O Κώστας Κοντογιάννης, CFO της Skroutz και ο Ανδρέας Πετρόπουλος, CEO της Convert Group μιλούν στη «Ν» για τη μετεξέλιξη του omni-channel εμπορίου και το στρατηγικό ρόλο των data analytics καθώς και των καινοτόμων τεχνολογιών όπως επαυξημένη πραγματικότητα, τεχνητή νοημοσύνη και fast delivery apps στη σύγχρονη κατανάλωση και στη διαχείριση των brands.
«Όπως στην Ευρώπη έτσι και στην Ελλάδα παρατηρείται μία σταθερή ανοδική πορεία στη διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτό εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια», σημειώνει ο Κώστας Κοντογιάννης, CFO της Skroutz. Αναφορικά με τη στρατηγική της Skroutz τονίζει πως «μια βασική μας αρχή ήταν και παραμένει να προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή online αγοραστική εμπειρία (σχεδόν 30 εκατομμύρια προϊόντα) στους περισσότερους από 6 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες μας και παράλληλα να διαθέσουμε αποτελεσματικά και καινοτόμα εργαλεία ανάπτυξης στους περισσότερους από 8.000 συνεργάτες μας. Αυτή η φιλοσοφία είναι και ο λόγος που συνεχίζουμε να αναπτυσσόμαστε με γρήγορους ρυθμούς και να καινοτομούμε».
Σύμφωνα με τον κ. Κοντογιάννη, “στη Skroutz παρέχουμε εργαλεία στους συνεργάτες μας για την ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους, όπως υπηρεσίες 3PL, data & insights για τα προϊόντα που πουλάνε μέσω της πλατφόρμας καθώς επίσης και τρόπους να τα διαφημίσουν μέσα στη πλατφόρμα και κατ’ επέκταση να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Αναφορικά με τους καταναλωτές, επενδύουμε σε νέες καινοτόμες επιλογές αγοράς με σκοπό τη συνεχή βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας. Έχουμε δημιουργήσει ένα δίκτυο με περισσότερα από 1.500 lockers τα οποία στοχεύουμε να ξεπεράσουν τα 2.500 μέσα στο 2024 καλύπτοντας το μεγαλύτερο πληθυσμιακό ποσοστό της χώρας, έχουμε εντάξει ευέλικτες μεθόδους πληρωμών και εμπλουτίζουμε την πλατφόρμα με νέες κατηγορίες κι επιλογές αγορών».
Αντίστοιχα ο Ανδρέας Πετρόπουλος, CEO της Convert Group επισημαίνει πως «η εικόνα των ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα, όπως παρουσιάζεται από τα δεδομένα της Convert Group, αντανακλά μια συνεχώς αυξητική πορεία, με εντυπωσιακή ανάπτυξη σε διάφορους κλάδους. Μέσα από τα στοιχεία που παρακολουθούμε συνολικά για την αγορά των online φαρμακείων και των online supermarket, βλέπουμε ακόμα διψήφια ανάπτυξη. Ενδεικτικά, το καθένα από τα δύο κανάλια αναμένεται να κλείσουν στα 300 εκατ. ευρώ το 2023, αυξάνοντας ουσιαστικά το ποσοστό διείσδυσης τους στο συνολικό τζίρο online και offline. Αντίστοιχα δυναμικά κινούνται και άλλοι κλάδοι. Σημαντική τάση αποτελούν οι αγορές από εναλλακτικά κανάλια όπως τα fast delivery apps όπου επεκτείνονται σε κατηγορίες και ενισχύουν την διείσδυσή τους. Αυτό αποτελεί τόσο ευκαιρία όσο και πρόκληση για τα brands όσο και για τους retailers. Σχετικά με τις τάσεις, παρατηρείται αυξημένη ανάγκη για εξατομικευμένες εμπειρίες αγορών, καινοτόμες τεχνολογίες όπως η επαυξημένη πραγματικότητα και η τεχνητή νοημοσύνη, καθώς και βελτιωμένες λύσεις πληρωμών».
Σχετικά με την υπηρεσία Skroutz Market Intelligence σε συνεργασία με την Convert Group ο CFO της Skroutz επισημαίνει πως «η λήψη των αποφάσεων και η βελτίωση της παρουσίας των συνεργατών μας στον ψηφιακό κόσμο μπορεί πλέον να γίνεται με δεδομένα και όχι διαισθητικά ή κατ’ εκτίμηση. Παράλληλα, μπορούν να αξιολογούν την απόδοση των ενεργειών marketing και των διαφημιστικών ενεργειών τους – όπως για παράδειγμα τα skroutz ads – και να προσαρμόζουν ανάλογα τις επόμενες κινήσεις τους. Φυσικά πρόκειται για πληροφορίες που παρέχονται μέσα στο πλαίσιο της νομοθεσίας περί προσωπικών δεδομένων».
Και συμπληρώνει λέγοντας πως «η συγκεκριμένη υπηρεσία απευθύνεται σε εταιρείες που διαχειρίζονται brands. Πλέον είμαστε σε θέση να δώσουμε λύσεις για κάθε ανάγκη ενός brand εντός της πλατφόρμας, είτε πρόκειται για διαφήμιση, προβολή επισήμου δικτύου συνεργατών, περιεχόμενο, είτε για ανάπτυξη μέσω παροχής δεδομένων. Τα τελευταία χρόνια η Skroutz μετασχηματίστηκε πλήρως. Από ένα εργαλείο αναζήτησης και σύγκρισης προϊόντων και τιμών σε ένα ολοκληρωμένο Μarketplace που καλύπτει όλο το φάσμα της πώλησης, από την αναζήτηση στις πληρωμές, στην παράδοση έως και το after sales support. Αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα να σχεδιάσουμε νέες λύσεις, ενταγμένες στην εμπειρία του καταναλωτή με τρόπο που να καθιστά τη Skroutz πολύτιμο εργαλείο στην απόφαση αγοράς. Και αυτό δεν θα μπορούσαμε να το κάνουμε πιο αποτελεσματικά, παρά με την βοήθεια και την συμμετοχή των brands».
Σε αυτό το πλαίσιο ο κ. Πετρόπουλος εξηγεί πως μέσω της υπηρεσίας Market Intelligence της Convert Group που αξιοποιεί η Skroutz «τα 33.000 brands όλων των κατηγοριών της Skroutz αποκτούν στρατηγικό πλεονέκτημα, παίρνοντας πολύτιμες πληροφορίες σε ημερήσια βάση και έχοντας σχεδόν real-time πρόσβαση σε δεδομένα. Με το νέο αυτό εργαλείο έχουν στα χέρια τους μια αντιπροσωπευτική «ακτινογραφία» όλης της αγοράς, αφού τα δεδομένα που διατίθενται αφορούν πάνω από 597 κατηγορίες προϊόντων, προσφέροντας διαφάνεια χωρίς προηγούμενο. Η δύναμη των δεδομένων είναι εξαιρετικής σημασίας καθώς αφορούν διάστημα από 2 χρόνια έως και 2 ημέρες πίσω. Έτσι οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να εντοπίσουν άμεσα trends, να αναγνωρίσουν μοτίβα, να αξιολογήσουν τις marketing καμπάνιες τους και να πάρουν αποφάσεις βασισμένες σε πραγματικές αγορές χωρίς αναγωγές και υποθέσεις. Τα τμήματα marketing και πωλήσεων, καθώς και τα ίδια τα στελέχη των επιχειρήσεων μπορούν να κάνουν χρήση αυτής της φιλικής προς τον χρήστη πλατφόρμας ανάλογα με τις ανάγκες τους».
Σχετικά με το πόσο πιστοί είναι οι καταναλωτές στα brands και ποιες διαφορές παρατηρούνται το καλάθι των καταναλωτών αλλά και τη στρατηγική μάρκετινγκ των εταιρειών η Skroutz μέσω του κ. Κοντογιάννη υποστηρίζει πως «η πιστότητα σε ένα brand αφορά στη σχέση εμπιστοσύνης που έχει καταφέρει να χτίσει με τον καταναλωτή αλλά και στο βαθμό προσήλωσης στο brand αυτό. Το χτίσιμο μιας τέτοιας σχέσης εμπιστοσύνης είναι ιδιαίτερα σημαντική, ιδίως σε ένα ψηφιακό περιβάλλον που αλλάζει διαρκώς και που καθιστά τους καταναλωτές πιο ενημερωμένους και πιο απαιτητικούς στις προτιμήσεις αλλά και τελικά στις επιλογές τους. Οι καταναλωτές παραμένουν “πιστοί” στα brands που έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μαζί τους τέτοιες σχέσεις και την ίδια στιγμή παραμένουν “ανοιχτοί” στην ανίχνευση του πεδίου και τη δημιουργία νέων σχέσεων. Τα brands που αξιοποιούν δεδομένα για να σχεδιάσουν τη στρατηγική τους έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα έναντι όσων βασίζονται στη διαίσθηση ή τις εκτιμήσεις για το σχεδιασμό της στρατηγικής τους. Και ναι, φυσικά και έχουμε δει να αλλάζει η καταναλωτική συμπεριφορά μέσω δομημένων πλάνων επικοινωνίας και προσέγγισης που βασίζεται σε δεδομένα. Οι καταναλωτές είναι ανοιχτοί σε νέες προσκλήσεις και διατεθειμένοι να δοκιμάσουν κάτι νέο ή κάτι εκτός των συνηθισμένων αν θεωρήσουν πως κάποιο brand τους παρέχει μια πρόσθετη αξία, τους δημιουργεί οικειότητα και τελικά φτάνουν να μιλούν για αποδεδειγμένη αξιοπιστία και συνεπώς πιστότητα».
Από την πλευρά του ο κ. Πετρόπουλος σημειώνει πως «η Convert Group ξεκίνησε ως μια συμβουλευτική εταιρεία υποστηρίζοντας μερικά από τα μεγαλύτερα brands στην ανάπτυξή τους στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Με τον χρόνο, εξελιχθήκαμε σε πάροχο υπηρεσιών Software-as-a-Service μέσω της σουίτας προϊόντων “eRetail Audit.” Το “eRetail Audit Marketplace” προάγει τη συνεργασία μεταξύ των retailers και των brands, εκμεταλλευόμενο τα δεδομένα πωλήσεων με πλήρη διαφάνεια και σεβασμό προς τα προσωπικά δεδομένα των καταναλωτών. Τώρα, τα brands μπορούν να μετατρέψουν δεδομένα σε στρατηγικές πωλήσεων και marketing μέσω συνεργασίας με τους retailers. Το “Skroutz Market Intelligence” προσφέρει αυτό ακριβώς το προνόμιο στα brands που θέλουν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους ή να βελτιώσουν την απόδοση των marketing ενεργειών τους».
Και τονίζει πως «το όραμα της Convert Group είναι η μετατροπή των δεδομένων σε insights, τα οποία θα είναι εύκολα προσβάσιμα από τα brands και θα αποτελούν την βάση για μια καλύτερη και πιο αποδοτική συνεργασία με τους retailers. Αξιοποιώντας τεχνολογίες AI και machine learning επενδύουμε πολύ σε τρεις άξονες όπου βασίζεται και η ανάπτυξή μας:
1. αυτοματοποιημένες βελτιωτικές προτάσεις για το τι αξίζει να βελτιώσει ένα brand στον retailer,
2. τη χρήση chatbot AI ώστε να “συνομιλεί ο καθένας εύκολα με τα δεδομένα” και
3. τη σύνδεση της κάθε marketing ενέργειας με το πραγματικό αποτέλεσμα της σε απόδοση.
Η Convert Group στοχεύει στο να εδραιωθεί ως η νούμερο ένα λύση παγκοσμίως για την επιτυχή ανάπτυξη των brands και των retailers στο omni-channel εμπόριο, μέσω των δεδομένων και των insights. Φέρνουμε μια επανάσταση στον τρόπο συνεργασίας μεταξύ των δύο, επιτρέποντάς τους τη λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων. Δραστηριοποιούμαστε αυτή τη στιγμή σε 21 χώρες, έχοντας στο πελατολόγιό μας μερικά από τα μεγαλύτερα brands στο omni-channel εμπόριο. Στοχεύουμε να επεκταθούμε σε ακόμα περισσότερες χώρες και αγορές μέσα στο 2024».