Skip to main content

Ν. Σαρδελάς στο Economist: Οι προκλήσεις στον δρόμο της ενεργειακής μετάβασης

Βασική πρόκληση για την επίτευξη των στόχων είναι η εξασφάλιση κεφαλαίων

Τις προκλήσεις της χρηματοδότησης των έργων ενεργειακής μετάβασης της χώρας μας σε μια πράσινη οικονομία μηδενικού ισοζυγίου (net zero), αλλά και της δυναμικότητας των Δικτύων και του Συστήματος, ανέλυσε ο Νότης Σαρδελάς, διαχειριστής εταίρος της Sardelas Petsa Law Firm, μιλώντας στο συνέδριο του Economist στην Αθήνα.

Με το διακύβευμα της ενεργειακής μετάβασης να προσκρούει στα προβλήματα της επάρκειας σε όλη την Ευρώπη, ο κ. Σαρδελάς στάθηκε ιδιαίτερα στην πρώιμη επίτευξη των στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) από την Ελλάδα, καθώς σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΑΔΜΗΕ στο πρόσφατο δεκαετές πρόγραμμα Ανάπτυξης, η σωρευτική εγκατεστημένη ισχύς έργων σε λειτουργία, καθώς και έργων που έχουν λάβει Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης από τους δύο Διαχειριστές ανέρχεται σε περίπου 26 GW. Έχουμε δηλαδή ήδη επιτύχει και υπερβεί τους στόχους του ΕΣΕΚ, έως το 2030, δηλαδή 15 GW και, επίσης επιτυγχάνονται και οι στόχοι 22 – 24 GW σε επίπεδο ηλεκτροπαραγωγής βάσει των εκτιμήσεων του υπό αναθεώρηση ΕΣΣΕΚ.

Οι προκλήσεις

Η ολοκλήρωση των στόχων όμως δεν έρχεται χωρίς προκλήσεις, καθώς μέχρι το 2030 αναμένεται να ολοκληρωθούν και να τεθούν σε λειτουργία έργα ισχύος περίπου 13,5 GW.

Κατά τον κ. Σαρδελά, μία βασική πρόκληση για την επίτευξη των στόχων είναι η εξασφάλιση κεφαλαίων και χρηματοδότησης, δεδομένης της μεγάλης αύξησης των επιτοκίων. Μάλιστα, σύμφωνα με την ανάλυση του, για τους στόχους εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί τραπεζική χρηματοδότηση ύψους περίπου 7,5 δισ. ευρώ.

Εκτός όμως του υψηλού κόστους χρηματοδότησης, η Ελλάδα θα πρέπει να διαχειριστεί και να ενισχύσει την επάρκεια των ενεργειακών υποδομών, για την υποδοχή και εξυπηρέτηση της ταχείας διείσδυσης των ΑΠΕ.

Οι προτάσεις

Δεδομένου ότι οι υποδομές της Ελλάδας θα πρέπει να υποδεχτούν αρκετά GW ενέργειας, ο κ. Σαρδελάς στάθηκε ιδιαίτερα στις επενδύσεις που θα πρέπει να υλοποιηθούν για την ανάπτυξη, επέκταση και αύξηση της δυναμικότητας του Συστήματος Μεταφοράς και του Δικτύου Διανομής.

Επίσης, αναγνωρίζοντας ότι η βέλτιστη αξιοποίηση της διαθέσιμης δυναμικότητας των δικτύων απαιτεί την ανάληψη πρωτοβουλιών και αποτελεί μία πολυπαραγοντική εξίσωση, ο κ. Σαρδελάς εκτίμησε ότι τυχόν πιθανές τροποποιήσεις στη Υπουργική Απόφαση του Αυγούστου 2022 περί προτεραιοτήτων με παράλληλο προβάδισμα στα έργα που ενσωματώνουν μονάδες αποθήκευσης (behind the meter) προκειμένου να απελευθερωθεί σημαντικός ηλεκτρικός χώρος, ενδέχεται να συναντήσει αντιδράσεις φορέων της αγοράς.

Ο κ. Σαρδελάς αναφέρθηκε στο ότι θα πρέπει να συνεργαστούν οι αρμόδιοι φορείς για τη διαμόρφωση ενός σαφούς και επαρκούς πλαισίου για τη διαχείριση του διαθέσιμου «ηλεκτρικού χώρου», για όλες τις κατηγορίες των προσφορών σύνδεσης.

Ο κ. Σαρδελάς ολοκλήρωσε την παρέμβασή του αναφερόμενος στην αναγκαιότητα ολοκλήρωσης ενός λεπτομερούς και συνεκτικού ρυθμιστικού πλαισίου για την αποθήκευση και της έκδοσης κανονισμού Αδειών Αποθήκευσης. Η επιτάχυνση της ρύθμισης εκκρεμών ζητημάτων είναι, πέραν πάσης αμφιβολίας, εξαιρετικά σημαντική για το επενδυτικό κοινό και προσφέρει ασφάλεια, ανέφερε, υπενθυμίζοντας ενδεικτικά ότι στον πρόσφατο διαγωνισμό αποθήκευσης του Αυγούστου 2023, η ΡΑΕ κλήθηκε να απαντήσει σε εκατοντάδες διευκρινιστικές ερωτήσεις από τους υποψηφίους διαγωνιζομένους.