Δύο ορόσημα θα καθορίσουν την πορεία της ελληνική αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, σύμφωνα με τους ανθρώπους του χώρου. Το ένα αφορά την πώληση της Κωτσόβολος με την επιβεβαίωση των υποψήφιων επενδυτών και το ενδεχόμενο εμφάνισης ακόμη περισσότερων, οι οποίοι φαίνεται να παίρνουν θέση στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται στον κλάδο. Και το δεύτερο ορόσημο είναι η φετινή Black Friday.
Η πώληση της Κωτσόβολος και το επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώνεται θα επηρεάσει την αγορά μακροπρόθεσμα για τους επόμενους 9-12 μήνες δηλαδή το σύνολο του 2024. Το δίκτυο αν και βρίσκεται σε διαδικασία ιδιοκτησιακής μετάβασης συνεχίζει ακάθεκτα να αναπτύσσεται με 8 νέα καταστήματα στην ελληνική επικράτεια. Όσο πλησιάζει η καταληκτική ημερομηνία που άτυπα έχει δώσει η μητρική Currys για τα τέλη Οκτώβρη όσον αφορά την επίδοση των οικονομικών προσφορών, με στόχο πάντα να πάρει την υψηλότερη από την πώληση της Κωτσόβολος, τόσο αυξάνεται και το επιχειρηματικό ενδιαφέρον με την επιβεβαίωση των υποψηφίων αγοραστών αλλά και την επισήμανση της ίδιας της Currys. Η οποία σε σχετική ανακοίνωσή της επιβεβαιώνει ότι «η στρατηγική αναθεώρηση της σχετικά με τη θυγατρική της Κωτσόβολος και την επικείμενη πώλησή της έχει προκαλέσει ενδιαφέρον από αρκετούς πιθανούς αγοραστές, οι οποίοι με τη σειρά τους έχουν υποβάλει μη δεσμευτικές προσφορές τις οποίες το Διοικητικό Συμβούλιο και οι σύμβουλοί του αξιολογούν επί του παρόντος».
Οι ενδιαφερόμενοι
Στο μεταξύ, οι πληροφορίες φέρνουν στο τραπέζι των προσφορών για την Κωτσόβολος και άλλους ενδιαφερόμενους από τον ευρύτερο χώρο του ελληνικού επιχειρείν. Ακούγονται ηχηρά ονόματα από τον εφοπλιστικό κλάδο, το ηλεκτρονικό εμπόριο καθώς και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Το νέο ελληνικό ενδιαφέρον δείχνει να διαθέτει την οικονομική ισχύ αλλά και τις προοπτικές για την επανατοποθέτηση της Κωτσόβολος στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών από την ηγετική θέση που κατέχει υπό νέο όμως ιδιοκτησιακό καθεστώς. Στο μεταξύ αναθερμαίνονται και οι φήμες για την παρουσία ενδιαφέροντος από δίκτυα λιανικής που δραστηριοποιούνται στα Βαλκάνια, παρόλο που παρουσιάζουν εγγενείς δυσκολίες.
Στην πλευρά των επιβεβαιωμένων υποψήφιων επενδυτών, για την εξαγορά της Κωτσοβολος περνά πλέον η ΔΕΗ Α.Ε. η οποία σε ανακοίνωση της σε απάντηση σχετικού ερωτήματος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ανακοίνωσε ότι συμμετέχει στη διαδικασία πώλησης της εν λόγω εταιρείας, η οποία βρίσκεται στη φάση της κατάθεσης προσφορών, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης του διαγωνισμού. Επιπλέον τόνισε ότι θα ενημερώσει την επενδυτική κοινότητα σε περίπτωση που εισέλθει σε δεσμευτική συμφωνία για την συμφωνία αυτή. Στα πλεονεκτήματα της ΔΕΗ ως υποψήφιος αγοραστής της Κωτσόβολος περιλαμβάνεται η οικονομική δυνατότητα που της δίνει την ευχέρεια ακόμη και να πλειοδοτήσει σε περίπτωση που πάρει τέτοια τροπή η διαδικασία των οικονομικών προσφορών. Στα θετικά προσμετρώνται επίσης η αναγνωρισιμότητα και η ισχύς του brand της ΔΕΗ. Από την άλλη πλευρά οι εγγενείς αδυναμίες λόγω πρότερου δημόσιου επιχειρηματικού βίου και η έλλειψη κουλτούρας λιανικής καθιστούν το όλο εγχείρημα δύσκολο.
Ο δεύτερος επιβεβαιωμένος επενδυτής ο όμιλος Quest σε νέα απάντησή του σε επιστολή της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς τόνισε «ότι συμμετέχει στη διαδικασία της Κωτσόβολος, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται στην τρέχουσα φάση η κατάθεση τελικών προσφορών. Η εταιρεία στο πλαίσιο αυτό προέβη σε κατάθεση τελικής προσφοράς, ωστόσο, δεδομένου ότι η διαδικασία είναι σε εξέλιξη, δεν είναι βέβαιο ότι η εν λόγω διαδικασία θα οδηγήσει σε οριστική συμφωνία με την εταιρεία. Θα προβεί, σύμφωνα με το νόμο, αμελλητί, στις απαιτούμενες ανακοινώσεις προς ενημέρωση του επενδυτικού κοινού, εάν και εφόσον συναφθεί οιαδήποτε συμφωνία». Στα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης προσφοράς περιλαμβάνεται η γνώση του ομίλου Quest για τον κλάδο της λιανικής των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών λόγω συναφούς δραστηριότητας και η ήδη κατάλληλη προετοιμασία για την ευόδωση του νέου εγχειρήματος. Στα αδύναμα σημεία στην παρούσα κατάσταση, κυρίως λόγω του στόχου της αγγλικής Currys, περιλαμβάνεται η πάγια στρατηγική του ομίλου για λελογισμένες οικονομικές προσφορές που δεν εκτροχιάζουν τον όμιλο.
Η μάχη του Νοεμβρίου
Στο μεταξύ βραχυπρόθεσμα τον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αναμένεται να επηρεάσει κατά πολύ η φετινή Black Friday στα τέλη Νοεμβρίου 2023 οπότε θα διεξαχθεί η μάχη των μεριδίων του κλάδου χωρίς τις εφεδρείες των επιδοτήσεων από το πρόγραμμα Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή ή από άλλου είδους παρόμοιες προωθητικές ενέργειες. Βασική στρατηγική των δικτύων λιανικής θα είναι η στοχευμένη εμπορική πολιτική, τα περιθώρια εκπτώσεων, σε συνδυασμό με τα αποθέματα και τις πληθωριστικές αυξήσεις των προϊόντων. Η τελευταία εκπτωτική περίοδο του χρόνου θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό και το πρόσημο του β’ εξάμηνου στις επιδόσεις του κλάδου, για τις οποίες οι ιθύνοντες του χώρου κρατούν μικρό καλάθι.