Οι εκλογές και το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, που έχει ως συνέπεια την αλλαγή των προτεραιοτήτων του υπουργείου Υποδομών, φέρνουν καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς και στις υπογραφές συμβάσεων για δρομολογημένα έργα.
Την ίδια στιγμή ο κατασκευαστικός κλάδος τελεί εν αναμονή των εξελίξεων σε ένα από τους μεγαλύτερους ομίλους, την Ελλάκτωρ, έχει δουλειά – ανεκτέλεστο έργων καθώς τα προηγούμενα τρία έτη «έτρεξε» μεγάλος αριθμός διαδικασιών ανάθεσης υποδομών, ενώ τα στελέχη του παρακολουθούν με αυξημένη επαγρύπνηση τα σοβαρά ζητήματα που αναδεικνύονται αναφορικά με την λειτουργία του ΟΣΕ και κυρίως της ΕΡΓΟΣΕ σε ό,τι αφορά την εκτέλεση συμβάσεων.
Σχετικά με το τελευταίο είναι χαρακτηριστικό ότι την προηγούμενη εβδομάδα ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων – ΠΕΔΜΕΔΕ (Πανελλήνια Πρωτοβάθμια Οργάνωση Εργοληπτών) Μιχαήλ Δακτυλίδης, σχολιάζοντας ζητήματα σχετικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα επεσήμανε το αυτονόητο, ότι δηλαδή, «για να πάει καλά ένα έργο χρειάζεται καλό φορέα ανάθεσης και καλό ανάδοχο…».
Η ατζέντα των σε εξέλιξη διαγωνισμών περιλαμβάνει έργα για τα οποία έχει προγραμματιστεί η κατάθεση των προσφορών, όπως είναι η επέκταση της Ιόνιας Οδού στο τμήμα, Ιωάννινα – Κακαβιά. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 234 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) και με προαίρεση 76 εκατ. (με ΦΠΑ), για το οποίο η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών, ως Αναθέτουσα Αρχή έχει ορίσει την κατάθεση προσφορών για αύριο 14 Μαρτίου και μένει να δούμε αν την τελευταία στιγμή θα υπάρξει μετάθεση της ημερομηνίας.
Για το τέλος Μαρτίου (31.3) έχει οριστεί η κατάθεση προσφορών για την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο έργο παραχώρησης, προϋπολογισμού 1,5 δις. ευρώ.
Στη διαδικασία συμμετέχουν οι ΓΕΚ Τερνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Vinci, Άβαξ και η κοινοπραξία Acciona Concesiones – Μυτιληναίος, χωρίς να αποκλείεται να δούμε και άλλες εταιρείες να πλαισιώνουν τους αρχικούς ενδιαφερόμενους. Είναι το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης που έχει δρομολογηθεί με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο για το οποίο θεωρείται πιθανό να δοθεί νέα παράταση για την κατάθεση προσφορών.
Δεδομένο θεωρείται ότι το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου) θα αποφασίσει παράταση στην κατάθεση προσφορών για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού. Η ισχύουσα ημερομηνία είναι η 29η Μάϊου. Όπως όλα δείχνουν οι εκλογές θα γίνουν Μάιο, έτσι ο σημαντικός αυτός διαγωνισμός με ενδιαφέρον από όλους τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους και επενδυτικά κεφάλαια του εξωτερικού θα μεταφερθεί για τα μέσα καλοκαιριού ή το Φθινόπωρο.
Υπάρχουν και άλλοι μικρότεροι διαγωνισμοί σε εξέλιξη, όπως, μεταξύ άλλων, η υπο-παραχώρηση του δικαιώματος κατασκευής, λειτουργίας, διαχείρισης, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Τουριστικού Λιμένα Κέρκυρας από το ΤΑΙΠΕΔ με προσφορές στις 17.3.23. Επίσης, η ανέγερση κτιριακών εγκαταστάσεων για τη στέγαση των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μέσω ΣΔΙΤ έργο αξίας 112,5 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ) και η Κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Υπολειμματικών Σύμμεικτων Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) και Προδιαλεγμένων Οργανικών Αποβλήτων (ΜΕΑ) Ανατολικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 195 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) με τις προσφορές και για τα δύο έργα να έχουν οριστεί στις 30.3.23.
Η Αττικό Μετρό αποφάσισε νέα παράταση στην προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την «Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, την επέκταση του αμαξοστασίου Ελαιώνα και την αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων του Μετρό της Αθήνας», έργο προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) με τις κατασκευαστικές εταιρείες να έχουν περιθώριο μέχρι 12 Απριλίου (αντί 17 Μαρτίου).
Σε εκκρεμότητα είναι μεταξύ άλλων η υπογραφή των συμβάσεων δύο ΣΔΙΤ. Το πρώτο για την κατασκευή και λειτουργία του οδικού άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, ύψους 312,3 εκατ. ευρώ (με ανάδοχο την κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat) και το δεύτερο για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, ύψους 290 εκατ. ευρώ (με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat).
Βάσει εκτιμήσεων δεν θα προχωρήσει πριν τις εκλογές η υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό, εξαιτίας κυρίως της προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) του δήμου Ηρακλείου που διεκδικεί αλλαγές στο κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου (επέκταση της Κύμης με σκεπαστό το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο) ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης.
Για το σημαντικό αυτό έργο που θα αποσυμφορήσει την Αττική Οδό, ανάδοχος έχει αναδειχθεί η κοινοπραξία Τέρνα – Άκτωρ – Intrakat.
Στο μέτωπο των επιχειρηματικών εξελίξεων η κατασκευαστική αγορά έχει προεξοφλήσει ότι οι μέτοχοι της Ελλάκτωρ, η ολλανδική Reggeborgh και η Motor Oil του ομίλου Βαρδινογιάννη, είναι αποφασισμένοι να πουλήσουν την θυγατρική για τις κατασκευές Άκτωρ. Θεωρείται θέμα χρόνου και πρότασης με ικανοποιητικό τίμημα.
Υπενθυμίζεται ότι η διαπραγμάτευση των μετόχων της Ελλάκτωρ, με την κυπριακή Wade Adams και την Adamas Group του Δημήτρη Κούτρα σταμάτησε χωρίς την υπογραφή συμφωνίας αγοραπωλησίας της Άκτωρ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το διοικητικό συμβούλιο της Ελλάκτωρ έχει απορρίψει σχετική πρόταση της Intrakat, πριν εβδομάδες, η οποία ενδιαφέρεται να μεγαλώσει και μέσω εξαγοράς άλλης εταιρείας. Αν η συζήτηση επανέλθει με άλλους όρους εκτιμάται ότι οι μέτoχοι της Ελλάκτωρ θα εξετάσουν μια νέα πρόταση της Intrakat.
Δεν υπάρχει πληροφορία ότι ανάλογη ενέργεια θα κάνει και άλλη μεγάλη εγχώρια κατασκευαστική εταιρεία αν και τα σενάρια που αναπτύσσονται είναι πολλά.