Το όνομα Birkenstock συνδέεται κυρίως με τα γνωστά εργονομικά σανδάλια. Η μάρκα όμως έχει ξεπεράσει προ πολλού τη χίπικη αύρα βιολογικών και υγιεινών προϊόντων. «Η Birkenstock είναι μια καλτ επωνυμία», λέει ο μάνατζερ του διαχειριστή περιουσιακών στοιχείων της Acatis, Χέντρικ Λέμπερ. «Έχει γίνει μια πραγματικά καλτ μάρκα, ειδικά στις ΗΠΑ, ακόμα κι αν δεν μπορείς να τη συγκρίνεις με τη μόδα από το Μιλάνο ή το Παρίσι, για παράδειγμα».
Αυτό μπορεί στην πραγματικότητα να είναι το μυστικό της επιτυχίας της Birkenstock: επικεντρώνεται σταθερά στην υγεία και τη βιωσιμότητα, ενώ σε μεγάλο βαθμό αφήνει έξω τις κλασικές, μοδάτες πτυχές. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο, σανδάλια Birkenstock έχουν εμφανιστεί σε πασαρέλες στο Παρίσι, στο Μιλάνο και αλλού.
Τώρα η εταιρεία επιδιώκει την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Τα απαραίτητα έγγραφα έχουν ήδη κατατεθεί στην Εποπτική Αρχή SEC. Σύμφωνα με την οικονομική επιθεώρηση Handelsblatt η δημόσια εγγραφή αναμένεται γύρω στα μέσα Οκτωβρίου.
Μακρά ιστορία
Οι ρίζες της εταιρείας χρονολογούνται από το 1774, όταν ο τσαγκάρης Γιόχαν Άνταμ Μπίρκενστοκ ίδρυσε μια μικρή εταιρεία στη Φρανκφούρτη, στις όχθες του ποταμού Μάιν. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η εταιρεία μετακόμισε στο Μπαντ Χόνεφ της Ρηνανίας. Η σημερινή επίσημη έδρα βρίσκεται στον ειδυλλιακό οικισμό Λιντς, στις όχθες του Ρήνου.
Τα πρώτα σανδάλια βγήκαν στην αγορά το 1963. Αρχικά οι καλύτεροι πελάτες ήταν οι εργαζόμενοι στον τομέα της υγείας που διένυαν πολλά χιλιόμετρα στους διαδρόμους των κλινικών και των ιατρείων. Στη συνέχεια, υποστηρικτές του περιβαλλοντικού κινήματος και οι χίπις έκαναν μια βόλτα στον πολύχρωμο κόσμο τους με τα σανδάλια τους. Εκτός από σανδάλια, η Birkenstock πουλάει σήμερα παπούτσια, κάλτσες, ζώνες, τσάντες, φυσικά καλλυντικά και, τελευταία, ακόμη και ορθοπεδικά κρεβάτια.
Μέχρι σήμερα, είναι λιγότερο η αισθητική που διακρίνει τα προϊόντα της μάρκας. Σημασία έχουν κυρίως τα πρακτικά πλεονεκτήματά τους. «Τα Birkenstock ανέκαθεν υποστήριζαν δύο πτυχές: τον πρακτικό σχεδιασμό και τη λειτουργικότητα. Χωρίς να νοιάζονται για την ομορφιά. Και η λειτουργικότητα αυτών των προϊόντων θεωρείται πλέον αυθεντική», δηλώνει ο Φερνάντο Φαστόζο, καθηγητής μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Πφόρτσχαϊμ.
Έτσι τα Birkenstock εξελίχθηκαν από προϊόν των χίπις σε αγαπημένα υποδήματα των hipster και προκαλούν πλέον το ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτών στον τομέα των ειδών πολυτελείας πολυτελείας. Πριν από δύο χρόνια ο γαλλικός οίκος LVMH, με μάρκες όπως Louis Vuitton και Christian Dior, απέκτησε μερίδιο στην εταιρεία μέσω της εταιρείας ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων L Catterton. Η εκτιμώμενη αξία της Birkenstock εκείνη την εποχή ήταν περίπου τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ.
Ο ακρογωνιαίος λίθος Made in Germany
Μία δυσάρεστη πτυχή στην όλη ιστορία επιτυχίας ήταν το γεγονός ότι η οικογένεια πίσω από την εταιρεία δεν ήταν ιδιαίτερα γενναιόδωρη με τους υπαλλήλους της. Ο πατριάρχης της εταιρείας Καρλ Μπίρκενστοκ και οι τρεις γιοι του αντιστέκονταν για χρόνια στη συγκρότηση συνδικάτων εντός της εταιρείας. Μέχρι το 2012 η Birkenstock πλήρωνε τις γυναίκες ένα ευρώ την ώρα λιγότερο από τους άνδρες συναδέλφους για την ίδια εργασία και τα ίδια προσόντα. Αυτή η αδικία τελικά αποκαταστάθηκε μόλις το 2013, μετά από απόφαση εργατικού δικαστηρίου. Έκτοτε, ο Όλιβερ Ράιχερτ και ο Μάρκους Μένσμπεργκ διαχειρίζονται την εταιρεία ως εκπρόσωποι των δύο γιων Μπίρκενστοκ, Κρίστιαν και Άλεξ.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η αξία μιας πιθανής εισαγωγής στο χρηματιστήριο στο εγγύς μέλλον θα ανέρχεται σε τουλάχιστον οκτώ δισεκατομμύρια ευρώ. Όμως θα σήμαινε αυτό το τέλος της οικογενειακής επιχείρησης; Μάλλον όχι, αν και ορισμένες ιδιοκτησιακές ρυθμίσεις είναι πιθανό να αλλάξουν.
Σε κάθε περίπτωση, σε κύκλους της εταιρείας λέγεται ότι η παραγωγή θα πρέπει να συνεχίσει να γίνεται εξ ολοκλήρου στη Γερμανία και όχι στην Ασία. Η ετικέτα Made in Germany αποτελεί και αυτή μέρος της ιστορίας επιτυχίας για την Birkenstock.
Πηγή: Deutsche Welle