Skip to main content

Αθ. Ζηλιασκόπουλος στη «Ν»: Οδικός χάρτης για πιο δυναμικό «παρών» της Ελλάδας στα Global Logistics

Αποκλειστική συνέντευξη του προέδρου του ΤΑΪΠΕΔ: Κυβερνησιμότητα του βαλκανικού διαδρόμου, αναβάθμιση των εθνικών υποδομών, e- μετάβαση της εφοδιαστικής αλυσίδας

Τη συγκρότηση διαβαλκανικού οργάνου για τη λήψη κρίσιμων πρωτοβουλιών που αφορούν την περιοχή, και με έμφαση στην αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας στις παγκόσμιες ροές εμπορευματικών μεταφορών / εφοδιαστικής με ανάπτυξη των Global Logistics, θα επιδιώξει το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση. Μάλιστα, πρόθεση της χώρας μας είναι να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο όλο εγχείρημα. Τα παραπάνω αποκάλυψε σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης ο Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, πρόεδρος ΤΑΙΠΕΔ / πρόεδρος Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, τονίζοντας ότι «ευκαιρίες υπάρχουν», ωστόσο απαιτούνται «σχέδιο και συντονισμένες πρωτοβουλίες».

O κ. Ζηλιασκόπουλος στάθηκε ιδιαίτερα στην κυβερνησιμότητα του διαδρόμου -μέσω των Βαλκανίων- από την Ελλάδα προς την Ευρώπη, σημειώνοντας πως δεν υπάρχει ένα όργανο (Γενική Γραμματεία Logistics με εκτελεστικό ρόλο) το οποίο να παρακολουθεί ολόκληρο τον διάδρομο, το οποίο και θα συντονίζει πολιτικές σε συνεργασία με Σερβία και Βόρεια Μακεδονία. Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ αποκάλυψε ότι το θέμα έχει επικοινωνηθεί στο Μαξίμου και αναμένεται από την επόμενη Κυβερνητική Επιτροπή να υπάρξουν αποφάσεις και συντονισμός. «Αναπτύξαμε μια στρατηγική στο κομμάτι του Εθνικού Συμβουλίου για τα Logistics, η οποία έχει εστιάσει σε τέσσερις μεγάλους στόχους και έναν μεγάλο αριθμό δράσεων, τα οποία έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται με την υποστήριξη της Κυβερνητικής Επιτροπής. Βασικός πυρήνας της στρατηγικής μας είναι ότι θέλουμε να εκμεταλλευτούμε τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας, ώστε να καταστεί κόμβος στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες», ανέφερε ο κ. Ζηλιασκόπουλος. «Προς αυτή την κατεύθυνση, η χώρα έχει χάσει πολύ χρόνο, τον οποίο τώρα προσπαθούμε να καλύψουμε.

(EUROKINISSI)

H Παγκόσμια Τράπεζα μας έχει εξειδικεύσει τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν και τη συγκεκριμένη στρατηγική που πρέπει να ακολουθηθεί», σημείωσε. «Τα Global Logistics πρέπει να έρθουν στην επικαιρότητα ώστε η Ελλάδα να προσελκύσει “παίκτες” παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων και ροές που προέρχονται από την Άπω Ανατολή, την Αφρική και την Ινδία προς την Κεντρική Ευρώπη, οι οποίες δεν διέρχονται, αυτή τη στιγμή, από την Ελλάδα. Οπότε η Παγκόσμια Τράπεζα είναι η πλέον κατάλληλη να μας βοηθήσει σε αυτό», συμπλήρωσε ο πρόεδρος του Συμβουλίου Εφοδιαστικής. «Ο δεύτερος στόχος μας είναι τα αποτελεσματικά εθνικά logistics. Στο κομμάτι αυτό υπάρχει μια δράση που εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και υλοποιείται αυτή τη στιγμή, και στοχεύει στη μετεγκατάσταση των διαμεταφορέων από τον Ελαιώνα σε έναν οργανωμένο υποδοχέα επιχειρήσεων στη Φυλή. Στόχος οι επιχειρήσεις αυτές να δουλεύουν με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο.

Στις «πράσινες μεταφορές» δεν έχουν γίνει αρκετά. Έχουν ληφθεί κάποιες πρωτοβουλίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος για ηλεκτρικά οχήματα στις αστικές διανομές, ωστόσο πρέπει το βάρος να πέσει και στο τρένο, το οποίο αυτή τη στιγμή δεν βοηθάει όσο θα έπρεπε. Ο επόμενος στόχος είναι η ψηφιοποίηση σε όλα τα επίπεδα της εφοδιαστικής σε δημόσιο τομέα (ψηφιοποίηση εγγράφων και υποδομών) και ιδιωτικό τομέα», υπογράμμισε ο κ. Ζηλιασκόπουλος. Δράσεις για τον μετασχηματισμό Για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και αναβάθμιση του κλάδου, τόνισε ως απαραίτητες δράσεις τις εξής:

  • Καθιέρωση ψηφιακών εγγράφων (eCMR, φορτωτικές, τιμολόγια, δελτία αποστολής κ.λπ.) που θα εισάγονται μόνο μια φορά και θα είναι διαθέσιμα πρωτογενώς σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και τους ρυθμιστικούς φορείς, όπως και στατιστικά διαθέσιμα ελεύθερα σε όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου.
  • Διασύνδεση και δυνατότητα ψηφιακού εκτελωνισμού, πριν ακόμη το φυσικό εμπόρευμα φτάσει στο τελωνείο.
  • Υποστήριξη του ψηφιακού μετασχηματισμού των εγκαταστάσεων με την ενίσχυση επενδύσεων σε αυτοματισμούς και ρομποτικά συστήματα. Καταλήγοντας, ανέφερε ότι «θα πρέπει οτιδήποτε είναι ανταγωνιστικό να το μελετήσουμε και ό,τι είναι αρνητικό να το μετριάσουμε. Το παν είναι να προετοιμαστούμε για ανθεκτικά logistics». «Το θέμα είναι πώς θα πάμε ακόμα πιο πάνω», τόνισε ο κ. Ζηλιασκόπουλος. «Πρέπει να ανεβούμε στους πρώτους 10 του δείκτη LPI. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να υλοποιήσουμε τον στόχο η Ελλάδα να γίνει κόμβος για τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Τώρα στους 10 πρώτους του LPI είναι χώρες όπως η Σιγκαπούρη, η Ολλανδία, το Βέλγιο, χώρες όπου τα logistics είναι δραστηριότητα με προστιθέμενη αξία. Θέλουμε και στη χώρα μας να προσελκύουμε ανάλογες δράσεις όπως το “nearshoring” που φέρνει πολλές δραστηριότητες πιο κοντά στα κέντρα κατανάλωσης. Θα πρέπει να διεκδικήσουμε έναν ρόλο σε αυτό το κομμάτι. Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση». Όπως ωστόσο εξηγεί, «η άνοδος στο top 10 του LPI είναι δύσκολη υπόθεση. Απαιτείται η ολοκλήρωση βασικών υποδομών όπως το Θριάσιο Ι και ΙΙ, η ανάπτυξη οργανωμένων υποδοχέων, η δημιουργία του Κέντρου Μεταφορών και Logistics στη Φυλή και η σύνδεσή του με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, η ανάπτυξη σύγχρονου διαμετακομιστικού κέντρου στο Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, η βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και η δημιουργία ενός αεροδρομίου για cargo, κάτι που λείπει από τη χώρα, αλλά και από την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Ένα τέτοιο cargo αεροδρόμιο θα μπορούσε να αναπτυχθεί στο Βόλο και συγκεκριμένα στην Αγχίαλο, καθιστώντας την Ελλάδα καρδιά διεθνών αεροπορικών μεταφορών εμπορευμάτων».

Το α’ τρίμηνο του 2024 ο διαγωνισμός για τη Φυλή

Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους θα προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ τον διαγωνισμό για την παραχώρηση του μεγάλου οικοπέδου στη Φυλή στο οποίο θα μετακομίσουν οι μεταφορείς που σήμερα λειτουργούν στον Ελαιώνα σε καθεστώς ημιπαρανομίας, ανέφερε ο πρόεδρος του Ταμείου, Θαν. Ζηλιασκόπουλος. Το μεγάλο στοίχημα είναι τώρα να έρθει, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, ένας ιδιώτης, ο οποίος θα βάλει αλλά και θα «βγάλει» χρήματα. «Ψάχνουμε τη χρυσή τομή για τα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας. Τα κεφάλαια που έχει διαθέσει το ΤΑΙΠΕΔ για την ωρίμανση του έργου ανέρχονται στο 1 εκατ. ευρώ», ανέφερε ο πρόεδρος του Ταμείου, προσθέτοντας πως έχει ενταχθεί στα συνοδά έργα της περιφερειακής στο Αιγάλεω η οδική σύνδεση και θα κατατεθεί μελέτη για σιδηροδρομική σύνδεση. Συνεπώς, είναι ένα ώριμο έργο». Παράλληλα, ο κ. Ζηλιασκόπουλος έκανε λόγο για το κέρδος που θα έχει το σχέδιο μετεγκατάστασης των περίπου 500 μεταφορικών επιχειρήσεων που λειτουργούν στον Ελαιώνα. «Ο Δήμος Φυλής έδωσε το ακίνητο και περιμένει απολαβές, οι πράκτορες μετακομίζουν και περιμένουν αποτελεσματικότερη λειτουργία και κράτος – κοινωνία ωφελούνται συνολικά, αφού τα φορτηγά θα φύγουν από τον Κηφισό και θα μεταφερθούν στην περιφερειακή του Αιγάλεω.

Σημειώνεται πως το σημερινό καθεστώς οδηγεί σε σημαντική κυκλοφοριακή επιβάρυνση στην περιοχή, στη δράση επιτήδειων, αλλά και σε διαμάχες με τους τοπικούς δήμους. Με τον τρόπο αυτό θα ενισχυθεί η εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς οι επιχειρήσεις θα έχουν άμεση πρόσβαση στους αυτοκινητοδρόμους της Αττικής Οδού και στην περιφερειακή του Αιγάλεω», ανέφερε ο κ. Ζηλιασκόπουλος. Ο ίδιος τόνισε πως η αξιοποίηση ακινήτου περίπου 600 στρεμμάτων που διαθέτει ο Δήμος Φυλής πλησίον της Αττικής Οδού για τη δημιουργία σύγχρονου κέντρου logistics, ενός οργανωμένου υποδοχέα των μεταφορικών επιχειρήσεων, απαιτεί τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση ιδιωτικού και δημόσιου φορέα. «Ο ιδιώτης οργανώνει και ο δήμος διαθέτει τον χώρο. Ωστόσο, αυτό δεν είναι από μόνο του αρκετό, καθώς έχουμε ανάγκη από δόμηση και παρουσία του κράτους. Υπάρχουν, όπως υποστηρίζει, ανάγκες, αλλά χρειάζεται και ο καταμερισμός ευθυνών και ρόλων. Οι ανάγκες διαμορφώνονται από την αγορά και το Δημόσιο πολλές φορές δεν είναι σε θέση να τις γνωρίζει», τόνισε.

Πάνω από τις προβλέψεις τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ το 2023

Με έσοδα πάνω από 4 δισ. ευρώ, αν συμπεριληφθεί και η Αττική Οδός, αναμένεται να κλείσει το 2023 το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ όπως τουλάχιστον αναφέρεται στον προϋπολογισμό του 2023 δεν θα ξεπερνούσαν τα 2 δισ., όταν μέσα στο 2022 εισπράχθηκαν 516 εκατ. ευρώ, ως εξόφληση του τιμήματος για την πώληση του 100% των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών Α.Ε. Το 2021 είχαν εισπραχθεί 660 εκατ. ευρώ, ενώ η μέχρι πρότινος καλύτερη χρονιά ήταν το 2019 με έσοδα 1,2 δισ. ευρώ. Καλή χρονιά Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, χαρακτήρισε τη φετινή χρονιά καλή, από πλευράς εσόδων, καθώς πωλήθηκαν αρκετά ακίνητα. Η πρόβλεψη για το 2024 δείχνει έσοδα από αποκρατικοποιήσεις ύψους άνω των 3,3 δισ. ευρώ, όπου τα «έργα είναι σε στάδιο προετοιμασίας», δίχως να γίνεται αναφορά για συγκεκριμένο εκτιμώμενο ποσό είσπραξης για το Αεροδρόμιο ΔΑΑ – «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ειδικότερα, το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει για το 2023 έσοδα 1,993 δισ. ευρώ.

Από το πακέτο αυτό, ποσό 1,589 δισ. ευρώ αφορά σε προσδοκώμενα έσοδα από διαγωνισμούς, για τους οποίους έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές (όπως σχεδόν 1,5 δισ. από Εγνατία Οδό, η οποία όμως καθυστερεί), έσοδα 98 εκατ. ευρώ από καταβολές δόσεων, ολοκληρωμένων συναλλαγών προηγούμενων ετών (περιφερειακά αεροδρόμια, ΟΠΑΠ, τηλεφωνία), ενώ καταγράφονται και εκτιμώμενα έσοδα από διαγωνισμούς έργων, οι οποίοι ολοκληρώθηκαν το 2022, ύψους 306,1 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το 2022 το ΤΑΙΠΕΔ επέστρεψε σε ζημιογόνο τροχιά, καθώς εμφάνισε μείωση σχεδόν κατά 50% των εσόδων απ’ τις αποκρατικοποιήσεις. Την ίδια ώρα οι νομικοί σύμβουλοι του Ταμείου επιχειρούν να αντικρούσουν τις απαιτήσεις συνολικού ύψους άνω των 160 εκατ. ευρώ που προβάλλει η Italgas μετά την εξαγορά της ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς κι αυτές ύψους 40 εκατ. ευρώ της Fraport.

Δημιουργία Disaster Logistics

Στην ανάγκη για δημιουργία Disaster Logistics με αφορμή τις καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, σημειώνοντας ότι θα μπορούν να ενταχθούν στην Πολιτική Προστασία και να ανταποκρίνονται αδιαλείπτως στη θεσμική αποστολή τους συνδράμοντας ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, στο πλαίσιο της συστηματικής και συντονισμένης εφαρμογής των πολιτικών κοινωνικής μέριμνας και προάσπισης της δημόσιας υγείας. Για τη βέλτιστη λειτουργία του Κέντρου Logistics, τη γρήγορη και αποτελεσματική ανταπόκρισή του στις εκάστοτε ανάγκες, ο κ. Ζηλιασκόπουλος προτείνει την πρόσληψη ανθρώπων της αγοράς των logistics, που με την τεχνογνωσία τους θα δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για άμεση επέμβαση. Οι άνθρωποι αυτοί θα χαρτογραφήσουν τα ελικόπτερα (στρατιωτικά, πυροσβεστικής, ιδιωτών) και τα μηχανήματα (φορτηγά, βαρέα οχήματα για χωματουργικές εργασίες, γερανοί κ.ά.) δημιουργώντας μητρώο και να καταρτίσουν emergency προγράμματα με ενοικιάσεις ή ακόμη και επιτάξεις αυτών όπου αυτό απαιτείται. Είναι σημαντικό, υπογραμμίζει ο κ. Ζηλιασκόπουλος, η δημιουργία τέτοιου τμήματος, το οποίο δεν έχει αναπτυχθεί έως τώρα, αλλά δεδομένων των μεγάλων πυρκαγιών αλλά και των πλημμυρών θα πρέπει να δούμε τα «logistics των καταστροφών».

Μαρίνες όπως αεροδρόμια

Τουριστικό χρυσωρυχείο το οποίο έχει στη διάθεσή της η Ελλάδα αλλά δεν έχει εκμεταλλευτεί καμία κυβέρνηση στον βαθμό που θα έπρεπε προσπαθεί να αξιοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ. Ο λόγος για τις μαρίνες, όπου σύμφωνα με στοιχεία ο θαλάσσιος τουρισμός -και συγκεκριμένα το yachting- συνεισφέρει το 1,1% του ΑΕΠ στην Ελλάδα με 800 εκατ. ευρώ, ενώ φτάνει στο 1,9 δισ. αν υπολογιστεί το άμεσο και το έμμεσο αποτέλεσμα, δηλαδή ό,τι καταναλώνουν οι κάτοχοι, οι επιβάτες και το πλήρωμα ενός σκάφους στη στεριά. Ταυτόχρονα, προσφέρει 25.150 θέσεις εργασίας.

Όπως επισήμανε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, «οι ιδιωτικές επενδύσεις στις ελληνικές μαρίνες θα συμβάλουν καθοριστικά στην ενδυνάμωση της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας. Για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούνται 4,4 άμεσες θέσεις εργασίας και άλλες 100 έμμεσες εντός και στην ευρύτερη περιοχή της μαρίνας», για να προσθέσει: «Το Ταμείο παραμένει προσηλωμένο στον αναπτυξιακό του στόχο και στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας αξιοποιώντας δημιουργικά το σύνολο των μαρινών στο χαρτοφυλάκιό του, ώστε να αποτελέσουν πλέον μια νέα ανταγωνιστική επιλογή απέναντι στις προτάσεις που προσφέρουν οι γειτονικές χώρες». Το ΤΑΙΠΕΔ έχει εκπονήσει σχέδιο για την αξιοποίηση μαρινών με μοντέλο τύπου Fraport. Δηλαδή ομαδοποίηση των μαρινών ανά γεωγραφική περιφέρεια (Ιόνιο, Αιγαίο κ.λπ.), τα οποία θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες για εκσυγχρονισμό και λειτουργία.