Καινοτόμα εφαρμογή για κινητά ή τάμπλετ του ΟΤΕ, υπό την ονομασία Cosmote Chronos, αξιοποιεί για πρώτη φορά στο χώρο του πολιτισμού τις τελευταίες τεχνολογίες, συμβάλλοντας στη διάδοση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς σε παγκόσμιο επίπεδο.
Επαυξημένη Πραγματικότητα (Augmented Reality – AR) σε συνδυασμό με real time conversational Bot (συνομιλία σε πραγματικό χρόνο) σε μορφή Avatar το οποίο λειτουργεί με Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence – AI) ενώνονται προκειμένου ο επισκέπτης των μνημείων της Ακροπόλεως, αλλά και οποιοσδήποτε θέλει απομακρυσμένα, να έχει μια διαφορετική εμπειρία γνώσης, ενδεικτική των δυνατοτήτων της τεχνολογίας σήμερα.
Η επίτευξη διαλειτουργικότητας πλατφόρμας ανάπτυξης εφαρμογών Gaming (AR/VR – Virtual Reality, Εικονική Πραγματικότητα) με πλατφόρμα υπηρεσιών AI αποτελεί καινοτομία, καθώς δυο διαφορετικές πλατφόρμες, μιας ασύγχρονης και μιας σύγχρονης επικοινωνίας συνδέθηκαν με την ανάπτυξη ειδικού κώδικα.
Στις καινοτομίες της εφαρμογής Cosmote Chronos, η οποία διατίθεται δωρεάν, επίσης περιλαμβάνονται: Η ακριβής εναπόθεση των ψηφιακών μοντέλων πάνω στα πραγματικά μνημεία με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια, με την ανάπτυξη καινοτόμων μεθόδων μοντελοποίησης, το ψηλό επίπεδο φωτορεαλιστικότητας ανάλογα με την εποχή του χρόνου και της μετεωρολογικές συνθήκες του περιβάλλοντος σε πραγματικό χρόνο, η αυτόματη αναγνώριση είδους δικτύου σύνδεσης (5G ή 4G/WiFi) και προσαρμογή της εφαρμογής, η ανάπτυξη 3D μοντέλων για βέλτιστη λειτουργία στην πλειονότητα των κινητών συσκευών, το μικρό μέγεθος εφαρμογής σε σχέση με τον όγκο των γραφικών και η εξοικονόμηση μπαταρίας της συσκευής.
Με την εφαρμογή αναδημιουργούνται μπροστά στα μάτια των θεατών – χρηστών επιστημονικά τεκμηριωμένες εικονικές ψηφιακές αναπαραστάσεις του Παρθενώνα, του τεμένους της Βραυρωνίας Αρτέμιδος και της Χαλκοθήκης (δεν σώζονται σήμερα), καθώς και του Ωδείου Ηρώδου Αττικού, των μνημείων της νότιας κλιτύος του Ιερού Βράχου, όπως φαίνονται από το Μουσείο της Ακρόπολης. Παρουσιάζει, επίσης, συγκεκριμένα εμβληματικά εκθέματα από τον τρίτο όροφο του Μουσείου, όπου εκτίθενται τα γλυπτά του Παρθενώνα.
Τα στελέχη του ΟΤΕ στο πλαίσιο της εφαρμογής δημιούργησαν την ψηφιακή βοηθό (Avatar) υπό την ονομασία Κλειώ και η οποία λειτουργεί με τεχνητή νοημοσύνη και απαντά σε πραγματικό χρόνο σε ερωτήματα των χρηστών σχετικά με τα μνημεία. Κατανοεί δηλαδή τις ερωτήσεις που κάνουμε προφορικά ή γραπτά και δίνει άμεσα απαντήσεις. Για την υλοποίηση της έχει επιλεχθεί ειδικά παραμετροποιημένη πλατφόρμα Τεχνητής Νοημοσύνης, η οποία εκπαιδεύεται διαρκώς και προσφέρει ασφάλεια και αξιοπιστία ως προς την τεκμηριωμένη επιστημονική πληροφόρηση.
Με την βοήθεια του δικτύου κινητής 5G και την πρωτοπορία στο πεδίο τεχνητής νοημοσύνης, επιτυγχάνεται διάδραση σε πραγματικό χρόνο και διάλογος με την ψηφιακή βοηθό, είτε ατομικά είτε σε ομάδα μέχρι 5 ατόμων. Η Κλειώ μιλά για τα μνημεία σε 2 γλώσσες (Ελληνικά και Αγγλικά). Αρχικά έχει εκπαιδευτεί σε περίπου 10.000 ερωτήσεις με επιστημονικά τεκμηριωμένο και αξιόπιστο περιεχόμενο και τελειοποιείται καθημερινά ανάλογα με τη χρήση.
Να σημειωθεί ότι η λειτουργικότητα της ψηφιακής βοηθού είναι διαθέσιμη μόνο όταν η κινητή συσκευή συνδέεται σε δίκτυο 5G, καθώς απαιτεί γρήγορη ταχύτητα και σχεδόν μηδενικό χρόνο απόκρισης. Όταν η κινητή συσκευή είναι συνδεδεμένη σε 4G ή Wi-Fi, παρέχεται αυτοματοποιημένη ξενάγηση.
Αναφορικά με το ΑΙ θεωρείται μια τεχνολογία υπό ανάπτυξη. Αυτή τη στιγμή η τεχνολογία και οι περισσότερες πλατφόρμες AI βρίσκονται σε δοκιμαστικό στάδιο και οι developers ανά τον κόσμο ακόμα μαθαίνουν και εξερευνούν τις δυνατότητες και τους περιορισμούς της. Για παράδειγμα, η διάδραση με έναν ψηφιακό βοηθό βελτιώνεται συνεχώς χάρη στην εξέλιξη της τεχνολογίας, αλλά ακόμα δεν έχει φτάσει στο επίπεδο ενός ανθρώπινου διαλόγου.
Τα στελέχη του ΟΤΕ προετοίμαζαν την Cosmote Chronos τουλάχιστον δύο χρόνια.
Το ιστορικό περιεχόμενο της εφαρμογής έχει εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) και την επιστημονική επιμέλεια του περιεχομένου έχει ο Πάνος Βαλαβάνης, Ομότιμος καθηγητής του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού.
Για τις εικονικές ψηφιακές αναπαραστάσεις χρησιμοποιήθηκαν σχεδιαγράμματα, σκίτσα και σκαριφήματα μέσα από την διεθνή βιβλιογραφία.
Η επιστημονική αρτιότητα του περιεχομένου της εφαρμογής τεκμηριώνεται από τις προτάσεις και τις σχετικές εικονικές ψηφιακές αναπαραστάσεις των μνημείων της Ακρόπολης από τους ειδικούς αρχαιολόγους και αρχιτέκτονες, που ασχολούνται με τα συγκεκριμένα μνημεία σε ειδικά βιβλία και άρθρα τα τελευταία 150 χρόνια. Τα επιστημονικά δεδομένα είναι τριών ειδών: α. Οι αναφορές για τα συγκεκριμένα μνημεία από τους αρχαίους συγγραφείς. β. Τα κατάλοιπα των μνημείων που έχουν ανασκαφεί και παραμένουν επιτόπου και γ. Οι ήδη υπάρχουσες στη διεθνή, αυστηρά επιστημονική βιβλιογραφία αναπαραστάσεις.