Skip to main content

Motor Oil: Συζητά με την Κομισιόν για την κρατική ενίσχυση του FSRU στους Αγίους Θεοδώρους

(EUROKINISSI-Β.ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ)

Το έργο έλαβε πρόσφατα περιβαλλοντικούς όρους

Σε διαπραγματεύσεις με την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG COMP) βρίσκεται η Motor Oil με αντικείμενο την κρατική ενίσχυση του FSRU  Διώρυγα Gas που αναπτύσσει η εταιρεία στους Αγίους Θεοδώρους και η λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης θα εξαρτηθεί από το ύψος της στήριξης που θα λάβει.

Αυτό τόνισε ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Πέτρος Τζαννετάκης στην τηλεδιάσκεψη για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων β’ τριμήνου (δημοσιοποιήθηκαν προχθές) στους αναλυτές, προσθέτοντας ότι το έργο έλαβε πρόσφατα περιβαλλοντικούς όρους (ένα κρίσιμο ορόσημο για την αδειοδοτική του ωρίμανση) και έχει περιληφθεί στο υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα μαζί με το -υπό κατασκευή-  FSRU της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη.

Συντήρηση διυλιστηρίου

Ο κ. Τζαννετάκης απέδωσε την υποχώρηση των βασικών μεγεθών της Motor Oil κατά το β’ τρίμηνο αφενός στην συντήρηση του διυλιστηρίου (μια συνθήκη που δεν πρόκειται να επανεμφανιστεί για τα επόμενα 4-5 χρόνια, όπως σημείωσε), αφετέρου στην μείωση των περιθωρίων διύλισης διεθνώς κατά τους προηγούμενους μήνες.

Με δεδομένο ότι και οι δυο αυτοί παράγοντες δεν υφίστανται πλέον, καθώς «το διυλιστήριο αξιοποιώντας στο έπακρο την παραγωγική του δυναμικότητα» και τα περιθώρια διύλισης έχουν ανάκαμψη, ο ίδιος τόνισε ότι ήδη καταγράφεται βελτίωση των μεγεθών κατά το τρέχον τρίμηνο, που προδιαγράφει ανάκαμψη των λειτουργικών αποτελεσμάτων για το β’ εξάμηνο του έτους.

Ικανοποιητικά τα EBITDA

Σύμφωνα με τον κ. Τζαννετάκη, τα EBITDA (που ανήλθαν σε 535 εκατ. ευρώ έναντι 932 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν) διαμορφώθηκαν σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα αν συγκριθούν με τον μέσο όρο της πενταετίας 2017-2021. Το δε 2022 δεν αποτελεί ενδεδειγμένη βάση σύγκρισης, καθώς επρόκειτο για μια «εξαιρετική χρήση», λόγω των συνθηκών που δημιούργησε η ενεργειακή κρίση.

Ο κ. Τζαννετάκης έκανε ειδική αναφορά στις πιέσεις που δέχεται ο κλάδος εμπορίας  καυσίμων (παρά την αύξηση της εγχώρια ζήτησης), καθώς  επηρεάζεται αρνητικά από το πλαφόν που έχει επιβάλλει η κυβέρνηση στα περιθώρια κέρδους των καυσίμων, μέτρο που χρονολογείται από την περίοδο της ενεργειακής κρίσης, η ισχύς του οποίου ανανεώθηκε πρόσφατα.

Υπογράμμισε επίσης -μεταξύ άλλων- τη βελτίωση του χρηματοοικονομικού προφίλ της Motor Oil, όπως  αποτυπώνεται στην αισθητή μείωση του καθαρού δανεισμού στο 1,55 δις. ευρώ (από 1,76 δις. ευρώ στο τέλος του 2022) χάρη στις υψηλές ταμειακές ροές,  παρά την αύξηση των επιτοκίων που έχει οδηγήσει σε αύξηση του μεσοσταθμικού κόστους δανεισμού στο 4,5% από 3,4% ένα χρόνο πριν.  Όπως τόνισε ο κ. Τζαννετάκης, η αύξηση των επιτοκίων επηρεάζει κυρίως τις θυγατρικές του Ομίλου, καθώς τα δάνεια της μητρικής εταιρείας (διυλιστήριο) έχουν συναφθεί με σταθερό επιτόκιο.

Αναφορικά με το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil σημείωσε τον υπερδιπλασιασμό των εν λειτουργία «πράσινων» σταθμών χάρη στην εξαγορά της ANEMOS RES (772 MW) και σημείωσε ότι από τη δεξαμενή των έργων που αναπτύσσει ο όμιλος (84 MW)  τα 60 MW βρίσκονται στην τελική φάση των κατασκευαστικών εργασιών και θα «μπουν στην πρίζα» έως το τέλος Σεπτεμβρίου.

Όσον αφορά στην ωρίμανση των projects του χαρτοφυλακίου της UNAGI, εταιρείας  που η Motor Oil ελέγχει κατά 75% και που κατέχει μερίδιο 51% σε χαρτοφυλάκιο φωτοβολταϊκών έργων ισχύος 1,9 GW σε διάφορα στάδια ανάπτυξης  (με το υπόλοιπο 49% να ανήκει στη ΔΕΗ Ανανεώσιμες) , ο κ. Τζαννετάκης σημείωσε ότι τρία από τα έργα  (ισχύος 380 MW)  έλαβαν πρόσφατα οριστικούς όρους σύνδεσης στο Σύστημα Μεταφοράς.