Σε καθεστώς αναγκαστικής «αποδόμησης» παραμένει η λίστα του σούπερ μάρκετ, με το καλάθι να γεμίζει με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ωστόσο, στο ταμείο η μέση επιβάρυνση από τις ανατιμήσεις στο ράφι να κυμαίνεται στο 10%. Οι μετρήσεις του πρώτου τριμήνου του έτους από την εταιρεία ερευνών Circana (πρώην IRI) επιβεβαιώνουν ότι η ακρίβεια στο ράφι διατηρείται, ενώ η πολυπόθητη αποκλιμάκωση ακόμα αργεί.
Όπως προκύπτει με βάση τα στοιχεία της Circana η ανάπτυξη της αγοράς των βασικών καταναλωτικών προϊόντων παραμένει πληθωριστική, καθώς οι όγκοι διατηρούν πτωτική τροχιά.
Συγκεκριμένα, στο πρώτο τρίμηνο του 2023 ο τζίρος ης αγοράς αυξάνεται κατά 8,6% στα 2,28 δις ευρώ, με την άνοδο να είναι καθαρά πληθωριστική, αφού η αύξηση των τιμών ανά τεμάχιο είναι 10% και η πτώση του όγκου πωλήσεων διαμορφώνεται στο 1,3% (σ.σ. στα είδη σταθερού barcode).
Στην κατηγορία των τροφίμων οι υψηλότερες ανατιμήσεις καταγράφονται στο εξεταζόμενο διάστημα στα γαλακτοκομικά (16,5%) και τα κατεψυγμένα τρόφιμα (10,5%), ενώ κατά 14,3% αυξήθηκαν οι τιμές στα καθαριστικά σπιτιού και κατά 11,2% στα είδη προσωπικής υγιεινής.
Με αμείωτη ένταση, όμως, συνεχίζουν και οι καταναλωτές να ψωνίζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και ταυτόχρονα να αναπτύσσουν νέες συμπεριφορές, όπως να αλλάζουν συχνότερα μάρκα προϊόντος, να κοιτάζουν προϊόντα των οποίων η ημερομηνία λήξης πλησιάζει (κοντολήξιμα) και πωλούνται συνήθως σε χαμηλότερη τιμή, να αγοράζουν χύμα προϊόντα και λιγότερο συσκευασμένα.
Ειδικότερα, η ιδιωτική ετικέτα «έκλεισε» το πρώτο τρίμηνο του έτους καταγράφοντας εντυπωσιακή άνοδο σε αξία της τάξεως του 19% με το μερίδιο αγοράς να διαμορφώνεται στο 17,7% (σ.σ. στις μετρήσεις δεν προσμετράται η αλυσίδα LIDL).
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατηγορία των private label κωδικών εμφανίζει εξίσου υψηλό ποσοστό ανατιμήσεων που διαμορφώνεται στο 14%, ωστόσο διατηρεί το επίπεδο της ψαλίδας της τιμής σε σχέση με τα επώνυμα περίπου στο 32%.
Ενδιαφέρον έχει να σημειωθεί επίσης ότι τα επί ζυγίω προϊόντα ενισχύουν κατάτι την συμμετοχή τους στο συνολικό τζίρο της αγοράς διευρύνοντας το μερίδιό τους στο 23,9%, με όλες τις κατηγορίες να εμφανίζουν αύξηση σε έσοδα εκτός από τα ψάρια.
Προκειμένου να αντισταθμιστεί η πορεία της ιδιωτικής ετικέτας τα επώνυμα είδη στην κατηγορία των τροφίμων έχουν αρχίσει φέτος να επιστρατεύουν εκ νέου τις προωθητικές ενέργειες με αποτέλεσμα το ποσοστό της έντασης των προσφορών να διαμορφώνεται στο υπό προσφορά 27,7% ενισχυμένο κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2022. Πέρα από τα τρόφιμα ωστόσο στις άλλες δύο βασικές κατηγορίες αγαθών : είδη προσωπικής υγιεινής και καθαριστικά σπιτιού τα επίπεδα των προσφορών παραμένουν σχεδόν σταθερά στο 31% και 23,3% αντίστοιχα, καταγράφοντας οριακή μείωση σε ποσοστιαίες μονάδες κατά 0,6 στη πρώτη περίπτωση και 0,1 στη δεύτερη.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς των σούπερ μάρκετ η εικόνα δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί σημαντικά το δίμηνο Απριλίου -Μαΐου καθώς οι ανατιμήσεις που περνούν σε αυτό το διάστημα διατηρούν υψηλά το ποσοστό της τελικής επιβάρυνσης που δέχεται ο καταναλωτής. Ενδεχόμενη υποχώρηση του ρυθμού της αύξησης στις μέσες τιμές αποδίδεται στο γεγονός ότι πλέον η σύγκριση αφορά στα υψηλά περσινά επίπεδα που κατέγραψαν οι τιμές στο ράφι.
Πάντως, οι πιο αισιόδοξες φωνές της αγοράς εκτιμούν ότι από το δεύτερο εξάμηνο θα υπάρξει μια βελτίωση στην κατάσταση, με τα τιμολόγια χονδρικής να εμφανίζουν πιο σταθεροποιητικά επίπεδα.