Skip to main content

Έρχεται «μάχη» σε ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά

Διαγκωνισμό για τα μερίδια αγοράς φέρνει η απουσία ενεργών επιδοτήσεων για αλλαγές συσκευών

Σε πεδίο μάχης μεριδίων αναμένεται να εξελιχθεί η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατά το 2024 μεταξύ των προμηθευτών αλλά και των οργανωμένων αλυσίδων λιανικής του κλάδου καθώς και των συνεταιρισμών. Στόχος να διατηρηθεί με νύχια και με δόντια ο τζίρος τους μιας και εκτιμάται ότι η φετινή χρήση θα είναι πτωτική σε σύγκριση με το 2023 κυρίως λόγω έλλειψης επιδοτήσεων και αναμενόμενης κάμψης της ζήτησης στην υποκατηγορία των λευκών συσκευών, που περιλαμβάνει προϊόντα με σημαντικό περιθώριο κέρδους και τζίρου.

Όπως τονίζουν στη «Ν» στελέχη του κλάδου, για φέτος μέχρι στιγμής δεν έχει προγραμματιστεί καμία ενέργεια επιδότησης σε καμία κατηγορία των προϊόντων που διαθέτει ο κλάδος. Και συμπληρώνουν λέγοντας πως το προηγούμενο πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή» έδωσε ώθηση κατά 50% στις πωλήσεις των κλιματιστικών και ψυγείων. Αυτή η ώθηση φέτος δεν υπάρχει και αναμένεται πτώση ειδικά στις πωλήσεις των ψυγείων που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 25% του συνολικού τζίρου του κλάδου, ο οποίος σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς εκτιμάται στα 2,5 δισ. ευρώ για το σύνολο του 2023.

Όπως κατέδειξαν τα στοιχεία του 9μηνου 2023, τη μερίδα του λέοντος από το συνολικό τζίρο της αγοράς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατείχαν οι λευκές συσκευές (Ψυγεία, Καταψύκτες) κατά 22,9% και τα κλιματιστικά κατά 17,9% λόγω επιδότησης. Με τη λήξη του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή» στην καλύτερη των περιπτώσεων ένα 10% από αυτές τις δύο κατηγορίες θα μοιραστεί ξανά στα υπόλοιπα προϊόντα του κλάδου και στα δίκτυα του χώρου, ωστόσο τα στελέχη επισημαίνουν ότι κάτι τέτοιο δεν είναι ούτε εύκολο ούτε βέβαιο και δεν παραλείπουν να τονίσουν τη διάχυτη αβεβαιότητα που επικρατεί στο οικονομικό περιβάλλον, επηρεάζοντας και την αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.

Σε όλα αυτά ενθαρρυντικό σημείο αποτελεί η αναθέρμανση της οικοδομικής δραστηριότητας που ενισχύει τον εξοπλισμό των νέων κατοικιών με ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη. Μάλιστα, στις περιπτώσεις εξοπλισμού νέων κατοικιών κυρίαρχη είναι η τάση για επιλογή ακριβών συσκευών, υψηλής τεχνολογίας και δυνατοτήτων και με σύγχρονο ενεργειακό προφίλ. Σε αυτό συμβάλλει και το γεγονός ότι έχουν αρχίσει να πέφτουν οι μέσες τιμές των προϊόντων του κλάδου μετά το πληθωριστικό ράλι των προηγούμενων μηνών. Από την άλλη πλευρά όμως χαμηλότερη προβλέπεται η ζήτηση για αντικατάσταση συσκευών. Επιπλέον οι έξυπνες συσκευές αποτελούν μια σημαντική τάση στην ελληνική αγορά. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι οι κατηγορίες του Home Entertainment & Office έχουν παγιώσει την παρουσία τους (+2%) και αποτελούν κατηγορίες του νοικοκυριού που καταγράφουν σημαντικό ρυθμό ανάπτυξης.

Στρατηγικές αλυσίδων

Στο μεταξύ τη στρατηγική τους θα αρχίσουν να ξεδιπλώνουν σταδιακά οι αλυσίδες του χώρου. Ήδη η Κωτσόβολος μετά την ένταξή της στη ΔΕΗ ενισχύει την παρουσία της στην ελληνική επικράτεια και σε μικρότερες πόλεις. Το Οlympia Group, στο οποίο ανήκουν τα Public, από τις αρχές της χρονιάς έχει στο τιμόνι του τον Ανδρέα Αθανασόπουλο, βαθύ γνώστη της αγοράς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η Πλαίσιο σχεδιάζει επέκταση του δικτύου της και σύμφωνα με πληροφορίες θα εντάξει σε ακόμη περισσότερα σημεία του δικτύου της τις ηλεκτρικές λευκές οικιακές συσκευές που έχει εντάξει στην γκάμα των προϊόντων της τα τελευταία χρόνια.

Όπως τονίζουν τα στελέχη του χώρου η μάχη των μεριδίων θα επηρεάσει όλο το δίκτυο του κλάδου συμπεριλαμβανομένων και των συνεταιρισμών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών που δραστηριοποιούνται κυρίως στην ελληνική επαρχία. Ειδικότερα, οι μικρότερες αστικές περιοχές αποτελούν πλέον σημαντικές αγορές. Για παράδειγμα, πόλεις όπως η Καλαμάτα, το Ρέθυμνο, ο Βόλος, η Καρδίτσα, τα Τρίκαλα, η Κοζάνη εντάσσονται στο χάρτη επενδύσεων των δικτύων του κλάδου.

Όπως τονίζουν οι αναλυτές της GFK, ο Έλληνας καταναλωτής ηλεκτρικών συσκευών έχει αλλάξει σημαντικά συνήθειες στο αγοραστικό του ταξίδι σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Σχεδόν το 1/3 των καταναλωτών κάνει όλο το αγοραστικό ταξίδι online όταν όμως έρθει η ώρα της αγοράς πηγαίνει στο φυσικό κατάστημα (64%). Υπάρχει ακόμα ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών που ψάχνει αποκλειστικά offline και καταλήγει στην αγορά offline και τέλος το υπόλοιπο 1/3 των καταναλωτών ταξιδεύει «υβριδικά» και καταλήγει επίσης στο φυσικό κατάστημα.

Επιπλέον αποτελεί σημαντική καταναλωτική τάση η αλλαγή ηλεκτρικού-ηλεκτρονικού προϊόντος το οποίο είναι ακόμα ενεργό και σε λειτουργία, με σκοπό την αναβάθμιση του. Από τους καταναλωτές αυτούς που κάνουν αναβάθμιση της συσκευής τους, το 17% αποτελεί κοινό που ανήκει στην premium και ξοδεύει πολλά περισσότερα κατά κεφαλήν για την αγορά μιας νέας ηλεκτρικής και ηλεκτρονικής συσκευής. Ο τρόπος με τον οποίο η χονδρική και η λιανική του κλάδου μπορούν να προσεγγίσουν αυτό το κοινό καταναλωτών στηρίζεται σε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τακτικής μάρκετινγκ όπως είναι η ανάδειξη της καινοτομίας, της αξίας του προϊόντος και τα οφέλη που προκύπτουν για τον καταναλωτή.