Skip to main content

Αττική Οδός – Επέκταση Λεωφόρου Κύμης: Έχει ανάδοχο, αλλά όχι χρηματοδότηση

Είναι από τα παράδοξα της ελληνικής πραγματικότητας ένα έργο υποδομής να προκηρύσσεται, να φτάνει να έχει ανάδοχο, αλλά να μην έχει καθοριστεί το πώς θα πληρωθεί

Για δύο λόγους απασχολεί το υπουργείο Υποδομών το σημαντικό για την Αθήνα έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, προκειμένου να αποσυμφορηθεί η Αττική Οδός, προϋπολογισμού 352,3 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (284,3 εκατ. χωρίς ΦΠΑ).

Η διαδικασία υλοποίησης του είναι «παγωμένη» ενώ έχει δημοπρατηθεί και έχει αναδειχτεί ανάδοχος, η κοινοπραξία Τέρνα – Άκτωρ – Ιntrakat.

Ο βασικότερος λόγος είναι πως δεν έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση. Είναι από τα παράδοξα της ελληνικής πραγματικότητας ένα έργο υποδομής να προκηρύσσεται, να φτάνει να έχει ανάδοχο, αλλά να μην έχει καθοριστεί το πώς θα πληρωθεί.

Το χρονικό

Όπως προκύπτει από τα σχετικά έγγραφα η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης (όπως επιγράφεται συγκεκριμένα «Ολοκλήρωση Λ. Κύμης στο τμήμα: Αττική Οδός – Α/Κ Κύμης έως τον Κόμβο της Καλυφτάκη στην Εθνική Οδό») εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τον Δεκέμβριο του 2021 με μηδενική πίστωση. Αυτό σημαίνει ότι η υλοποίησή του δεν θα μπορούσε να εκκινήσει πριν εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα (ευρωπαϊκά κονδύλια).

Στη συνέχεια, τον Ιούλιο του 2023, έγινε η μετάπτωση του έργου στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών υπό τον Χρήστο Σταϊκούρα, και διατηρήθηκε η ίδια δέσμευση, καθώς ακόμα βρίσκονταν σε εξέλιξη οι ενέργειες για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης όπως προέβλεπε και η αρχική απόφαση ένταξης.

Προτεραιότητα η υλοποίησή του

Από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών επισημαίνεται πως γίνεται προσπάθεια να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση και δεν υπάρχει η παραμικρή πρόθεση κατάργησης του συγκεκριμένου έργου, η υλοποίηση του οποίου συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης.

Το ίδιο έχει συμβεί και με άλλα έργα, όπως τα μεγάλα σιδηροδρομικά και το οδικό Μπράλος – Άμφισσα. Το τελευταίο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ 2021-2027 (συνολική διαθέσιμη συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη 262,1 εκατ. ευρώ) μόλις τον Σεπτέμβριο και ενώ το έργο έχει ανάδοχο (την Άβαξ) από τον περασμένο Φεβρουάριο.

Το δεύτερο ζήτημα που απασχολεί το αρμόδιο υπουργείο σε σχέση με την Κύμης είναι η προσφυγή που έχει γίνει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) από το Δήμο Ηρακλείου. Ο δήμαρχος της πόλης, Νίκος Μπάμπαλος, είναι υπέρ του έργου αλλά, διεκδικεί να επεκταθεί η Λεωφόρος Κύμης με «σκεπαστό» το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο, ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης στο τμήμα αυτό.

Η νέα ημερομηνία εκδίκασης της υπόθεσης από το ΣτΕ είναι 22 Φεβρουαρίου 2024 (η συζήτηση του θέματος αναβλήθηκε στις 14/11/2023).