες θεωρητικά θα μπορούσαν να κλείσουν εντός διμήνου, ωστόσο οι καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί έως σήμερα στη διαδικασία παραχώρησης της Εγνατίας Οδού δεν επιτρέπουν ασφαλείς εκτιμήσεις για το πότε η σύμβαση θα υπογραφεί.

Η προσφορά και τα χρήματα στα κρατικά ταμεία

Στον κρατικό προϋπολογισμό του 2024 αναγράφεται πάντως ότι τα έσοδα από τον εν λόγω αυτοκινητόδρομο θα μπουν στο δημόσιο ταμείο το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Το ίδιο όμως αναφερόταν και τα δύο προηγούμενα έτη, καθώς η ανακήρυξη προτιμητέου επενδυτή για την Εγνατία από το ΤΑΙΠΕΔ έγινε στις 30 Αυγούστου 2021. Να σημειώσουμε ότι η δεσμευτική προσφορά των ΓΕΚ Τέρνα – EGIS Projects ήταν 1,496 δισ. ευρώ. Στον κρατικό προϋπολογισμό του 2024 το ποσό που αναγράφεται ως έσοδο από την παραχώρηση της Εγνατίας είναι 1,35 δισ. ευρώ και αυτό γιατί, όπως και όλες οι συμβάσεις παραχώρησης, και αυτή εμπεριέχει την αποκαλούμενη ρήτρα επιτοκιακού κινδύνου.

Η κοινοπραξία έκανε την προσφορά της το 2021 βάσει συγκεκριμένης απόδοσης που καθορίστηκε και από το τότε επιτόκιο. Τα επιτόκια έχουν αλλάξει δραματικά τα τελευταία δύο χρόνια και ως εκ τούτου όταν θα καταβάλει το τίμημα η απόδοση θα υπολογιστεί με τα νέα επιτόκια. Σε αυτή τη φάση το τίμημα υπολογίζεται σε 1,35 δισ. ευρώ, αλλά δεν αποκλείεται κατά την υπογραφή της σύμβασης το τελικό ποσό να είναι διαφορετικό.

Στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας ο Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα θα αναλάβει το σύνολο των νέων έργων υποδομής (η αξία των οποίων υπολογίζεται σε περίπου 720 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη πενταετία για μελέτες και κατασκευή), το σύνολο των έργων βαριάς συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου και σημαντικό μερίδιο των έργων ελαφράς συντήρησης και λειτουργίας. Εκτιμάται ότι το συνολικό τεχνικό αντικείμενο αντιστοιχεί σε περίπου 3 δισ. ευρώ στη διάρκεια της παραχώρησης. Το Δημόσιο, εκτός από το εφάπαξ ποσό που θα πάρει με το κλείσιμο της οικονομικής συναλλαγής, θα εισπράττει ετησίως το 7,5% των ακαθαρίστων εσόδων που θα αποφέρει ο αυτοκινητόδρομος.