Skip to main content

Μετωπική Uber-οδηγών στην Ευρώπη – Η απόφαση που θα αποδυναμώσει το επιχειρηματικό της μοντέλο

Εκστρατεία πίεσης των Βρυξελλών από την εταιρεία - Oδηγοί  στέλνουν ξεκάθαρο μήνυμα στην ΕΕ : Μην αφήσετε την Uber να συντάξει το νόμο

Εκστρατεία για να πείσει την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι δεν πρέπει να ψηφιστεί  νόμος ο οποίος αποσκοπεί στη βελτίωση των συνθηκών για τους εργαζομένους στη «gig economy» και που θα μετέτρεπε έως και 4 εκατομμύρια «συνεργάτες» της σε υπαλλήλους, έχει ξεκινήσει η Uber. Την ίδια ώρα οι οδηγοί  στέλνουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα: στις Βρυξέλλες: Μην την αφήσετε  να συντάξει το νόμο.

Συνδικαλιστικές ομάδες από το Βέλγιο, την Ισπανία, τη Γαλλία και την Αυστρία  συγκεντρώθηκαν την Τετάρτη, έξω από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα όπου θα  γίνονταν διαπραγματεύσεις για να ξεκαθαρίσουν βασικές λεπτομέρειες του  νόμου που θα μπορούσε τελικά να καθορίσει το μέλλον της Uber σε ολόκληρη την ήπειρο.

Στο επίκεντρο της πολιτικής μάχης βρίσκεται το ερώτημα αν οι οδηγοί της Uber είναι εργοδότης των οδηγών – μια απόφαση που θα μπορούσε να αποδυναμώσει το επιχειρηματικό της μοντέλο  στην Ευρώπη, αφού έχει αποφύγει σε μεγάλο βαθμό την κατοχύρωση  εργασιακών δικαιωμάτων, που συνοδεύουν την απασχόληση όπως ο κατώτατος μισθός και το επίδομα αδείας.

Η ΕΕ θέλει να αλλάξει το καθεστώς των εργαζομένων στις online πλατφόρμες- Γιατί αντιδρά η Uber

Μαζική εκστρατεία πίεσης

Η κινητοποίηση  των συνδικαλιστών ήρθε ως απάντηση σε μια μαζική εκστρατεία άσκησης πίεσης από την Uber στις Βρυξέλλες, τις τελευταίες εβδομάδες.

Ερευνα του POLITICO στην λίστα των διαφημίσεων της Meta, έδειξε ότι η Uber προώθησε τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο,  δεκάδες διαφημίσεις στο Facebook και το Instagram που απευθύνονταν στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στις Βρυξέλλες

Η διαδικτυακή εκστρατεία συμπληρώθηκε με αφισοκόλληση πέριξ του κεντρικού κτιρίου των θεσμικών οργάνων .

Οι «παρεξηγήσεις»

Οι διαφημίσεις δεν επικεντρώνονταν στους επερχόμενους κανόνες της ΕΕ αλλά προσπαθούσαν να “λύσουν τις παρεξηγήσεις” σχετικά με τις επιχειρηματικές πρακτικές της,  όπως αναφερόταν σε μία από αυτές. Η εταιρεία παρουσίαζε λεπτομερώς τον (θετικό) αντίκτυπό της στους εργαζόμενους, τα συνδικάτα, τις πόλεις, τη βιομηχανία ταξί και την ευρωπαϊκή οικονομία γενικότερα.

Μόνο σε μία θίχτηκε το επίμαχο θέμα για το τι δικαιούνται οι οδηγοί.

“Η Uber εξασφαλίζει παροχές – γονική άδεια, επίδομα ασθενείας, κάλυψη τραυματισμών και άλλα – σε όλους τους δικαιούχους Ευρωπαίους οδηγούς και κούριερ”, έγραφε.

Οι διαφημίσεις προκάλεσαν την οργή των συνδικάτων.

“Τα χρήματα που ξοδεύονται για να αποτραπεί η παροχή εργασιακών δικαιωμάτων , είναι χρήματα που η Uber θα μπορούσε να είχε ξοδέψει για τους ίδιους τους εργαζόμενους”, δήλωσε σε συνέντευξή της η Petra Bolster-Damen, διεθνής γραμματέας του ολλανδικού συνδικάτου FNV.

Η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Συνδικάτων (ETUC),  ομπρέλα συνδικαλιστικών οργανώσεων, ανέφερε στο X την περασμένη εβδομάδα ότι “η Uber θα πρέπει να σταματήσει να πληρώνει για διαφημίσεις που επιτίθενται στην οδηγία για τις πλατφόρμες και να αρχίσει να πληρώνει κανονικά τους εργαζομένους της”.

Σε απάντηση ο εκπρόσωπος της Uber, Κάσπαρ Νίξον, δήλωσε ότι “υποστηρίζει μια ισχυρή και εφαρμόσιμη οδηγία [της ΕΕ] που διασφαλίζει ότι οι εργαζόμενοι στις πλατφόρμες διατηρούν την ανεξαρτησία που επιθυμούν και παράλληλα τυγχάνουν της προνοίας που τους αξίζει, όπως ο κατώτατος μισθός, το επίδομα αδείας και το επίδομα ασθενείας”.

Η πλατφόρμα αναφέρει ότι συνεργάζεται ήδη με συνδικάτα, μεταξύ άλλων στο Βέλγιο, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, για να παρέχει ασφαλιστική κάλυψη σε περισσότερους από 200.000 οδηγούς.

 naftemporiki.gr