Skip to main content

Αισιοδοξία με… αστερίσκους για τα ηλεκτρικά είδη

Ερώτημα πώς θα κινηθεί η αγορά μετά την εποχή των επιδοτήσεων, με πληθωρισμό και πιεσμένη ζήτηση – Στα 1,815 δις.ευρώ ο τζίρος στο 7μηνο 2023 

Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Από τη μια πλευρά οι αναλυτές εκτιμούν ότι ο τζίρος της συγκεκριμένης αγοράς στο σύνολο της τρέχουσας οικονομικής χρήσης θα ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ. Από την άλλη τονίζουν ότι επικρατεί πληθωριστική αύξηση μιας και το ποσοστό αύξησης της ζήτησης υπολείπεται κατά πολύ του ποσοστού αύξησης του τζίρου, όπως δείχνουν τα στοιχεία του 7μήνου 2023, ενώ ερώτημα είναι πώς θα κινηθεί η αγορά μετά την εποχή των επιδοτήσεων.

Αναφορικά λοιπόν με την πορεία της αγοράς, σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK, ο τζίρος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών διαμορφώθηκε στα 1,815 δισ. ευρώ αυξημένος κατά 27% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Ωστόσο, πολύ λιγότερη είναι η αύξηση στα τεμάχια και διαμορφώνεται στο +8,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Στις επιμέρους κατηγορίες στο 7μηνο ανοδικά κατά 123,6% κινήθηκαν τα κλιματιστικά, καθώς και οι λευκές συσκευές κατά 46,6%, με αιχμή του δόρατος τα ψυγεία και τους καταψύκτες. Οι δύο αυτές κατηγορίες επιδοτούνται από τον Αύγουστο 2022 και θα συνεχιστεί η επιδότηση μέχρι τέλος Νοεμβρίου 2023 οπότε και οι αναλυτές αναμένουν εξορθολογισμό των ποσοστών αύξησης των πωλήσεών τους στους επόμενους μήνες.  Ωστόσο ικανοποιητικά κινήθηκαν και οι εντοιχιζόμενες συσκευές, η τάση είναι θετική για το 2024  Στις μαύρες συσκευές η αύξηση διαμορφώθηκε στο +8,5% με τις τηλεοράσεις να υπερέχουν σε αυτή την κατηγορία, ακολουθούν οι κονσόλες παιχνιδιών. Ανοδικά κινήθηκαν οι μικροσυσκευές κατά 22,2% ειδικά συγκεκριμένες κατηγορίες όπως συσκευές καφέ, είδη προσωπικής περιποίησης ανδρών και γυναικών καθώς και προϊόντα σύγχρονης τάσης  όπως φριτέζες αέρος. Αυξητική ήταν και η τάση στα φωτογραφικά είδη κατά 7,3% που αποτελούν μικρό μέρος της συνολικής αγοράς. Ανοδικά κατά 10,8% κινήθηκε η κατηγορία των  τηλεπικοινωνιακών ειδών, ενώ αντίθετα αρνητικό πρόσημο στο -17,4% κατέγραψε η ζήτηση στα είδη πληροφορικής. Η συγκεκριμένη κατηγορία εκτιμάται ότι θα επιστρέψει σε θετικό έδαφος από την επόμενη οικονομική χρήση.

Είναι πολλές οι μεταβλητές που θα καθορίσουν το τελικό αποτέλεσμα, μιας και ο κλάδος έχει μπει σε έντονη διαδικασία αναδιάταξης τρων δυνάμεών του με την επικείμενη πώληση της Κωτσόβολος, το νέο σχήμα του Public Group, τη μεταχρηματιστηριακή εποχή της Πλαίσιο και τη μάχη των μεριδίων των συνεταιρισμών Euronics, Expert, Electronet, Welcome, Best που κατέχουν σημαντική δραστηριοποιούνται στην περιφέρεια. Επίσης δεν έχουν αξιολογηθεί οι συνέπειες στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών της καταστροφής στην Κεντρική Ελλάδα. Όπου ναι μεν η ανοικοδόμηση των νοικοκυριών ανοίγει το δρόμο και για την αγορά νέας οικοσυσκευής αλλά και επαγγελματικού εξοπλισμού, αλλά ταυτόχρονα έχει πλήξει τα καταστήματα του κλάδου τόσο των οργανωμένων αλυσίδων όσο και των συνεταιρισμών καταστημάτων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών που κυριαρχούν στην περιοχή της Θεσσαλίας. Επίσης ο πληθωρισμός που παραμένει ανοδικός και η αύξηση τιμών τόσο των προϊόντων του κλάδου όσο κυρίως των ειδών διατροφής επηρεάζουν τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών και την ιδιωτική κατανάλωση, η οποία σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές εξακολουθεί να αποτελεί τον βασικότερο πυλώνα της οικονομικής μεγέθυνσης, καθώς αυξήθηκε κατά 2,8%, το πρώτο εξάμηνο του 2023, συνεισφέροντας 2 ποσοστιαίες μονάδες (π.μ.) στην αύξηση του ΑΕΠ, με αρωγό όμως τις καλές τουριστικές επιδόσεις.

Βασικό ερώτημα αποτελεί πώς θα αναπληρωθεί στην επόμενη οικονομική χρήση, το 2024, ο τζίρος που έχει επιτευχθεί μέχρι τώρα το 2023 και θα συνεχιστεί μέχρι τέλος του έτους  λόγω των επιδοτήσεων που αφορούν τα προγράμματα Αλλάζω Συσκευή – Ψυγείο-Καταψύκτη-Κλιματισμό-Θερμοσίφωνα. Οι αναλυτές εκτιμούν πως στο επόμενο τρίμηνο που είναι και το πιο κρίσιμο για τον κλάδο μιας και κατά τη διάρκειά του πραγματοποιείται σχεδόν το 1/3 του συνολικού τζίρου αναμένεται διστακτικότητα από την πλευρά των καταναλωτών λόγω των πρόσφατων καταστροφών αλλά και της αγωνίας για τον επικείμενο χειμώνα και το κόστος διαβίωσης. Επίσης ήδη διαφαίνεται τάση προτεραιοποίησης των αγορών, δηλαδή αγορές για κάλυψη των βασικών αναγκών καθώς και αναμονή αξιοποίησης της επικείμενης εκπτωτικής περιόδου λόγω Black Friday.