Ο συνδυασμός του H.R. και της τεχνολογίας Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) επαναπροσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο οι οργανισμοί διαχειρίζονται τα πιο πολύτιμα περιουσιακά τους στοιχεία – τους εργαζομένους τους – στο γρήγορα μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον του σήμερα.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι απλώς ένας μοντέρνος όρος – είναι ένα ισχυρό εργαλείο που φέρνει επανάσταση στον τομέα του HR.
Η πλειοψηφία των ηγετών Ανθρώπινου Δυναμικού είναι θετικοί στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε ένα ευρύ φάσμα εργασιών, όπως η διαχείριση αρχείων υπαλλήλων, η μισθοδοσία, η πρόσληψη, η ενσωμάτωση και η διαχείριση απόδοσης.
Παρά το οφέλη, ενέχονται και ορισμένοι κίνδυνοι κατά την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στο HR, όπως π.χ. οι περιορισμοί των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης και το πόσο επιρρεπή είναι σε κυβερνοεπιθέσεις.
Τα παραδείγματα της τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιούνται στο Ανθρώπινο Δυναμικό είναι άφθονα. Κάτωθι αναφέρονται τα ποιο σημαντικά:
1. Recruiting Automation
Τα εργαλεία που λειτουργούν με τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αυτοματοποίηση εργασιών όπως η εξέταση βιογραφικών, ο προγραμματισμός συνεντεύξεων & η αντιστοίχιση υποψηφίων. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην επιτάχυνση και τη βελτίωση της ακρίβειας της διαδικασίας πρόσληψης, ενώ παράλληλα να μειώσει το φόρτο εργασίας στις ομάδες ανθρώπινου δυναμικού.
2. Predictive Analytics
Τα προγνωστικά αναλυτικά στοιχεία που υποστηρίζονται από AI, μπορούν να αξιολογήσουν τις πληροφορίες των υποψηφίων και να εντοπίσουν υποψηφίους υψηλής ποιότητας που είναι πιθανό να δώσουν κορυφαίες επιδόσεις σε μια θέση εργασίας. Αυτό επιτρέπει πιο ακριβείς αναρτήσεις θέσεων εργασίας και βοηθά στον εντοπισμό υποψηφίων που μπορεί να έχουν παραλειφθεί σε μια παραδοσιακή διαδικασία πρόσληψης.
3. AI-Powered chatbots
Τα chatbots μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αυτοματοποίηση των αρχικών αλληλεπιδράσεων υποψηφίων, την απάντηση σε συχνές ερωτήσεις & την παροχή σχολίων σε πραγματικό χρόνο στους υποψηφίους. Αυτό βοηθά στην παροχή μιας πιο εξατομικευμένης και αποτελεσματικής εμπειρίας υποψηφίου, ενώ παράλληλα ελευθερώνει τις ομάδες ανθρώπινου δυναμικού να επικεντρωθούν σε πιο στρατηγικές δραστηριότητες.
4. Learning & Development
Η τεχνολογία AI μπορεί να αναπτύξει εξατομικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις προσωπικές πληροφορίες απόδοσης του εργαζομένου. Αυτό βελτιώνει τη δέσμευση των εργαζομένων, αυξάνει την παραγωγικότητα και εξοικονομεί χρόνο και πόρους για τις Διευθύνσεις Ανθρώπινου Δυναμικού.
5. Diversity and Inclusion
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στο ανθρώπινο δυναμικό μπορεί να μειώσει την προκατάληψη αναλύοντας δεδομένα για τον εντοπισμό πιθανών περιοχών προκατάληψης και παρέχοντας προτάσεις για τη βελτίωση της διαφορετικότητας και της ένταξης. Ως αποτέλεσμα, οι εταιρείες μπορούν να δημιουργήσουν ένα ποικίλο και καινοτόμο εργατικό δυναμικό, το οποίο να μπορεί να συμβάλει στην επιτυχία τους.
Συνοψίζοντας, ποια είναι τα οφέλη από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στο ανθρώπινο δυναμικό;
- Εξορθολογισμός της διαδικασίας πρόσληψης
- Βελτιωμένη Ενσωμάτωση νέου υπαλλήλου (Induction)
- Βελτιωμένη Μάθηση & Ανάπτυξη
- Προσέλκυση ταλέντων
- Αυξημένη αποτελεσματικότητα & ακρίβεια στις διοικητικές εργασίες
- Βελτίωση της διαδικασίας ελέγχου & επιλογής υποψηφίων
- Βελτιωμένη δέσμευση και διατήρηση των εργαζομένων με την παροχή εξατομικευμένων εμπειριών και ανατροφοδότησης σε πραγματικό χρόνο
- Βελτιωμένη ικανότητα Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων, λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων μέσω της ανάλυσης δεδομένων.
Σημαντικό όμως είναι να δούμε και κάποια από τα μειονεκτήματα της τεχνητής νοημοσύνης στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.
- Δυνητικά υψηλό κόστος που σχετίζεται με την εφαρμογή & τη διατήρηση της τεχνολογίας AI
- Πιθανότητα για κινδύνους κυβερνοασφάλειας & παραβιάσεις δεδομένων
- Εξάρτηση από την τεχνολογία AI, που οδηγεί σε πιθανές διακοπές εάν η τεχνολογία αποτύχει
- Είναι σημαντικό να υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια στους αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης. Οι επαγγελματίες του Ανθρώπινου Δυναμικού θα πρέπει να αποκτήσουν μια βαθύτερη κατανόηση των αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης για να λαμβάνουν πιο τεκμηριωμένες αποφάσεις και πρέπει να διασφαλίσουν ότι αυτοί οι αλγόριθμοι είναι διαφανείς και μπορούν να εξηγηθούν για την αποφυγή σφαλμάτων & ακούσιων προκαταλήψεων.
Κλείνοντας το άρθρο μου, θα ήθελα να αναφέρω ότι η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού θα πρέπει να προβλέψει την εμφάνιση νέων θέσεων εργασίας στο HR, όπως οι υπεύθυνοι «ηθικής» τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίοι θα εγγυηθούν ότι οι αλγόριθμοι χρησιμοποιούνται με ηθικό και δίκαιο τρόπο, κ.ο.κ.
Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται πιο συνυφασμένη με τις λειτουργίες HR, αυτές οι θέσεις εργασίας θα γίνονται ολοένα και πιο σημαντικές και οι επαγγελματίες του Ανθρώπινου Δυναμικού πρέπει να εγγυηθούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται αποτελεσματικά και δίκαια.
Άγγελος Ζαφειρίου, H.R. Director, www.bssplus.gr