Το παρόν σε διαγωνισμούς για έργα, συνολικής αξίας τουλάχιστον 1,6 δις. ευρώ, καλούνται να δώσουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας τον Ιούνιο και ενώ διαδικασίες όπως αυτή για το φράγμα Χαβρία Χαλκιδικής κηρύσσονται άγονες.
Τα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης ανθρώπινων πόρων, δεν φαίνεται να πτοεί τις αναθέτουσες αρχές (υπουργείο Υποδομών και πολλούς άλλους φορείς) στη συνέχιση των διαδικασιών για νέα έργα.
Ωστόσο, μένει να φανεί το επόμενο διάστημα πως θα επηρεαστεί η αγορά από την αύξηση των επιτοκίων και του κατασκευαστικού κόστους, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι τεχνικοί όμιλοι έχοντας μπόλικη δουλειά και ανεκτέλεστο γίνονται περισσότερο επιλεκτικοί αναφορικά με τους διαγωνισμούς που συμμετέχουν.
Η υποβολή των φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την Α’ φάση του διαγωνισμού, για το έργο ΣΔΙΤ «Φράγμα Χαβρία Χαλκιδικής, Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝ) και Εξωτερικά Δίκτυα Ύδρευσης – Α Φάσης» ολοκληρώθηκε στις 30 Οκτωβρίου 2020.
Ενδιαφέρον εκδήλωσαν τρεις οικονομικοί φορείς και συγκεκριμένα οι κοινοπραξίες ΓΕΚ Τέρνα – ΧΡ. Δ. Κωνσταντινίδης και Intrakat – Suez Εau France S.A.S. – ΕΥΑΘ Υπηρεσίες και η Άκτωρ Παραχωρήσεις.
Ο προϋπολογισμός του προαναφερόμενου έργου είναι 105,8 εκατ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ, χωρίς ΦΠΑ 85,4 εκατ.) και η χρηματοδότηση του 100% ιδιωτική χωρίς ενίσχυση από το ΕΣΠΑ. Στόχος του να συμβάλει στην αντιμετώπιση του χρονίζοντος προβλήματος της Χαλκιδικής σε πρόσβαση σε επαρκείς ποσότητες και καλής ποιότητας πόσιμου νερού. Ήταν το πρώτο έργο ΣΔΙΤ για φράγμα και γενικότερα στον τομέα της ύδρευσης στην Ελλάδα με αναθέτουσα αρχή το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσω της Διεύθυνσης Έργων Ύδρευσης, Αποχέτευσης και Επεξεργασίας Λυμάτων.
Όπως εκτιμάται κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου που μεσολάβησε από την ώρα της εκδήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος έως την προηγούμενη εβδομάδα (προσφορές) περί τα 2 ολόκληρα χρόνια, τα δεδομένα άλλαξαν με αποτέλεσμα να μην προσέλθει με προσφορά κανένας από τους τρεις οικονομικούς φορείς.
Με βάση τα σχετικά στοιχεία εντός του τρέχοντος μήνα οι διαγωνισμοί για τους οποίους έχει προγραμματιστεί η κατάθεση προσφορών ή η εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι άνω του 1,6 δις. ευρώ. Θεωρείται περίπου σίγουρο ότι για ορισμένους από αυτούς θα δοθούν παρατάσεις, κάτι σύνηθες, που αρκετές φορές γίνεται μετά από αίτημα των ενδιαφερόμενων φορέων.
Μεταξύ των έργων που περνούν σε νέα φάση τον Ιούνιο (εκτός απρόοπτου) με την κατάθεση προσφορών είναι ο νέος αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακκαβιά μήκους περίπου 70 χλμ. και προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ. Το έργο αυτό προκηρύσσεται για δεύτερη φορά καθώς η πρώτη διαδικασία ακυρώθηκε, έπειτα από προσφυγή που υπέβαλαν μικρότερες εταιρείες κατά όρων του διαγωνισμού.
Οδικό είναι ακόμα ένα έργο για το οποίο οι κατασκευαστικοί όμιλοι καλούνται άμεσα για προσφορές: Ο άξονας Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο σήραγγας Τυμφρηστού, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ.
Τον κατάλογο των νέων έργων με τα οποία ασχολείται η αγορά στην παρούσα φάση συμπληρώνουν το έργο για τη μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς, προϋπολογισμού 210 εκατ. (με ΦΠΑ και δικαίωμα προαίρεσης), το Αρδευτικό Σύστημα Αλμωπαίου αξίας 98,5 εκατ. ευρώ, το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) Ραφήνας (με αναθέτουσα αρχή την ΕΥΔΑΠ και προϋπολογισμό 110 εκατ. ευρώ) το ΣΔΙΤ για το αρδευτικό δίκτυο Υπερείας νομού Λάρισας και Ορφανών Καρδίτσας, προϋπολογισμού 187 εκατ. ευρώ και οι Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) Λάρισας προϋπολογισμού 100 εκατ., Καβάλας 90 εκατ. και Μαγνησίας 50 εκατ. (προϋπολογισμοί με ΦΠΑ και Προαιρέσεις).