Έντονη κινητικότητα και ένα μεγάλο «παζάρι» εντυπώσεων για την προσέλκυση νέων συμφωνιών καταγράφεται στην αγορά της διανομής αλκοολούχων ποτών, στην οποία ο ανταγωνισμός οξύνεται.
Οι υψηλές «αποδόσεις» του αυξανόμενου τουριστικού ρεύματος στο κανάλι HoReCa αλλά και οι επιδόσεις της εγχώριας κατανάλωσης κυρίως στην κατηγορία των «σκληρών» ποτών που καταγράφεται τόσο στην εστίαση όσο και στο ράφι καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστική την αγορά των αλκοολούχων στην οποία τα τελευταία χρόνια έχουν διεισδύσει δυναμικά πολυεθνικοί παίκτες διεκδικώντας μερίδια από τους παραδοσιακούς διανομείς, σκληραίνοντας τους όρους του «παιχνιδιού».
Οι κινήσεις της Campari
Η απόφαση του ομίλου Campari να «παίξει» σόλο στην εγχώρια αγορά μέσω της θυγατρικής εταιρείας Campari Hellas από την 1η Ιανουαρίου 2024 δημιουργεί ένα ντόμινο εξελίξεων τη νέα χρονιά. Όπως έχει γνωστοποιηθεί η Campari Hellas εγκαινιάζει την παρουσία της στην Ελλάδα με τα brands Aperol, Campari, Crodino, Bulldog gin, Wild Turkey, Skyy vodka και Grand Marnier, μεταξύ πολλών άλλων μαρκών του ομίλου, ενώ λανσάρει και την Espoln tequila.
Η απώλεια του ισχυρού χαρτοφυλακίου της Campari για τον όμιλο της Coca Cola Τρία Έψιλον κάθε άλλο παρά αμελητέα θεωρείται, καθώς η δυναμική ορισμένων σημάτων όπως το Aperol είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η αγορά «είναι ένα brand που πηγαίνει μόνο του».
Η «απάντηση» της Coca Cola
Η πρώτη άμεση αντίδραση της Coca Cola στην γνωστοποίηση της απόφαση της Campari, ήταν η έναρξη της συνεργασίας με τον αμερικανικό κολοσσό AnheuserBusch InBev , που έχει στο χαρτοφυλάκιό του περισσότερα από 400 σήματα μπίρας, με πιο γνωστά από αυτά τα Corona, Stella Artois, Budweiser, Bud Light, Beck’s και Lowenbrau.
Άμεσα και με ιδιαίτερα έντονες παροχές στις εμπορικές πολιτικές η Coca Cola διεκδικεί τους τελευταίους μήνες την μεγαλύτερη δυνατή παρουσία των σημάτων μπύρας που έχει εντάξει στο portfolio της στο εγχώριο κανάλι HoReCa, στρατηγική που αναμένεται να ενταθεί περαιτέρω εντός του 2024 από την ειδική ομάδα πωλητών που έχει δημιουργηθεί στον όμιλο ειδικά για την κατηγορία. Επίσης, η Coca Cola προχώρησε φέτος στην εξαγορά της Brown-Forman Finland Oy, ιδιοκτήτριας της μάρκας βότκας Finlandia Vodka.
Παράλληλα, οι πληροφορίες από την αγορά θέλουν την Coca Cola να δηλώνει «παρών» στην διεκδίκηση της διανομής της Bacardi, εκφράζοντας μάλιστα έντονη αισιοδοξία και βεβαιότητα ότι θα την αναλάβει άμεσα.
H διανομή της Bacardi
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί ότι την διανομή της Bacardi διατηρεί από τον Απρίλιο του 2021 η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, θυγατρική του ομίλου της Heineken, με την σχετική συμφωνία που έχει ορίζοντα πενταετίας να παραμένει ενεργή και όπως φημολογείται «ιδιαίτερα αποδοτική», γεγονός που προκαλεί σκεπτικισμό στην αγορά για τις εντυπώσεις που προκαλούν οι ισχυρισμοί της Τρία Έψιλον τη δεδομένη περίοδο.
Πάντως, όπως προκύπτει το πεδίο στην διανομή αλκοολούχων και σε δεύτερο χρόνο των μη αλκοολούχων εξελίσσεται σε εμπόλεμη ζώνη, με την «μάχη» διεκδίκησης να είναι σκληρή.
Οι παραδοσιακοί παίχτες
Από την μία πλευρά οι εγχώριες εταιρίες των ισχυρών πολυεθνικών ομίλων ποντάρουν στο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του διευρυμένου δικτύου τους σε πολλές αγορές, από την άλλη, οι παραδοσιακοί παίκτες Β.Σ. Καρούλιας, Άμβυξ, Diageo και Pernord Ricard δεν παρακολουθούν αμέτοχοι τις εξελίξεις αλλά προχωρούν σε κινήσεις ενδυνάμωσης κρατώντας στο μανίκι τους τον «άσσο» του «expertise» στην εγχώρια αγορά γεγονός το οποίο αποτελεί ένα ισχυρό ποιοτικό avantage στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, ενώ ταυτόχρονα εμπλουτίζουν τα χαρτοφυλάκια των συνεργασιών τους.
Ενδεικτικές είναι οι κινήσεις της Β.Σ Καρούλιας, ο οποίος μετά το «διαζύγιο» με την AnheuserBusch InBev, έχει προχωρήσει εντός της φετινής χρονιάς σε έναρξη νέων συνεργασιών αναλαμβάνοντας τη διανομή του Lipton, αλλά και τα αναψυκτικά/χυμούς της Οικογένειας Κλιάφα και του ανθρακούχου φυσικού μεταλλικού νερού Δουμπιά.
Αντίστοιχα η Άμβυξ ανέλαβε από την 1η Μαρτίου 2023, την αποκλειστική διανομή, εμπορία και μάρκετινγκ των βρετανικών premium mixers Fever-Tree για την Ελλάδα. Παράλληλα η εταιρεία από φέτος εστιάζει στρατηγικά στην αγορά του κρασιού, δημιουργώντας και αναπτύσσοντας το ξεχωριστό τμήμα Oenothèque, με στόχο μέσα στην επόμενη πενταετία να γίνει μια από τις καλύτερες εταιρείες κρασιού στην Ελλάδα.