Στις Παραχωρήσεις θα επικεντρωθεί ο Όμιλος της Ελλάκτωρ προσδοκώντας την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα με τη διεκδίκηση έργων αξίας 6 δις. ευρώ.
Σύμφωνα με όσα είπε χθες η διοίκηση του Ομίλου στους θεσμικούς επενδυτές, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο συνέδριο Morgan Stanley & Athens Stock Exchange Greek Investment Conference (χθες και σήμερα) στο Λονδίνο, οι αναμενόμενες ροές μερισμάτων από τις συμβάσεις παραχώρησης του υφιστάμενου χαρτοφυλακίου του είναι της τάξεως του 1 δις. ευρώ. Βάσει εκτίμησης της αγοράς η καθαρή παρούσα αξία τους είναι στα 600 εκατ. ευρώ.
Με την πώληση της θυγατρικής για τις κατασκευές, Άκτωρ, η Ελλάκτωρ ενίσχυσε ήδη το ταμείο της με 110,8 εκατ. ευρώ. Ποσόν 114 εκατ. θα καταβληθεί σταδιακά από την Intrakat εντός των επομένων 19 μηνών ως αποπληρωμή ενδοομιλικού δανεισμού.
Στον Όμιλο εκτός από τις Παραχωρήσεις έχει μείνει, η συμμετοχή στη Reds (ακίνητα), ο τομέας της διαχείρισης των απορριμμάτων με τη θυγατρική Ηλέκτωρ και το 25% του τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ). Υπενθυμίζεται ότι το 2022 η Ελλάκτωρ πούλησε στον Όμιλο Βαρδινογιάννη το 75% των ΑΠΕ.
Η αγορά έχει προεξοφλήσει – με βάση και τα ενδιαφέροντα των βασικών μετόχων της Ελλάκτωρ, που είναι η ολλανδική Reggeborgh (45,2%) και η Motor Oil, Όμιλος Βαρδινογιάννη (29,9%) – ότι εντός του 2024 θα προχωρήσει η πώληση του 25% των ΑΠΕ, της Ηλέκτωρ και της θυγατρικής για το real estate, Reds.
Στη Reds έχει ήδη «χτίσει» θέση η Reggeborgh, έχοντας στην κατοχή της άμεσα μέσω της RB Ellaktor Holding το 38,79% και έμμεσα το 55,46% (το ποσοστό της Reds που κατέχει η Ελλάκτωρ).
Όπως εκτιμάται ό,τι αφορά τα ακίνητα θα περάσει στην ολλανδική εταιρεία. Πρόκειται για τομέα που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τον επικεφαλής της, Χένρι Χόλτερμαν. Η Ηλέκτωρ θα οδεύσει στην Θαλής (εταιρεία της Motor Oil) και το 25% των ΑΠΕ επίσης στον Όμιλο Βαρδινογιάννη.
Οι δύο από τις πωλήσεις (Reds και ΑΠΕ) δύναται να προχωρήσουν γρήγορα, για την Ηλέκτωρ είναι αναγκαία η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Πιθανότατα, να προηγηθεί δημόσια πρόταση των βασικών μετόχων της Ελλάκτωρ, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τυχόν αντιρρήσεις μικρομετόχων. Σε κάθε περίπτωση η Ελλάκτωρ, την επόμενη χρήση θα έχει τη δυνατότητα να διανέμει σημαντικό μέρισμα στους μετόχους της.
Αναφορικά με τον τομέα των Παραχωρήσεων, καθώς δεν υπάρχει πλέον κατασκευή στην Ελλάκτωρ, έχει μετατραπεί σε χρηματοοικονομική υπόθεση. Σύμφωνα με τη διοίκηση του Ομίλου διεκδικεί, μεταξύ άλλων, τη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης του Βορείου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ) ύψους περί τα 2 δις. ευρώ και το έργο της υποθαλάσσιας οδικής σήραγγας Νήσος Σαλαμίνα με εκτιμώμενο προϋπολογισμό περίπου 0,5 δις, έργο πάντως που συζητείται επί χρόνια χωρίς να προχωρά.
Στα 6 δις. έργα ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις, που διεκδικεί η Ελλάκτωρ, περιλαμβάνονται ακόμη κτιριακές υποδομές, (Αίθουσες Πανεπιστημίων, Σχολεία, Δικαστικά κτίρια κ.λπ.) προϋπολογισμού 1,5 δις., φράγματα – άρδευση και ύδρευση 1,3 δις. και αυτοκινητόδρομοι (Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Αμφίπολη – Δράμα) 0,6 δισ. ευρώ.
Επίσης η προσδοκία είναι να προχωρήσει η επέκταση της Αττικής Οδού προς τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, έργο για το οποίο έχει κατατεθεί στο υπουργείο Υποδομών από την κοινοπραξία των ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ πρότυπη πρόταση με προϋπολογισμό κατασκευής άνω του 1 δις. ευρώ. Η απόφαση του υπουργείου εκκρεμεί και αναμένεται με ενδιαφέρον.