Στο στοίχημα της υλοποίησης επικεντρώνεται πλέον η προσπάθεια αναφορικά με τα έργα Υποδομών, συνολικής αξίας 14 δις. ευρώ, που έχουν δημοπρατηθεί την τελευταία τετραετία από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού και υποστήριξη από το τραπεζικό σύστημα (χρηματοδότηση εκεί που είναι αναγκαίο και έκδοση εγγυητικών επιστολών) είναι τα δύο σημαντικότερα ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν το επόμενο διάστημα προκειμένου να μην «εκτροχιαστεί» το μεγάλο πρόγραμμα υποδομών.
Βάσει των στοιχείων που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα από τον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, από το πρόγραμμα των 15 δις. ευρώ της τετραετίας 2019 -2023 έχουν δημοπρατηθεί έργα 14 δις. και από αυτά για τα 5,5 δις. ευρώ έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις εκτέλεσής τους.
Όπως είπε ο κ. Καραγιάννης για την υλοποίηση των έργων χρειάζεται να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της έλλειψης ανθρώπινων πόρων (μηχανικοί και εργάτες). Εκτιμάται ότι λείπουν περίpou 200 χιλ. εργαζόνοι. Πρόσθεσε, πως το θέμα των εγγυητικών απασχολεί το υπουργείο Υποδομών και για την αντιμετώπισή του βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση με το υπουργείο Οικονομικών.
Ο ίδιος τόνισε πως είναι αναγκαία η συστράτευση δημοσίου και τεχνικών εταιρειών για την υλοποίηση των έργων, ενώ εκτίμησε πως η κατασκευαστική αγορά θα ανταποκριθεί.
Σε μια ενημέρωση εφ’ όλης της ύλης χθες ο υφυπουργός Υποδομών, μεταξύ άλλων, ανέφερε τα παρακάτω:
Οι τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, προς Ραφήνα και Λαύριο, καθώς και η σήραγγα Ηλιουπόλεως που θα ενώσει τον αστικό αυτοκινητόδρομο με το έργο του Ελληνικού, οι οποίες στην παρούσα φάση βρίσκονται στη φάση του σχεδιασμού, θα προκηρυχθούν με ένα ενιαίο διαγωνισμό.
Tο ενιαίο αυτό έργο υψηλού προϋπολογισμού (μόνον η σήραγγα της Ηλιουπόλεως εκτιμάται ότι θα είναι έργο άνω του 1 δις. ευρώ) όπως είπε ο υφυπουργός δεν θα είναι δημόσιο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα πρόκειται για ΣΔΙΤ ή για παραχώρηση.
Για τη σήραγγα της Ηλιουπόλεως που σχετίζεται άμεσα με την μεγάλη ανάπτυξη του Ελληνικού οι μελέτες ωριμάζουν σε συνεργασία με τη Lamda Development. Για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού είναι πιθανό να εξεταστεί και η μέθοδος των πρότυπων προτάσεων που προετοιμάζονται από τεχνικές εταιρείες.
Στο μεταξύ χθες ανακοινώθηκε (όπως ήταν αναμενόμενο) ότι η κατάθεση των προσφορών για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού με ενδιαφερόμενους όλους τους τεχνικούς ομίλους και πολλές ξένες εταιρείες μετατίθεται για τις 10 Ιουλίου.
Για τις 8 Μαΐου έχει προγραμματιστεί η κατάθεση των προσφορών για την παραχώρηση του Βορείου Οδικού Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ). Οι τεχνικές εταιρείες που θα καταθέσουν προσφορές θα κριθούν με βάση την πρότασή τους για τη συμβολή του δημοσίου στα διόδια και το κόστος του έργου.
Βάσει των τελευταίων πληροφοριών προσφορές για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ (προϋπολογισμού 1,7 δις.) θα καταθέσουν η ΓΕΚ Τέρνα, η Άβαξ σε κοινοπραξία με την EGIS Projects και η Άκτωρ Παραχωρήσεις σε κοινοπραξία με την Μυτιληναίος.
Συνολικά το έργο του ΒΟΑΚ (εκτός από την παραχώρηση περιλαμβάνει δημόσιο έργο και ΣΔΙΤ για τα οποία έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις ανάθεσής τους) ξεπερνά τα 2 δις. ευρώ.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό έχουν εξασφαλιστεί για τον μεγάλο αυτοκινητόδρομο της Κρήτης πόροι άνω του 1 δις. ευρώ. Για το έργο παραχώρησης 800 εκατ. (600 εκατ. από το ΕΣΠΑ και 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης – ΤΑ) για το ΣΔΙΤ 90 εκατ. από το ΤΑ και 186 εκατ. επίσης από το ΤΑ για το τμήμα του έργου που θα γίνει ως δημόσιο έργο.
Για την εφαρμογή, διοδίων, ηλεκτρονικών – αναλογικών με τα χιλιόμετρα που διανύει κανείς, το υπουργείο Υποδομών σε συνεργασία με τους κατασκευαστές δεν έχουν καταλήξει ακόμα στην τεχνική λύση, ωστόσο, σύμφωνα με τον υφυπουργό, οι σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν σύντομα.
Σήμερα αναμένεται να εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την κατασκευή της επέκτασης της Γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας προς Ίλιον, προϋπολογισμού 550 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ). Υπό σχεδιασμό βρίσκονται οι διαγωνισμοί για τις νέες επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας προς το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τη Γλυφάδα και την επέκταση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι.