Γρίφο αποτελεί κατά πόσον η θετική τάση που επικρατεί μέχρι στιγμής στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών τόσο σε τζίρο όσο και σε πωλήσεις τεμαχίων, όπως δείχνουν τα στοιχεία του 9μήνου 2023, θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του έτους και κυρίως στην επόμενη οικονομική χρήση ή θα είναι μια παρένθεση λόγω υποβοηθούμενης κατανάλωσης μέσω εκπτωτικών κουπονιών.
Τζίρος και πωλήσεις
Ειδικότερα στα 2,27 δισ. ευρώ ανήλθε ο τζίρος της συγκριμένης αγοράς, σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK, αυξημένος κατά 16% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ωστόσο, η αύξηση στις πωλήσεις υπολείπεται κατά πολύ, φτάνοντας στο +5,6%. Οι αναλυτές επισημαίνουν πως η πορεία της αγοράς μέχρι τώρα οδηγεί σε μια συνολική αποτίμηση έτους που σε επίπεδο αξίας θα είναι η υψηλότερη της τελευταίας 15ετίας τουλάχιστον, φτάνοντας ή και ξεπερνώντας τα 3 δισ. ευρώ. Στο ερώτημα πού βασίζεται αυτή η αύξηση, οι γνώστες του χώρου τονίζουν πως πληθωρισμός, πρόγραμμα Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή που λειτούργησε ενθαρρυντικά για την προτίμηση premium και ακριβών συσκευών, αλλά και αντικατάσταση (replacement) συσκευών που ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής καθώς και της αυξανόμενης οικοδομικής δραστηριότητας έδωσαν σημαντική ώθηση στον τζίρο.
Black Friday…όλο τον μήνα: Πού θα γίνει η πιο σκληρή μάχη προσφορών
Στην επόμενη ερώτηση πόσο βάθος έχει αυτή η αυξητική τάση δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση, μιας και το πρόγραμμα επιδοτήσεων ηλεκτρικών συσκευών τελειώνει, γεγονός που θα επηρεάσει σημαντικά τη ζήτηση, παράλληλα με την αρνητική οικονομική συγκυρία για τη μέση ελληνική οικογένεια. Ενδεχομένως η ανάδυση νέων οικιακών αναγκών, λόγω ενεργειακών συνθηκών ή νέων συνηθειών, και η κάλυψή τους μέσω κινήτρων αλλά και διαφοροποιημένης γκάμας προϊόντων, λύσεων και υπηρεσιών σε σύγκριση με τα μέχρι τώρα δεδομένα, να αφύπνιζε την καταναλωτική ζήτηση τους επόμενους μήνες.
Στο μεταξύ, παρά τις μέχρι τώρα ικανοποιητικές επιδόσεις του κλάδου, χαμηλά διατηρείται ο πήχυς των επιδόσεων για την φετινή Black Friday. Όπως χαρακτηριστικά τονίζουν στη «Ν» άνθρωποι του χώρου, εάν κατά τη φετινή Μαύρη Παρασκευή η αγορά πραγματοποιήσει τζίρο στα ίδια με τα περσινά επίπεδα θα είναι επιτυχία. Οι εταιρείες του χώρου έχουν ήδη ξεκινήσει τις επικοινωνιακές τους εκστρατείες, προτρέποντας τους καταναλωτές να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα αγορών με σημαντικές εκπτώσεις, ωστόσο λείπει η βεβαιότητα για τις δαπάνες που θα γίνουν τελικά. Προς το παρόν παρατηρείται τάση διερεύνησης προϊόντων και τιμών από την πλευρά των καταναλωτών που φαίνεται πως θα περιμένουν να προβούν σε όποιες αγορές προς το τέλος της εκπτωτικής περιόδου της φετινής Black Friday.
Στο 9μηνο 2023 όλες οι επιμέρους κατηγορίες κατέγραψαν θετικό πρόσημο, εκτός από τον τομέα της τεχνολογίας και ηλεκτρονικών υπολογιστών. Αυξητικά κινήθηκαν οι Λευκές Συσκευές (+24,2%) και ο κλιματισμός (+71,3%) λόγω του προγράμματος επιδότησης. Οι μικροσυσκευές αυξήθηκαν κατά 20,3% και, όπως λένε οι γνώστες του χώρου, αντιστοιχούν στις «αυθόρμητες αγορές», που γίνονται λόγω επίσκεψης των καταναλωτών στα καταστήματα για τις μεγάλες επιδοτούμενες συσκευές. Η κατηγορία των μαύρων συσκευών (consumer electronics) κατέγραψε αύξηση +5,9%. Σε αυτή την κατηγορία ανοδικά κινήθηκαν οι κονσόλες – συσκευές για gaming, που διατήρησαν τη συγκεκριμένη υποκατηγορία σε θετικό πρόσημο καθώς η τηλεόραση είναι οριακά αρνητική. Ανοδικά κατά 8,6% κινήθηκε και ο τομέας των τηλεπικοινωνιών με τα κινητά τηλέφωνα να συνεχίζουν να καταγράφουν θετικό ρυθμό ανάπτυξης ακολουθούμενα από τα Smartwatches.
Η μερίδα του λέοντος
Συνολικά τη μερίδα του λέοντος από το συνολικό τζίρο της αγοράς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στο 9μηνο 2023 κατείχαν οι λευκές συσκευές (Ψυγεία, Καταψύκτες) κατά 22,9% και τα κλιματιστικά κατά 17,9% λόγω επιδότησης. Ωστόσο με τη λήξη του προγράμματος Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή ένα 10% από αυτές τις δύο κατηγορίες θα μοιραστεί ξανά στα υπόλοιπα προϊόντα του κλάδου.