Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Στροφή στα ηλεκτρονικά «μπακάλικα» για τα ψώνια της ημέρας κάνουν οι εγχώριοι καταναλωτές, με την πολύμηνη διατήρηση της πανδημίας του κορονοϊού να αλλάζει τις παγιωμένες συνήθειες στα νοικοκυριά.
Από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η εταιρεία Convert Group, πέρα από τις εντυπωσιακά αυξημένες επιδόσεις του ηλεκτρονικού καναλιού ειδών σούπερ μάρκετ, που μεταφράζονται για το 2020 σε ετήσια αύξηση 262% και τζίρο 163,3 εκατ. ευρώ, ιδιαίτερα σημαντικό είναι το εύρημα που αφορά το ύψος του μέσου ηλεκτρονικού καλαθιού, το οποίο -όπως επισημαίνουν οι αναλυτές- αφορά πλέον την κάλυψη άμεσων αναγκών.
Συγκεκριμένα, παρά την αύξηση της επισκεψιμότητας στα ηλεκτρονικά σημεία, το μέσο ηλεκτρονικό «καλάθι» εμφάνισε μείωση 25%, από τα 100 ευρώ στην αρχή του έτους στα 80 ευρώ στο τέλος αυτού. Η μείωση αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι πλέον οι καταναλωτές δεν πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές σε είδη σούπερ μάρκετ με σκοπό το «στοκάρισμα» κωδικών μακράς διάρκειας, αλλά επιλέγουν τα online σούπερ μάρκετ για να καλύψουν τις άμεσες ανάγκες κατανάλωσης.
Τα ψώνια της ημέρας εξάλλου αποτελούν το βασικό πεδίο ανάπτυξης για τις πλατφόρμες όπως e-food, box, wolt, που «εκμεταλλευόμενες» τη νέα τάξη πραγμάτων διευρύνουν το πεδίο των υπηρεσιών τους και στα βασικά καταναλωτικά είδη των σούπερ μάρκετ.
Φέρεται ότι η προ πανδημίας τάση για συχνές επισκέψεις στα φυσικά καταστήματα με μικρό καλάθι «επεκτείνεται» και στον κυβερνοχώρο, με αποτέλεσμα σιγά σιγά το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ να παγιώνεται στην καθημερινότητα της κατανάλωσης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Convert Group, το μερίδιο σε αξία των online αγορών ειδών σούπερ μάρκετ στην εγχώρια αγορά αναμένεται να ενισχυθεί με δυναμικό ρυθμό τα προσεχή χρόνια αγγίζοντας τις επιδόσεις της βρετανικής αγοράς, όπου το 2020 το ποσοστό του online τζίρου αγγίζει το 16%. Σημειώνεται ότι πέρυσι το εγχώριο μερίδιο των online σούπερ μάρκετ τετραπλασιάστηκε στο 1,8% έναντι 0,4% το 2019.
Η «έκρηξη» του 2020
Μελετώντας όλες τις κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία online αγορών το 2020, παρατηρούμε τις παρακάτω μεταβολές σε σχέση με το 2019: +494% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +446% σε φρέσκα τρόφιμα, +420% σε προϊόντα αρτοποιίας, +397% σε συσκευασμένα τρόφιμα, +363% σε καλλυντικά και είδη περιποίησης, +337% σε ποτά και αναψυκτικά, +302% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +233% σε προϊόντα για κατοικίδια και +88% σε προϊόντα περιποίησης για παιδιά.
Σημαντική παράμετρος για την εξέλιξη των online αγορών σούπερ μάρκετ αφορά τα άμεσα αντανακλαστικά που εμφάνισε ο κλάδος.
Μολονότι κατά το πρώτο lockodown υπήρξαν καθυστερήσεις στις παραδόσεις, στο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι το δεύτερο του Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου, η εξυπηρέτηση των online σούπερ μάρκετ κατέγραψε μεγάλη βελτίωση, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα και την εκτόξευση της ζήτησης. Είναι ενδεικτικό ότι, με βάση τις μετρήσεις τη Convert Group, η αύξηση στις πωλήσεις on line σουπερ μάρκετ κινήθηκε με ρυθμό 372% και 324% στο δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο του έτους σε σχέση με τα αντίστοιχα τρίμηνα του 2019, ωστόσο στο τελευταίο τρίμηνο τα ποσοστά αγγίζουν το 545%. Η υψηλότερη επίδοση αφορά τον μήνα Δεκέμβριο, με την αύξηση να διαμορφώνεται στο 669%.
Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού τζίρου περιλαμβάνει ακόμα ένα σημαντικό ποιοτικό στοιχείο: την υπεροχή των επώνυμων κωδικών έναντι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Με βάση τα στοιχεία της Convert, τη μάχη του ηλεκτρονικού ραφιού κερδίζουν συνεχώς τα επώνυμα προϊόντα έναντι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας καθότι το μερίδιο αξίας των τελευταίων στο ηλεκτρονικό καλάθι έχει μειωθεί από το 14,2% το 2017 στο 12,1% το 2020.
Φέρεται, λοιπόν, ότι για τη βιομηχανία το ηλεκτρονικό κανάλι προσφέρει σημαντικές προοπτικές, με γνώμονα ότι στα φυσικά σημεία ο «πόλεμος» των προσφορών βαίνει συνεχώς αυξανόμενος με τους κωδικούς PL να διεκδικούν ισχυρή παρουσία στο καλάθι της νοικοκυράς.