Στο «τιμόνι» του σιδηροδρόμου φαίνεται να μπαίνει η Rail Cargo Goldair, μετά τη διστακτικότητα της Hellenic Train να λειτουργήσει τις εμπορευματικές μεταφορές για λόγους ασφαλείας.
Το έμφραγμα στα λιμάνια, και όχι μόνο σε αυτά, μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, αλλά και σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, απαιτεί σημαντικές κινήσεις απεγκλωβισμού των containers πριν δημιουργηθούν μεγάλα θέματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και στις εξαγωγές.
Τα δρομολόγια της Rail Cargo εκτελούνται από τις 22 Μαρτίου, αφού έχουν δοθεί οι απαραίτητες έγγραφες διαβεβαιώσεις από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον ΟΣΕ ότι η γραμμή έχει ελεγχθεί και έχει αποδοθεί στην κυκλοφορία, κάτι που προκύπτει και από το καθημερινό πρόγραμμα κυκλοφορίας που εκδίδεται ανά περιφέρεια και εφόσον δεν υπάρχει σε εξέλιξη κάποια απεργία σιδηροδρομικών. Παράλληλα, εξετάζεται υπό προϋποθέσεις και η έναρξη εμπορευματικών δρομολογίων από το Θριάσιο.
Άλλοθι
Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, η δεδομένη δυσλειτουργία στο δίκτυο του ΟΣΕ είναι εμφανές πλέον πως χρησιμοποιείται ως άλλοθι από τη Hellenic Train, για να καθυστερήσει επενδύσεις και να βελτιώσει τις υπηρεσίες της. Εάν δεν βρεθεί ένα νέο σημείο ισορροπίας, τονίζουν, με νέες, εκατέρωθεν, δεσμεύσεις, δεν πρόκειται να αναταχθεί πραγματικά ο σιδηρόδρομος. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι το συνολικό πλάνο επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, το οποίο έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση, εφόσον δεν αρθούν επικινδυνότητες, τις οποίες σημειώνουν οι μηχανοδηγοί της Hellenic Train, αλλά κυρίως εάν δεν επιλυθεί το ζήτημα των επικοινωνιών σε σήραγγες, βρίσκεται στον αέρα. Παρά τις συνεχείς συζητήσεις, ακόμη αναζητούνται τρόποι για να ξεκινήσει και πάλι το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα.
Αναφορικά με τις αιτιάσεις του σωματείου των μηχανοδηγών και το αίτημα για έγγραφες διαβεβαιώσεις της κατάστασης σηράγγων και γεφυρών, πηγές της Rail Cargo τόνιζαν ότι οι συρμοί προστατεύονται από την πιστή τήρηση του κανονισμού κυκλοφορίας.
Σε ό,τι αφορά το ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας GSMR μέσα στα τρένα, που θα μπορούσε να έχει σώσει ζωές στην περίπτωση που θα λειτουργούσε, καθώς θα μπορούσαν να έχουν επικοινωνήσει μεταξύ τους οι μηχανοδηγοί ή να άκουγαν τους σταθμάρχες, φαίνεται να σκοντάφτει στην πιστοποίηση από τη ΡΑΣ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η συσκευή του GSM-R έχει τη δυνατότητα ο μηχανοδηγός να επικοινωνεί με τους σταθμάρχες και τους μηχανοδηγούς, αλλά δεν έχει τεθεί σε λειτουργία. Τον Αύγουστο του 2022 το σύστημα τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία για τρεις μήνες και στη συνέχεια λειτούργησε στα σταθμαρχεία, αλλά όχι στα τρένα. Ο λόγος ήταν πως δεν είχε τοποθετηθεί σε όλες τις αμαξοστοιχίες.
Οι εργαζόμενοι
Σύμφωνα με τον πρόεδρο των Εργαζομένων ΟΣΕ Νίκο Τσικαλάκη, ο πραγματικός λόγος μη λειτουργίας του GSMR στη χώρα μας είναι ότι τα τρένα που η Hellenic Train έφερε στην Ελλάδα δεν διαθέτουν σύστημα συμβατό με το ελληνικό GSM-R. Η επικοινωνία λίγες ώρες πριν από την τραγωδία έγινε μέσω VHF, καθώς ο μηχανοδηγός δεν είχε τη δυνατότητα να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη με το καινούργιο σύστημα. «Εάν οι συσκευές τοποθετηθούν και ενεργοποιηθούν και μέσα στα τρένα, αυτό που γνωρίζουμε εμείς στον σιδηρόδρομο, αφού έχει πάρει και πιστοποίηση από τη ΡΑΣ, είναι ότι μπαίνει σε λειτουργία. Η Hellenic Train όμως επικαλείται ότι έχει πρόβλημα, γιατί οι περισσότερες μηχανές δεν είναι ιδιοκτησία της, ανήκουν στη ΓΑΙΟΣΕ, δηλαδή στο ελληνικό Δημόσιο», συμπλήρωσε ο κ. Τσικαλάκης.
Σήμερα, αλλά και για τις επόμενες ημέρες έχει προγραμματιστεί η επαναλειτουργία και άλλων δρομολογίων τρένων, ωστόσο, οι μηχανοδηγοί συνεχίζουν να εκφράζουν σοβαρές ενστάσεις. Έτσι, η επανεκκίνηση των επιβατικών σιδηροδρομικών δρομολογίων μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης, που έχει προγραμματιστεί για την 1η Απριλίου, είναι «μετέωρη». Σύμφωνα με τους μηχανοδηγούς της Hellenic Train, υπάρχουν πάρα πολλά κενά στο σύστημα επικοινωνιών και αυτός είναι και ο λόγος που απειλούν ότι αν δεν υπάρξει ένα πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας, δεν πρόκειται να επιστρέψουν στα καθήκοντά τους.