Προδικαστικές προσφυγές έχουν κολλήσει τρεις διαγωνιστικές διαδικασίες, συνολικού προϋπολογισμού 560 εκατ. ευρώ, οι δύο για την υλοποίηση δύο σημαντικών περιφερειακών οδικών αξόνων και ο τρίτος για αντιπλημμυρικό έργο στην Αττική.
Ειδικότερα, πρόκειται για τους διαγωνισμούς για τον αυτοκινητόδρομο Ιωάννινα – Κακκαβιά (310 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και προαιρέσεις), το τμήμα του άξονα Λαμία-Καρπενήσι, Μακρακώμη – Τυμφρηστός (200 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ) και το αντιπλημμυρικό Νέας Μάκρης, εκτιμώμενου κόστους 60 εκατ. ευρώ.
Η κοινοπραξία Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ. είχε στραφεί κατά όρων των διακηρύξεων των δύο προαναφερόμενων οδικών έργων. Ως εταιρείες έκτης τάξης υποστηρίζουν πως αποκλείεται η συμμετοχή τους και ζητούν αλλαγή των όρων αυτών προκειμένου να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός.
Για το έργο Ιωάννινα – Κακαβιά που προκηρύχθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου, η πρώτη προσφυγή είχε ως αποτέλεσμα την ακύρωση και επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού.
Η κοινοπραξία επανήλθε με δεύτερη προσφυγή στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) με την ίδια αιτιολογία ζητώντας και πάλι επαναξιολόγηση των όρων ώστε να συμμετέχουν και εταιρείες που δεν είναι 7ης τάξεως, με αποτέλεσμα να έχει ανασταλεί ξανά η διαδικασία. Η ακρόαση της υπόθεσης έχει οριστεί για τις 7 Ιουλίου.
Για το οδικό τμήμα Μακρακώμη – Τυμφρηστός, έπειτα από την προδικαστική προσφυγή με την ίδια επί της ουσίας αιτιολογία, έχει αποφασιστεί αναστολή της διαγωνιστικής διαδικασίας μέχρι την ακρόαση της υπόθεσης στις 14 Ιουλίου.
Ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακαβιά αποτελεί επέκταση της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Πρόκειται για τον δυτικότερο κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας.
Επιπλέον ο άξονας αυτός ανήκει εξ’ ολοκλήρου στη διασυνοριακή περιοχή της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων, συνδέοντας τη χώρα με την Αλβανία, οπότε αποτελεί και έργο διασυνοριακής σημασίας.
Στη Στερεά Ελλάδα το προαναφερόμενο έργο έχει αφετηρία το πέρας του ανατολικού μετώπου της υφιστάμενης Σήραγγας Τυμφρηστού και φτάνει στο δυτικό όριο της παράκαμψης της Μακρακώμης. Σχεδόν το σύνολο του μήκους του Μακρακώμη – Τυμφρηστός, 30 χιλ., με εξαίρεση μικρά τμήματα στα άκρα, ακολουθεί νέα χάραξη. Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει από εθνικούς πόρους ενώ, όπως αναφέρεται στην προκήρυξη, υπάρχει πιθανότητα να χρηματοδοτηθεί από διαρθρωτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το έργο αντιπλημμυρικής προστασίας της Νέας Μάκρης στην Αττική αφορά σε διευθετήσεις ρεμάτων, καθώς και στη δημιουργία δικτύων ομβρίων υδάτων, σε περιοχή της Νέας Μάκρης, συνολικού μήκους περίπου 18 χλμ., μεταξύ του οικισμού Αγ. Ανδρέα και της πρώην Αμερικάνικης Βάσης. Στόχος είναι η αντιπλημμυρική θωράκιση της ευρύτερης περιοχής της Νέας Μάκρης, στην οποία παρατηρείται ραγδαία αστικοποίηση και αλλαγή χρήσεων γης τα τελευταία χρόνια.
Στο μεταξύ στην επόμενη φάση του, του ανταγωνιστικού διαλόγου, εισέρχεται ο διαγωνισμός για την ανάθεση Σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για το έργο «Ύδρευση Νήσου Κέρκυρας μέσω ΣΔΙΤ», προϋπολογισμού 255 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε την πρόκριση στην επόμενη Β΄ Φάση του διαγωνισμού των ΓΕΚ Τέρνα – ΧΡ. Κωνσταντινίδης, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Μυτιληναίος – Intrakat – Μεσόγειος, καλώντας τους σε διάλογο.