Skip to main content

ΒΟΑΚ και Αττική Οδός οι μεγάλες μάχες στις κατασκευές

Τα μεγάλα μεγέθη των έργων πόλος έλξης για τους ομίλους

Στις διαδικασίες για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού επικεντρώνεται, λόγω του μεγέθους των έργων, το ενδιαφέρον του κατασκευαστικού κλάδου το επόμενο διάστημα.

Στο μεταξύ βάσει όσων έχουν γίνει γνωστά, αναφορικά με τον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών, η χρονιά που μόλις ξεκίνησε δεν αναμένεται να φέρει στο προσκήνιο νέα έργα, με τον ρυθμό που αυτό συνέβαινε τα τέσσερα τελευταία χρόνια.

Η προσπάθεια θα είναι κυρίως προς την κατεύθυνση της επίλυσης ζητημάτων που αντιμετωπίζουν έργα για τα οποία η διαγωνιστική διαδικασία έχει ξεκινήσει και είτε δεν έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση, είτε έχουν κολλήσει λόγω προσφυγών.

Τα χαρακτηριστικά του έργου του ΒΟΑΚ

Για τον ΒΟΑΚ και ειδικότερα το έργο παραχώρησης στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, προϋπολογισμού κατασκευής 1,5 δισ. ευρώ εκκρεμεί το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών των ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις – Mytilineos και Άβαξ – EGIS – Meridiam (Ένωση Ιδομενέας).

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν δρομολογηθεί (αυτοκινητόδρομος μήκους 157,5 χλμ.) και ταυτόχρονα είναι σύμβαση παραχώρησης και όλοι οι μεγάλοι όμιλοι επιθυμούν να την προσθέσουν στο χαρτοφυλάκιό τους. Όπως εκτιμάται το διάστημα αυτό είναι σε εξέλιξη διεργασίες μεταξύ των κατασκευαστικών ομίλων και δεν αποκλείεται το έργο αυτό να συμβάλει στη διαμόρφωση νέων ισορροπιών μεταξύ των κατασκευαστών.

Καθυστερήσεις στην ανάθεση

Σημειώνεται ότι για τις καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα ανάθεσης του ΒΟΑΚ υπέβαλαν χθες ερώτηση στον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα, πέντε Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής. Μεταξύ άλλων σημειώνουν πως οι οικονομικές προσφορές έχουν κατατεθεί από τον Μάιο και ακόμα δεν έχουν ανοίξει τη στιγμή που το έργο χρηματοδοτείται και από το Ταμείο Ανάκαμψης και ως εκ τούτου έχει ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα.

Τέλη Ιανουαρίου για η εκδίκαση της προσφυγής για την Αττική Οδό

Όσο αφορά τη νέα 25ετη παραχώρηση της Αττικής Οδού η εκδίκαση της προσφυγής που έχει καταθέσει η κοινοπραξία Vinci – Mytilineos (επιλαχόντας προτιμητέος επενδυτής με προσφορά 3,106 δις ευρώ) στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατά του διαγωνισμού της  έχει προγραμματιστεί για το τέλος Ιανουαρίου.

Προτιμητέος επενδυτής – πλειοδότης με προσφορά 3,27 δις ευρώ έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ Τέρνα η οποία δεν αποκλείεται μελλοντικά και εφόσον βεβαίως τελικά αναλάβει την Αττική Οδό να συνεργαστεί και με άλλους οικονομικούς φορείς. Και στην περίπτωση της Αττικής Οδού η σύμβαση είναι τέτοια που δύναται να αλλάξει τις ισορροπίες στον κλάδο. Με ενδιαφέρον αναμένεται αν η προαναφερόμενη κοινοπραξία θα επιμείνει στην προσφυγή της στο ΣτΕ ή θα δρομολογηθούν εξελίξεις που θα συμβάλλουν στο να ολοκληρωθεί σύντομα η διαδικασία ανάθεσης της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Σε αναζήτηση χρηματοδότησης για την επέκταση της Κύμης

Παράλληλα το υπουργείο Υποδομών χρειάζεται να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για το σημαντικό για την Αθήνα έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, προκειμένου να αποσυμφορηθεί η Αττική Οδός, προϋπολογισμού 352,3 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (284,3 εκατ. χωρίς ΦΠΑ). Η διαδικασία υλοποίησης του είναι «παγωμένη» ενώ έχει αναδειχτεί ανάδοχος, η κοινοπραξία Τέρνα – Άκτωρ – Ιntrakat.

Εντός του 2024 εκτιμάται ότι θα προχωρήσει η δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας της Ελληνικό Μετρό που αφορά στην επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας προς Ίλιον και του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα.

Πρόκειται για έργο αρχικού προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) ενώ ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι εταιρίες Τέρνα και Intrakat και οι κοινοπραξίες Άβαξ – Alstom και Άκτωρ – Μυτιληναίος.

Εξελίξεις αναμένονται εντός του έτους όσο αφορά το κτίριο της γενικής γραμματείας Υποδομών ΣΔΙΤ με ανάδοχο την Intrakat όπως και για τη φοιτητική εστία Κρήτης.

Επίσης, όπως εκτιμάται το υπουργείο Υποδομών θα απαντήσει στο τι μέλλει γενέσθαι με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Βουλιαγμένης (σήραγγα Ηλιουπόλεως) Ραφήνα και Καλύβια. Ειδικά η σήραγγα Ηλιουπόλεως ενδιαφέρει τους δημιουργούς του Ελληνικού αλλά και όλους τους δήμους των νοτίων προαστίων.