Aισιοδοξία για τις προοπτικές ανάπτυξης της χώρας, αλλά και της παγκόσμιας οικονομίας τα επόμενα τρία έτη εκφράζει το 84% των Ελλήνων CEOs, σύμφωνα με την 9η έρευνα CEO Outlook που παρουσίασε σήμερα η KPMG.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την έρευνα “2023 CEO Outlook” της KPMG, σχεδόν τρεις στους τέσσερις CEOs παγκοσμίως (73%) και 84% των Ελλήνων δηλώνουν αισιόδοξοι για τις προοπτικές ανάπτυξης της παγκόσμιας, σε σύγκριση με 71% των CEOs παγκοσμίως και 62% των Ελλήνων πέρυσι. Επίσης, 78% των CEOs παγκοσμίως και 84% των Ελλήνων εκφράζει αισιοδοξία για τις προοπτικές ανάπτυξης της χώρας τους.
Η παραπάνω αισιοδοξία ωστόσο καταγράφεται σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από έντονη γεωπολιτική και πολιτική αβεβαιότητα. Είναι ενδεικτικό ότι ένα σημαντικό ποσοστό των CEOs παγκοσμίως (63%) και των Ελλήνων (52%) κατατάσσουν τη γεωπολιτική και την πολιτική αβεβαιότητα ως τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την ανάπτυξη της επιχείρησής τους, είτε πρόκειται για την διαχείριση της παρουσίας μιας εταιρείας σε μια ζώνη σύγκρουσης, είτε την προσπάθεια αντιμετώπισης του disruption στις αλυσίδες εφοδιασμού και τις διακυμάνσεις των τιμών.
Για παράδειγμα, περισσότεροι από τρεις στους τέσσερις (77% παγκοσμίως και 84% των Ελλήνων) αναφέρουν ότι η αύξηση των επιτοκίων και οι σφιχτότερες νομισματικές πολιτικές θα μπορούσαν να παρατείνουν οποιαδήποτε πιθανή ή τρέχουσα ύφεση.
Οι CEOs απαντούν στην παραπάνω αβεβαιότητα, αναγνωρίζοντας ότι η επίδειξη προσωπικής ακεραιότητας είναι το κλειδί για το χτίσιμο εμπιστοσύνης με τους πελάτες και τα ενδιαφερόμενα μέρη, με το 61% των CEOs παγκοσμίως και 66% των Ελλήνων να δηλώνουν ότι θα έπαιρναν δημόσια θέση σε ένα πολιτικά ή κοινωνικά αμφιλεγόμενο ζήτημα, παρά τις ανησυχίες του διοικητικού συμβουλίου.
Το 60% των Ελλήνων CEOs έχουν ενσωματώσει πλήρως το ESG στην επιχείρησή τους
Βάσει της έρευνας, οι CEOs δίνουν προτεραιότητα στο ESG και αναγνωρίζουν ότι παραμένει αναπόσπαστο κομμάτι των επιχειρηματικών λειτουργιών και της εταιρικής στρατηγικής τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι περισσότεροι από τα δύο τρίτα (69%) των CEOs παγκοσμίως και 60% των Ελλήνων έχουν ενσωματώσει πλήρως το ESG στην επιχείρησή τους ως μέσο για τη δημιουργία αξίας.
Ωστόσο, υποστηρίζουν ότι χρειάζονται ακόμη κάποια χρόνια για να δουν τις επενδύσεις τους στο ESG να αποδίδουν. 24% των CEOs παγκοσμίως, αλλά μόνο το 6% των Ελλήνων θεωρεί ότι τα επόμενα τρία χρόνια το ESG θα έχει μεγαλύτερη επίδραση στις σχέσεις με τους πελάτες.
Την ίδια στιγμή, σε ποσοστό 68% παγκοσμίως και 29% των CEOs στην Ελλάδα δηλώνουν ότι η τρέχουσα πρόοδος που έχουν σημειώσει οι οργανισμοί τους στο ESG δεν είναι αρκετά ισχυρή, ώστε να ανταπεξέλθει σε πιθανό έλεγχο από τα ενδιαφερόμενα μέρη ή τους μετόχους.
To δίλημμα της επιστροφής στο γραφείο
Το 64% των CEOs παγκοσμίως και 86% των Ελλήνων αναμένει ότι η πλήρης επιστροφή στο γραφείο είναι ζήτημα μόλις τριών ετών. Μάλιστα, 87% των CEOs παγκοσμίως και το σύνολο των Ελλήνων του δείγματος της έρευνας αναφέρουν ότι είναι πιθανό να επιβραβεύσουν τους εργαζομένους που πηγαίνουν στο γραφείο με ευνοϊκές αναθέσεις έργων, αυξήσεις ή προαγωγές.
Ωστόσο, την ίδια στιγμή, διεξάγεται μια συζήτηση γύρω από την υβριδική εργασία, η οποία είχε σε μεγάλο βαθμό θετικό αντίκτυπο στην παραγωγικότητα των εργαζομένων τα τελευταία τρία χρόνια, έχοντας ισχυρή υποστήριξη από τους εργαζομένους, και ειδικά της νεότερης γενιάς.
Ανησυχία για την πρόοδο στο σκέλος της ένταξης, της διαφορετικότητας, και της ισότητας
Οι CEOs αναγνωρίζουν ότι είναι σημαντικό να εφαρμόσουν ένα μακροπρόθεσμο πλάνο που αφουγκράζεται τους προβληματισμούς και τις ανάγκες των εργαζομένων. Ενώ υπάρχει μια ευρεία σύμπνοια σχετικά με τη σημασία της ένταξης, της διαφορετικότητας και της ισότητας (IDE), εξακολουθεί να εκφράζεται ανησυχία για την ταχύτητα με την οποία σημειώνεται η σχετική πρόοδος. Τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων παγκοσμίως (66%) και το 34% των Ελλήνων υποστηρίζουν ότι η πρόοδος στην ένταξη και τη διαφορετικότητα συντελείται με υπερβολικά αργούς ρυθμούς στον επιχειρηματικό κόσμο. Επιπλέον, 72% των CEOs παγκοσμίως και 64% των Ελλήνων θεωρεί ότι η επίτευξη της διαφορετικότητας στους χώρους εργασίας απαιτεί την υλοποίηση αλλαγών στα ανώτερα επίπεδα ηγεσίας.
Πάνω από 7 στους 10 Έλληνες CEOs επενδύουν σε μεγάλο βαθμό στην τεχνητή νοημοσύνη
Από την έρευνα προκύπτει ότι οι CEOs παγκοσμίως αναγνωρίζουν όλο και περισσότερο τις αμέτρητες δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, εξερευνούν και επενδύουν στις νέες τεχνολογίες. Συγκεκριμένα, το 70% των CEOs παγκοσμίως και 74% των Ελλήνων επενδύουν σε μεγάλο βαθμό στη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για το μέλλον, με τους περισσότερους (52% παγκοσμίως και 42% των Ελλήνων) να αναμένουν να δουν απόδοση της επένδυσής τους σε τρία έως πέντε χρόνια.
Παρά την προθυμία να προχωρήσουν με τις επενδύσεις τους, οι CEOs παγκοσμίως αναγνωρίζουν ότι οι αναδυόμενες τεχνολογίες ενδέχεται να οδηγήσουν σε κινδύνους που χρήζουν αντιμετώπισης. Σε ποσοστό 57% των CEOs παγκοσμίως και 48% των Ελλήνων αναφέρουν τις ηθικές προκλήσεις ως το κύριο μέλημά τους όσον αφορά την εφαρμογή της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, ενώ ακολουθεί με μικρή διαφορά η έλλειψη κανονισμών.
Επίσης, παρόλο που η τεχνητή νοημοσύνη δίνει τη δυνατότητα ανίχνευσης των κυβερνοεπιθέσεων, το 83% των CEOs παγκοσμίως και 90% των Ελλήνων πιστεύει ότι μπορεί να οδηγήσει σε νέους κινδύνους καθώς προσφέρει νέες στρατηγικές επιθέσεων στους αντιπάλους.
«Οι επικεφαλής των επιχειρήσεων σήμερα, αντιμετωπίζουν προκλήσεις και εμπόδια στην ανάπτυξη σε πολλαπλά μέτωπα— από τη γεωπολιτική αβεβαιότητα έως τις αυξημένες προσδοκίες των ενδιαφερομένων μερών στον χώρο του ESG και την υιοθέτηση της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης» σημείωσε ο Bill Thomas, Global Chairman & CEO της KPMG, σχετικά με τα ευρήματα του CEO Outlook. Όπως επισήμανε, «παρά τις πολλαπλές μακροοικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις αυτή τη στιγμή, η παγκόσμια αισιοδοξία για τον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα παραμένει σχετικά ισχυρή. Υπάρχει σύμπνοια στο ότι μπορούμε, εν καιρώ, να επιστρέψουμε σε μια πορεία παγκόσμιας και μακροπρόθεσμης βιώσιμης ανάπτυξης». «Σύμφωνα με τους CEOs παγκοσμίως, η ευκαιρία για επιστροφή σε έναν πιο δίκαιο και ισορροπημένο κόσμο είναι μπροστά μας. Το κλειδί της επιτυχίας θα είναι η συνεχής εστίαση στον μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό και η δέσμευση ότι θα αποφύγουμε τον κίνδυνο μιας ηγεσίας που επιδιώκει το βραχυπρόθεσμο αποτέλεσμα και αντιδρά μετά τα γεγονότα» πρόσθεσε ο κ. Thomas.
Σημειώνεται ότι την εκδήλωση προλόγισε ο Νίκος Βουνισέας, Senior Partner της ΚPMG στην Ελλάδα και το σύνολο των αποτελεσμάτων της έρευνας παρουσίασε ο Αλκιβιάδης Σιαράβας, Marketing, Communications and Corporate Citizenship Manager της KPMG στην Ελλάδα. Η έρευνα 2023 CEO Outlook, είναι η μεγαλύτερη ετήσια έρευνά της εταιρείας, βασίζεται στις απόψεις για το μέλλον 1.325 CEOs από 11 σημαντικές αγορές, μεταξύ αυτών και 50 CEOs από την ελληνική αγορά.