Το αυξημένο μεταφορικό κόστος και η διατήρηση σε υψηλά επίπεδα των λοιπών λειτουργικών εξόδων “στερεύουν” τη κερδοφορία των εταιρειών εμφιάλωσης νερού, με την αγορά να παραμένει σε καθεστώς έντονης επιχειρηματικής κινητικότητας.
Όπως ανέφερε στο πλαίσιο χθεσινής συνέντευξης Τύπου ο κ. Κωνσταντίνος Σεπετάς, Sales and Marketing Director της Ηπειρωτικής Βιομηχανίας Εμφιαλώσεων “Βίκος”, ερωτηθείς σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στην εγχώρια αγορά του εμφιαλωμένου νερού, “Ένα μέσο εμφιαλωτήριο στη χώρα είναι ζημιογόνο. Είδαμε ότι τα σήματα Άθως και Σαμαρίνα διέκοψαν την λειτουργία τους ενώ και άλλα σήματα ζορίζονται. Η περσινή χρονιά ήταν δύσκολη, με τα λειτουργικά κόστη να καταγράφουν αύξηση 300% η οποία, ωστόσο, δεν μπορεί να περάσει στην κατηγορία του νερού το οποίο αποτελεί ένα έντονα price sensitive προϊόν καθώς πέρα από τον έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των παικτών δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχει και ο ανταγωνισμός της βρύσης. Οι κερδοφορίες των εταιρειών επιβαρύνθηκαν σημαντικά. Το μεταφορικό κόστος – και δη οι χερσαίες μεταφορές- παραμένουν αυξημένες και ήδη οι διαπραγματεύσεις για την θερινή σεζόν ξεκινούν σε υψηλή βάση κοστολόγησης. Σε αυτό το πλαίσιο θα δούμε κι άλλη επιχειρηματική κινητικότητα στην αγορά”.
Μεσούσης της πληθωριστικής συγκυρίας, ο ανταγωνισμός στην κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού εντείνεται περαιτέρω, με τα εγχώρια σήματα ωστόσο να “απολαμβάνουν” μια μεγαλύτερη ευελιξία στο πεδίο του decision making έναντι των πολυεθνικών παικτών.
” Μια οικογενειακή επιχείρηση σε σχέση με πολυεθνικές μπορεί να κρίνει διαφορετικά σε σχέση με αποδόσεις, κέρδη κτλ.. Οι τελευταίες ανατιμήσεις της τάξεως του 12-13% των πολυεθνικών παικτών είναι εώς και ληστρικές, τη στιγμή που εμείς είμαστε πολύ συγκρατημένοι στο πεδίο των ανατιμήσεων” ανάφερε ο κ. Σεπετάς, σημειώνοντας ότι η Βίκος προχώρησε πέρυσι σε μέση ανατίμηση 8%, ενώ για φέτος δεν προγραμματίζονται νέες αυξήσεις. “Κυνηγάμε την αγορά για να πάρουμε μερίδια και όγκους, εάν δε γίνει κάτι συνταρακτικό δε θα κάνουμε καμία ανατίμηση παρά το γεγονός ότι το κόστος συνεχίζει να ανεβαίνει. Η κερδοφορία μας πέρυσι έπεσε σε δραματικά επίπεδα άνω το 70% όλο αυτό έχει επιβάρυνση στις επενδύσεις που θέλαμε να κάνουμε. Όμως είμαστε εδώ για να κρατούμε την τίμια ισορροπία στον καταναλωτή”.
Σημειώνεται ότι σε επενδυτικό επίπεδο, η Βίκος την περίοδο 2021-2023 έχει διαθέσει συνολικά κεφάλαια 28 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη των αναπτυξιακών της σχεδιασμών, ενώ η τελευταία παραγωγική επένδυση ύψους 6 εκατ. ευρώ αφορά στη δημιουργία γραμμής παραγωγής μη αποσπώμενων καπακιών στο εργοστάσιο της PETCOM και η αναβάθμιση των υφιστάμενων που λειτουργεί η εταιρεία από το 1999. Όλες οι συσκευασίες αναψυκτικών της Βίκος ήδη κυκλοφορούν με μη αποσπώμενα καπάκια ενώ στο φυσικό μεταλλικό νερό η αναβάθμιση της συσκευασίας τοποθετείται το 2024.
Σε ο, τι αφορά στην φετινή αναπτυξιακή στρατηγική η Βίκος έχει στρέψει τους προβολείς της στο κανάλι της εστίασης, προσβλέποντας στην επίτευξη υψηλών επιδόσεων πέρα από το φυσικό μεταλλικό νερό και στη κατηγορία των αναψυκτικών αλλά και των mixers, στην οποία η εταιρεία έκανε ντεμπούτο τον Δεκέμβριο του 2022 με το pink grapefruit, το οποίο ήδη κατακτά σημαντικό μερίδιο αγοράς στη λιανική. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen IQ στο σύνολο της αγοράς το pink grapefruit τον φετινό Ιανουάριο εμφανίζει μερίδιο σε όγκο πωλήσεων 18,6%. Με το πρώτο λανσάρισμά της στην κατηγορία των mixers η Βίκος “κοιτάζει στα μάτια” τον πολυεθνικό ανταγωνισμό, δρομολογώντας εντός του έτους τον εμπλουτισμό του κωδικολογίου της κατηγορίας.