Ιδρύθηκε το 2012 και αναπτύχθηκε βασιζόμενη στην κερδοφορία της. Οι εφαρμογές που δημιουργεί αντικαθιστούν τα φυσικά σημεία επαφής φορέων, όπως ο ΟΤΕ και οι τράπεζες, εξυπηρετώντας σήμερα μηνιαίως περί τα 6 εκατομμύρια απαιτητικούς χρήστες.
Ο λόγος είναι για την εταιρεία τεχνολογίας Desquared, συνεργάτη δημιουργίας και ανάπτυξης ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών (Digital Product Partner), η οποία συνεχίζει το πετυχημένο ταξίδι της, έχοντας στρατηγικό επενδυτή τον κορυφαίο ευρωπαϊκό τηλεπικοινωνιακό οργανισμό, την Deutsche Telekom (DT).
Η γερμανική εταιρεία, βασικός μέτοχος του ΟΤΕ, εισήλθε πριν από λίγες μέρες στο μετοχικό κεφάλαιο της Desquared, αποκτώντας το 20%, αποτιμώντας τη στα 20 εκατ. ευρώ.
«Το βασικό χαρακτηριστικό που διακρίνει την Desquared είναι το digital product lifecycle (ο κύκλος ζωής των ψηφιακών προϊόντων) που ακολουθούμε. Αυτό σημαίνει ότι η ενασχόλησή μας με τα προϊόντα που δημιουργούμε δεν σταματά με την παράδοσή τους στους πελάτες μας» εξηγεί, μιλώντας στη «Ν», ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Βαγγέλης Λιάσκας και προσθέτει: «Επιδιώκουμε να τα αναβαθμίζουμε διαρκώς, ώστε να παραμένουν πάντα ενημερωμένα και συμβατά με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις και τα κοινωνικά trends. Επομένως, ένα σημαντικό τμήμα των κεφαλαίων που θα προκύψουν από την επένδυση της DT θα διοχετευθεί για τη βελτίωση των υπηρεσιών που προσφέρονται στους υπάρχοντες συνεργάτες μας, καθώς και για την υλοποίηση του πρώτου μεγάλου βήματός μας πέραν των εθνικών συνόρων. Παράλληλα, σκοπεύουμε να επενδύσουμε ακόμη περισσότερο σε ένα δικό μας προϊόν, το οποίο αν και δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμη-έχει ήδη πολλή ζήτηση, το RAD (Rapid Application Design and Development). Το RAD συστηματοποιεί την δουλειά των designers και των developers, βοηθώντας να την ολοκληρώσουν με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα».
Η Desquared έχει αναπτύξει ορισμένες από τις πιο δημοφιλείς ηλεκτρονικές εφαρμογές στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων το Cosmote app και What’s Up, το NBG Internet Banking της Εθνικής Τράπεζας, το Alpha Bonus, το myΗΡΩΝ, το ανταποδοτικό πρόγραμμα της αλυσίδας Public, αλλά και το δικά της προϊόντα, το Wave Grοcery, πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου και διαχείρισης online supermarket του σούπερ μάρκετ Κρητικός, αλλά και το Wave CXM, πλατφόρμα ανταμοιβής και διαχείρισης εμπειρίας πελάτη.
Επιπλέον, έχει δημιουργήσει και διαχειρίζεται το BOX (marketplace για παραγγελία και διανομή φαγητού) σε συνεργασία με τον ΟΤΕ.
Η μεθοδολογία
«Ο λόγος που τα προϊόντα μας είναι πετυχημένα οφείλεται κυρίως στη μεθοδολογία με την οποία δουλεύουμε. Στην Desquared έχουμε καταφέρει να “παντρέψουμε” το development, το designκαι το marketing, ώστε ό,τι φτιάχνουμε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του τελικού χρήστη στην επιχείρηση του συνεργάτη μας και παράλληλα να βασίζεται στις πιο σύγχρονες τεχνολογίες» σημειώνει ο κ. Λιάσκας.
Η πολύ καλή συνεργασία με τον ΟΤΕ από το 2016 ήταν προφανώς καθοριστική για την είσοδο της Deutsche Telekom στην Desquared.
«Αναπτυχθήκαμε βασιζόμενοι στην κερδοφορία μας» επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και συμπληρώνει: «Αν επιδιώκαμε νωρίτερα χρηματοδότηση, πιθανότατα να προχωρούσαμε λίγο πιο γρήγορα, ίσως όμως να μην πηγαίναμε εκεί όπου θέλαμε. Επιλέξαμε να έχουμε ελευθερία στις κινήσεις μας. Επιδίωξή μας είναι να ανεβάσουμε τη δουλειά μας σε ακόμα καλύτερο επίπεδο. Το δείχνει αυτό και το ποσοστό που διαθέσαμε. Δεν συμφωνήσαμε με την Deutsche Telekom για να αποκτήσουμε μεγαλύτερη οικονομική άνεση, αλλά έναν στρατηγικό συνεργάτη, που θα βοηθήσει την εταιρεία στον στόχο της έμπρακτα, και να πάρει και ο ίδιος αξία μέσα από αυτό. Είμαστε μια νεανική ομάδα, τώρα ξεκινάμε. Στις συζητήσεις μας με τη γερμανική εταιρεία ήταν σαφές πως βλέπουμε την πορεία μας σε βάθος χρόνου. Ένας από τους βασικούς λόγους αυτής της συμφωνίας είναι και η συνεργασία για τα προϊόντα της ίδιας της DT».
«Ξεκινήσαμε την εταιρεία με τον Αχιλλέα Τσουμίτα και, ως πρώτο υπάλληλο τότε, τον Χρήστο Κέκο, εγώ ως οικονομολόγος, αλλά και με γνώσεις πληροφορικής και οι δύο συνεργάτες μου ηλεκτρολόγοι μηχανικοί, το 2012 με την οικονομική κρίση να σοβεί, αλλά και παράλληλα την τεχνολογία να μπαίνει παντού και άρα να έχει ζήτηση. Αρχικά πήραμε έργα από το εξωτερικό. Η κρίση λειτούργησε και θετικά στις μικρές εταιρείες τεχνολογίας όπως η δική μας τότε. Σε κάποιο βαθμό αποτέλεσε και ευκαιρία. Κάποιες μεγάλες εταιρείες αποσύρθηκαν από την αγορά, ορισμένοι μεγάλοι οργανισμοί είδαν αξία ώστε να δοκιμάσουν μια μικρότερη εταιρεία που υπόσχεται ότι θα φέρει καλύτερα αποτελέσματα από τους τότε κραταιούς παίκτες» εξιστορεί ο επικεφαλής της Desquared.
Πώς άλλαξε η αγορά
«Η αγορά άλλαξε στο μεταξύ» σύμφωνα με τον κ. Λιάσκα: «Πριν από 10 χρόνια η αγορά μας είχε ψηφιακά έργα πιο πολύ βιτρίνας με πελάτες όχι και τόσο απαιτητικούς ως προς το αποτέλεσμα. Πιο πολύ ένοιαζε το χρονοδιάγραμμα παρά το τέλειο αποτέλεσμα. Σήμερα οι χρήστες έχουν υψηλά στάνταρ για τις εφαρμογές που χρησιμοποιούν. Έχουμε συνηθίσει από τις αμερικανικές εφαρμογές και αναμένουμε από τις ελληνικές το ίδιο επίπεδο τεχνικής αρτιότητας και εμπειρίας χρήστη».
Στρατηγική ανθρώπινου δυναμικού
Στην Desquaredεργάζονται σήμερα 152 άτομα με μέσο χρόνο ηλικίας τα 30 έτη, στην πλειονότητά τους απόφοιτοι πολυτεχνείου ή οικονομικών σχολών και σχολών πληροφορικής.
Τα φυσικά πρόσωπα, μέτοχοι της Desquared, μαζί με τον ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Βαγγέλη Λιάσκα (που διατηρείτο 51%), είναι 10, έχοντας το 80% της εταιρείας και ,σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο, «κάθε χρόνο προστίθενται νέοι συνάδελφοι σε αυτόν τον ωραίο “κατάλογο” μέσω του προγράμματος Employee Stock Ownership Plan (ESOP).
Σε αντίθεση με το σύνηθες δεν είναι option, είναι μετοχές και μιας και είμαστε κερδοφόρα εταιρεία αυτό δίνει άμεσα μερίσματα στους συναδέλφους. Πρόσβαση στο ESOP έχουν τα στελέχη με πεδίο ευθύνης. Μέσα από την απόδοσή τους επιβραβεύονται με μετοχές. Σκοπεύουμε να επεκτείνουμε πρόγραμμα αυτό ακόμα περισσότερο. Οι εργαζόμενοι στην τεχνολογία παράγουν όλη την αξία της αγοράς αυτής και θεωρώ δίκαιο να έχουν ένα σημαντικό τμήμα της περιουσίας που παράγουν. Άλλωστε, είναι και πολύ αποδοτικό όπως έχουμε διαπιστώσει.
Να σημειώσω ότι αρκετοί από τους εργαζομένους μας επέστρεψαν από το εξωτερικό και μάλιστα σε δύσκολες περιόδους, από το 2016 και μετά».
Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις η Desquared εμφάνισε τζίρο8,3 εκατ. ευρώ το 2022,υπερδιπλάσιο σε σχέση με το 2021 που ήταν 4,1 εκατ. ευρώ. Αυξητικά κινήθηκε και η καθαρή κερδοφορία, η οποία ανήλθε σε 629.235ευρώ έναντι 450.376 ευρώ στην προηγούμενη οικονομική χρήση.