Tο ανοικτό μέτωπο της Hellenic Train με τον ΟΣΕ φέρνει στο προσκήνιο η επανεκκίνηση των δρομολογίων, με τη σχέση των δύο εταιρειών να παραμένει προβληματική, κάτι που αποτελεί εμπόδιο στην επόμενη μέρα των σιδηροδρόμων.
Αν και μέρα με τη μέρα προστίθενται δρομολόγια στο δίκτυο στα εμπορικά δρομολόγια η κίνηση γίνεται μετ’ εμποδίων. Οι μηχανοδηγοί της Hellenic Train δεν πραγματοποιούν το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Ειδομένη λόγω προβλημάτων στην επικοινωνία, όπως υποστηρίζουν, και συγκεκριμένα στο σημείο 62-67. Την ίδια ώρα όμως η RailCargo Goldair πραγματοποιεί κανονικά το συγκεκριμένο δρομολόγιο, με όλους τους κανόνες ασφαλείας, δίνοντας διέξοδο στο αδιέξοδο του κλάδου των logistics, που εδώ και 47 ημέρες προσπαθεί να ομαλοποιήσει τη ροή εξαγωγών και εισαγωγών αγαθών της χώρας.
Σήμερα, η γραμμή αυτή έχει υποβαθμιστεί όσον αφορά το επιβατικό έργο, καθώς δεν προσφέρει εθνικές, διαπεριφερειακές ή προαστιακές επιβατικές υπηρεσίες, αλλά εξυπηρετεί μόνο εμπορικές συνδέσεις με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το κόστος των μεταφορών λόγω της διακοπής των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών και της υποκατάστασης από τις οδικές έχει εκτιναχθεί κατά 30%, ενώ τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης είναι αποκομμένα από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη ως προς τις εμπορευματικές μεταφορές.
Εν τω μεταξύ ο ΟΣΕ, σε συνεργασία με τη γαλλική Alstom, εγκαθιστά στη Λάρισα το πλέον σύγχρονο σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας (Traffic Management SystemTMS), το οποίο είναι βασισμένο στην πλατφόρμα της οικογένειας προϊόντων IC0NIS. Το σύστημα αυτό αποτελείται από ένα καμπυλωτό video wall, μια γιγαντοοθόνη με οπίσθια προβολή, τελευταίας τεχνολογίας, και με υψηλή αξιοπιστία και εφεδρεία.
Το σύστημα έχει σχεδιαστεί να είναι επεκτάσιμο και μελλοντικά να μπορεί να φιλοξενήσει και την παρουσίαση του συνοπτικού πίνακα του τμήματος γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα. Το Κέντρο Ελέγχου θα είναι έτοιμο και λειτουργικό και θα συνδεθεί με την τηλεδιοίκηση στο τμήμα από τη Λάρισα έως και το Πλατύ στα τέλη Ιουνίου. Υπενθυμίζεται πως στο υπόλοιπο τμήμα από τη Λάρισα και κάτω, δηλαδή στο τμήμα μεταξύ Οινόης – Τιθορέας, η τηλεδιοίκηση θα είναι και αυτή πλήρως έτοιμη στο τέλος Σεπτεμβρίου.
Από τον Ιούνιο τα κέντρα ελέγχου θα είναι πλέον τέσσερα μαζί με της Λάρισας και θα έχουν υπερτοπικό χαρακτήρα, από κοινού με της Κορίνθου, του Μενιδίου και της Θεσσαλονίκης, τα οποία θα καλύπτουν πλήρως το σύνολο του δικτύου. «Ουσιαστικά είναι ένας εκσυγχρονισμός του κέντρου ελέγχου, το οποίο υπήρχε και λειτουργούσε μέχρι 2010-2011. Είναι πολύ πιο σύγχρονο, με εξοπλισμό που θα ελέγχει την κίνηση των συρμών από τον Δομοκό μέχρι και το Πλατύ. Θα έχει ενσωματωμένο το ETCS, όπως άλλωστε όλος ο άξονας από τις Αχαρνές (ΣΚΑ) μέχρι και τη Θεσσαλονίκη. Αυτό θα μας επιτρέψει να φέρουμε τις ταχύτητες στα όρια των 160 χλμ., με πλήρη εποπτεία και επίβλεψη της κίνησης όλων των συρμών», ανέφερε σχετικά για το εκσυγχρονισμένο κέντρο ελέγχου της Λάρισας ο Παναγιώτης Τερεζάκης, διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ.
Ο ΟΣΕ, σε συνεργασία με τη γαλλική Alstom, εγκαθιστά στη Λάρισα το πλέον σύγχρονο σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας. Αποκατάσταση με ταχύρρυθμες διαδικασίες ΓΙΑ ΝΑ αποκατασταθεί η κυκλοφορία έως το Κιάτο χρειάστηκε, με ταχύρρυθμες διαδικασίες, ο βασικός αναγκαίος εξοπλισμός να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις τέσσερις σήραγγες (Ευταξία, Κακιά Σκάλα 1 & 2, Άγιοι Θεόδωροι) του Προαστιακού. Οι σήραγγες στο τμήμα από τον ΣΚΑ έως το Κιάτο είχαν γίνει βορά κυκλωμάτων αρπαγής χαλκού. Διέλυσαν τους εξοπλισμούς και τελικά απαξιώθηκε όλο το σύστημα των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των σηράγγων. Σύμφωνα με αυτοψία και αξιολόγηση του ΟΣΕ, στις τέσσερις σήραγγες οι ζημιές υπερβαίνουν τα 10 με 12 εκατ. ευρώ.
Πλέον έχει αποκατασταθεί πλήρως το σύστημα φωτισμού, η ραδιοεπικοινωνία με GSM-R, το σύστημα πυρόσβεσης, οι έξοδοι διαφυγής με φωτισμό και ασφαλισμένες, υπάρχει συναγερμός σε όλες τις εισόδους κι εξόδους των σηράγγων και δίκτυο καμερών, οι οποίες παρακολουθούν κάθε κίνηση μέσα στη σήραγγα, καθώς και την κίνηση των συρμών επί 24ώρου βάσεως, και τις διαχειρίζεται το βασικό κέντρο στο ΣΚΑ.