Skip to main content

Color Psychology: Η σύνδεση των χρωμάτων με το Marketing – Το Brand Identity Prism

Ο τρόπος με τον οποίο τα χρώματα επηρεάζουν την άποψη των καταναλωτών για ένα brand (μάρκα) ή γενικότερα την αγοραστική τους συμπεριφορά

Ο διάσημος Ελβετός ψυχίατρος, Carl Jung, έχει αναφέρει πως «Τα χρώματα είναι η μητρική γλώσσα του υποσυνείδητου». Μάλιστα, περίπου στα μισά του προηγούμενου αιώνα, ξεκίνησε και η διάδοση της ιδέας της χρωματοθεραπείας.

Στο Marketing και στο Branding η μελέτη της ψυχολογίας των χρωμάτων επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο τα χρώματα επηρεάζουν την άποψη των καταναλωτών για ένα brand (μάρκα) ή/και γενικότερα την αγοραστική τους συμπεριφορά.

Μία παλαιότερη έρευνα, με τίτλο “Impact of color in marketing”, έδειξε πως το 90% των απόψεων των καταναλωτών, σχηματίζονταν μόνο με βάση το χρώμα.

Η σημασία των χρωμάτων

Με βάση έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, κάθε χρώμα δημιουργεί μια συγκεκριμένη αντίληψη στους καταναλωτές, ενώ συνδέεται άμεσα με τη δημιουργία θετικών και αρνητικών συναισθημάτων. Μάλιστα, παρακάτω αναλύονται τα παραδείγματα κάποιων χρωμάτων, όπως:

1. Κόκκινο

Το κόκκινο είναι το χρώμα της δύναμης και του πάθους. Αποτελεί ίσως το δημοφιλέστερο χρώμα για το marketing, καθώς τραβάει και κρατάει την προσοχή των ανθρώπων. Επίσης, έχει παρατηρηθεί πως ανοίγει την όρεξη (ας αναλογιστούμε πόσο συχνά το συναντάμε σε αλυσίδες fast food).

Θετικά Συναισθήματα: Δυναμικότητα, αγάπη, πάθος, ενέργεια, ζέστη, δύναμη.

Αρνητικά Συναισθήματα: Θυμός, προειδοποίηση, κίνδυνος.

2. Μπλε

Το μπλε αποτελεί το αγαπημένο χρώμα των ανδρών. Συνδέεται με την γαλήνη, το νερό, την αξιοπιστία και διεγείρει την παραγωγικότητα. Τέλος, επιλέγεται συχνά από επιχειρήσεις και κοινωνικά δίκτυα (Facebook, Twitter (πλέον Χ), LinkedIn).

Θετικά Συναισθήματα: Ηρεμία, ασφάλεια, ειρήνη, εμπιστοσύνη.

Αρνητικά Συναισθήματα: Κρύο, φόβος.

3. Κίτρινο

Το κίτρινο χαρακτηρίζεται ως το πιο χαρούμενο χρώμα, προκαλώντας συνήθως ενθουσιασμό. Ωστόσο, αν χρησιμοποιηθεί υπερβολικά, έχει παρατηρηθεί πως δημιουργεί άγχος.

Θετικά Συναισθήματα: Φωτεινότητα, ευτυχία, χαρά, ζωηράδα.

Αρνητικά Συναισθήματα: Άγχος, αστάθεια, προειδοποίηση.

4. Πράσινο

Το πράσινο είναι ένα ευέλικτο χρώμα που προκαλεί ευχάριστα συναισθήματα. Είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη φύση, ενώ συχνά ταυτίζεται με την υγεία, την ηρεμία, τα χρήματα και την καλή θέληση. Το πράσινο διεγείρει την αρμονία στον εγκέφαλο και ενθαρρύνει την ισορροπία που οδηγεί σε αποφασιστικότητα.

Θετικά Συναισθήματα: Φρεσκάδα, περιβάλλον, νέο, γονιμότητα.

Αρνητικά Συναισθήματα: Ζήλια, ενοχή.

5. Λευκό

Το λευκό χρώμα συμβολίζει την αγνότητα, την καθαριότητα και την ασφάλεια. Διεγείρει τη δημιουργικότητα, χρησιμοποιούμενο συνήθως για την προβολή της ουδετερότητας.

Θετικά Συναισθήματα: Καλοσύνη, αγνότητα, φρεσκάδα, καθαριότητα.

Αρνητικά Συναισθήματα: Απομόνωση, κενότητα.

Η λίστα έχει και συνέχεια, με κάθε ενδιαφερόμενο να μπορεί εύκολα να μάθει περισσότερες πληροφορίες με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο.

Ποιο είναι τελικά το κατάλληλο χρώμα για το brand μου;

Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη μέθοδος για την επιλογή του καταλληλότερου χρώματος για ένα brand (μάρκα). Επίσης, αμφιβάλλω αν εταιρείες, όπως η Coca Cola, επέλεξαν τα χρώματα που θα αντιπροσωπεύουν το brand τους, βασισμένες στην ψυχολογία των χρωμάτων, ιδιαίτερα αν αναλογιστούμε τη χρονική περίοδο που ιδρύθηκαν. Ωστόσο, οι εποχές αλλάζουν και μαζί πρέπει να αλλάζουν οι πρακτικές και οι απόψεις στο επιχειρείν.

Ας επιστρέψουμε στο αρχικό ερώτημα “Ποιο είναι το κατάλληλο χρώμα για το brand μου;”. Η απάντηση είναι απλή και δεν είναι άλλη από το «Εξαρτάται!».

Κάθε επιχειρηματίας πρέπει να αναλογιστεί ποια είναι η επιθυμητή εικόνα για την επιχείρηση – brand του, στα μάτια των καταναλωτών. Εδώ έρχεται και κουμπώνει ο όρος “Brand Identity Prism”, ο οποίος αποτελείται από 6 «κομμάτια»:

1. Physique (Φυσικά Χαρακτηριστικά): Logo, χρώματα.

2. Personality (Προσωπικότητα): Απλό; Κουλ; Ενδιαφέρον;

3. Culture (Κουλτούρα): Που δημιουργήθηκε το brand; Ποιες αξίες κουβαλά;

4. Relationship (Σχέση): Ποια η σχέση με τους καταναλωτές;

5. Reflection (Αντανάκλαση): Ποιος είναι ο ιδανικός πελάτης για το brand;

6. Self-Image: Ποια εικόνα θέλουν να δημιουργήσουν οι πελάτες για τον εαυτό τους και με ποιο τρόπο μπορεί το brand να βοηθήσει αυτή την επιθυμία;

Παρακάτω το παράδειγμα μιας μεγάλης εταιρείας κατασκευής προϊόντων τεχνολογίας.

Η ταυτότητα της μάρκας σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με τον αποστολέα του μηνύματος (εταιρεία). Στόχος είναι ο συγκεκριμένος καθορισμός του στόχου της μάρκας, του σκοπού της και της εικόνας του εαυτού της.

Κάθε brand (μάρκα) χρειάζεται μια ταυτότητα για να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό.

Στην εποχή που τα προϊόντα αυξάνουν τις επιλογές των πελατών… οι μάρκες τις απλοποιούν.

Κωνσταντίνος Γκίνος, Marketing Specialist, www.bssplus.gr