Skip to main content

Η ακρίβεια «ελαφραίνει» το καλάθι των σούπερ μάρκετ

Επτά στους δέκα καταναλωτές θεωρούν ότι το καλάθι του νοικοκυριού δεν έχει αποδώσει.

Ακριβό παραμένει το καλάθι στο σούπερ μάρκετ, με την ανάπτυξη της αγοράς των βασικών καταναλωτικών προϊόντων να παραμένει πληθωριστική, καθώς οι όγκοι διατηρούν πτωτική τροχιά.

Την ίδια ώρα επτά στους δέκα καταναλωτές θεωρούν ότι το καλάθι του νοικοκυριού δεν έχει αποδώσει. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Παναγιώτης Μπορέτος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Circana, στο χθεσινό συνέδριο Food Retail Summit 2023, το διάστημα από 1/1/2023 έως και 16/3/2023 η αύξηση σε αξία πωλήσεων στα προϊόντα σταθερού barcode διαμορφώθηκε στο 8,9%, με την πτώση του όγκου να κυμαίνεται στο 1%, ενώ την επόμενη εβδομάδα καταγράφεται περαιτέρω υποχώρηση στις ποσότητες, στο 1,7%.

Να επισημανθεί ότι αρνητικό πρόσημο στους όγκους καταγράφουν τα επώνυμα είδη, καθώς η ιδιωτική ετικέτα εμφανίζει ρυθμό ανάπτυξης 4,7% (από 1/1/2023 έως και 16/3/2023). Σε ό,τι αφορά το πεδίο της ακρίβειας, η τάση παραμένει ανοδική, καθώς η μέση αύξηση της τιμής ανά τεμάχιο στο εξεταζόμενο διάστημα (1/1-16/3/2023) διαμορφώνεται στο 10%, με τα επώνυμα προϊόντα να αυξάνουν τις τιμές κατά 9,6%, ενώ στην ιδιωτική ετικέτα η μέση αύξηση αγγίζει το 14,8%. Παρόλο που τα PL αυξάνουν περισσότερο τις τιμές τους, διατηρούν το επίπεδο της ψαλίδας της τιμής σε σχέση με τα επώνυμα περίπου στο 32%.

Στις top 60 κατηγορίες που κάνουν περίπου το 72% της αγοράς, το καλάθι των επωνύμων διαμορφώνεται στα 206,24 ευρώ έναντι 188,9 ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καταγράφοντας αύξηση 9,1%, ενώ στα PL το κόστος κυμαίνεται στα 138,4 ευρώ έναντι 129,7 πέρυσι, ήτοι αύξηση 6,7%. Σε αυτό το πλαίσιο, η ιδιωτική ετικέτα εξακολουθεί να κερδίζει μερίδια, περίπου 1,5 μονάδα σε σχέση με πέρυσι, με το ποσοστό της σε αξία να διαμορφώνεται, σύμφωνα με την Circana, στο 17,7%.

Κωδικολόγια

Ανά τετραγωνικό μέτρο κατά μέσο όρο το κάθε κατάστημα το 2022 απέδωσε τον μήνα Δεκέμβριο 379 ευρώ -αύξηση 10,8% σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2021-, με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη να καταγράφεται στα hypermarkets άνω των 2500 τ.μ. Από άποψης όγκου οι επιδόσεις είναι σταθερές, με τον μέσο όρο των πωλούμενων να κυμαίνεται σε 171 κωδικούς. Το 2022 πωλήθηκαν συνολικά 74.377 βασικά καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs), καταγράφοντας μείωση 4% σε σχέση με το 2021.

Όπως επεσήμανε ο κ. Μπορέτος, σε όρους velocity τον Δεκέμβριο του 2022 προκύπτει ότι πουλήθηκαν 4.424 κωδικοί FMCGs σε περίπου 2.700 καταστήματα που υπάρχουν στην εγχώρια αγορά, γεγονός που μεταφράζεται σε λιγότερο από 2 κωδικούς ανά κατάστημα. Σε αυτό το πλαίσιο ο ίδιος υπογράμμισε ότι η αγορά πρέπει να προχωρήσει στον εξορθολογισμό του κωδικολογίου.