Skip to main content

Π. Γκάλο (Italgas) στη «Ν»: Θα επιβεβαιωθούν οι επενδυτικές προσδοκίες για ΔΕΠΑ Υποδομών

«Το σχέδιό μας είναι να δημιουργήσουμε υποδομές διανομής αερίου -και λέω αερίου και όχι φυσικού αερίου γιατί σε μερικά χρόνια αυτές οι υποδομές θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για ανανεώσιμα αέρια».

Μήνυμα ότι δεν θα υπάρξουν ουσιώδεις περικοπές στο επενδυτικό πρόγραμμα των Εταιρειών Διανομής Φυσικού Αερίου (ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ, ΔΕΔΑ) που βρίσκονται υπό την «ομπρέλα» της ΔΕΠΑ Υποδομών, στέλνει με δηλώσεις του στη «Ν» ο  Πάολο Γκάλο, Διευθύνων Σύμβουλος της Italgas, μητρικής εταιρείας της ΔΕΠΑ Υποδομών, που βρέθηκε την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα.

Προτού μεταβεί στους Δελφούς – όπου έδωσε το παρών στο Οικονομικό Φόρουμ -, ο κ. Γκάλο  συναντήθηκε με 35 στελέχη της ΔΕΠΑ Υποδομών και των τριών θυγατρικών ενόψει της κατάρτισης του Στρατηγικού Σχεδίου της ΔΕΠΑ Υποδομών για την περίοδο 2023-2029 που θα ενσωματωθεί στο αντίστοιχο μακροπρόθεσμο πρόγραμμα της Italgas, το οποίο βρίσκεται υπό εκπόνηση και θα παρουσιαστεί τον Ιούνιο.

Ερωτηθείς από τη «Ν» για το ενδεχόμενο επαναξιολόγησης του σχεδιασμού της Italgas για την Ελλάδα -στον απόηχο της φημολογίας περί περικοπών στις επενδύσεις που προβλέπονται σε 750 εκατ. ευρώ έως το 2027 σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση από τη ΔΕΠΑ Υποδομών αλλά και της σύστασης του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) περί «επανεξέτασης του σχεδίου επέκτασης των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στην Ελλάδα», ο κ. Γκάλο είναι ξεκάθαρος:

«Το σχέδιό μας είναι να δημιουργήσουμε υποδομές διανομής αερίου -και λέω αερίου και όχι φυσικού αερίου γιατί σε μερικά χρόνια αυτές οι υποδομές θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για ανανεώσιμα αέρια όπως το βιομεθάνιο και το υδρογόνο, οι οποίες θα είναι ψηφιακές και έξυπνες και θα προωθήσουν την ενεργειακή μετάβαση. Προτεραιότητά μας είναι ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων δικτύων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όμως θα δημιουργήσουμε και νέες υποδομές εκεί που χρειάζονται περισσότερο. Αυτή τη στιγμή αξιολογούμε τα νέα δεδομένα και τις βασικές παραδοχές για τα επόμενα χρόνια, όμως εκτιμώ ότι το αρχικό μας σχέδιο σε συνολικές γραμμές θα επιβεβαιωθεί ως προς το μέγεθος των επενδύσεων».

Τι απαντά στις αιχμές της ΙΕΑ

Ο κ. Γκάλο απαντά εμμέσως πλην σαφώς και στις αιχμές που διατύπωσε η ΙΕΑ για τον μεγάλο -κατά την άποψή της- ρόλο που επιφυλάσσεται για το φυσικό αέριο στην Ελλάδα, τονίζοντας ότι οι σχετικές υποδομές είναι κλειδί  για την αντιμετώπιση του «τριλήμματος» της ταυτόχρονης θωράκισης της πράσινης μετάβασης, της ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού και της ανταγωνιστικότητας των βιομηχανιών, καθώς είναι απαραίτητες και για τους τρεις πυλώνες.

«Ας μην ξεχνάμε ότι το σχέδιο REPower EU προβλέπει ότι το κενό από τις εισαγωγές ρωσικού αερίου θα καλυφθεί κατά το ήμισυ από βιομεθάνιο που θα παράγεται στην ΕΕ και από πράσινο υδρογόνο που είναι το καλύτερο μέσο αποθήκευσης ανανεώσιμης ενέργειας, στο μέτρο που οι μπαταρίες προσφέρουν αποθήκευση περιορισμένης διάρκειας και απαιτούν κρίσιμες πρώτες ύλες για τις οποίες όμως η Ευρώπη εξαρτάται από τρίτες χώρες.

Για τη μεταφορά του πράσινου υδρογόνου -που τώρα μπορεί να μην είναι ανταγωνιστικό από πλευράς κόστους, αυτό όμως θα αλλάξει σε 5-10 χρόνια- απαιτούνται υποδομές που ήδη υφίστανται. Μιλώ για τα 2 εκατομμύρια χιλιόμετρα αγωγών φυσικού αερίου που υπάρχουν στην ΕΕ. Το μήνυμά μου λοιπόν είναι να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο αυτές τις υποδομές ! Η ανάπτυξη ψηφιακών, έξυπνων, ασφαλών και ανθεκτικών δικτύων διανομής φυσικού αερίου ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού προσφέροντας ευελιξία στο ενεργειακό σύστημα.

Προωθεί την πράσινη μετάβαση ενθαρρύνοντας τη μείωση του αποτυπώματος CO2. Και συμβάλλει  στην ανταγωνιστικότητα των βιομηχανιών συνεισφέροντας σε μια μετάβαση με λελογισμένο κόστος για τις εταιρείες που υπέφεραν από την κρίση. Μέσα λοιπόν από τον ψηφιακό μετασχηματισμό όχι μόνο των υποδομών αλλά και των διαδικασιών και την κατασκευή νέων, εγγενώς ψηφιακών (digital native) δικτύων, ως Italgas θα παρέχουμε στην Ελλάδα ένα σύγχρονο και αποδοτικό δίκτυο διανομής αερίου, συνεισφέροντας ουσιωδώς στην επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης που έχει θέσει η ελληνική κυβέρνηση», καταλήγει ο κ. Γκάλο.

Σημειώνεται ότι το αναπτυξιακό «αποτύπωμα» της ΔΕΠΑ Υποδομών ξεκίνησε να εμφανίζεται στα αποτελέσματα της Italgas από τη χρήση του 2022, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα μεγέθη των ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής και ΕΔΑ ΘΕΣΣ ενοποιούνται στον ισολογισμό της ιταλικής μητρικής εταιρείας από την 1η Σεπτεμβρίου 2022. Ειδικότερα, η  ΔΕΠΑ Υποδομών συνεισέφερε περί τα 51,4 εκατ. ευρώ στον κύκλο εργασιών της Italgas, ενώ από πλευράς προσαρμοσμένων κερδών προ φόρων και τόκων (EBIT) συνεισέφερε 21 εκατ. ευρώ στα συνολικά ΕΒΙΤ της Italgas που ανήλθαν στα 622,8 εκατ. ευρώ. Οι επενδύσεις της ΔΕΠΑ Υποδομών για ολόκληρο το 2022 ήταν της τάξης των 84,3 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 39 εκατ. ευρώ αφορούσαν στην περίοδο Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2022.