Μία εταιρεία με έδρα τη Θεσσαλονίκη έχει για πελάτες της πολυεθνικές του κλάδου αυτοκινήτου και αναπτύσσεται με σταθερά βήματα, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και φροντίζοντας να παράσχει στο δυναμικό της εκπαίδευση και κίνητρα. Η Kenotom δεν είναι μία χαρακτηριστική περίπτωση ελληνικής επιχείρησης. Κάθε άλλο. Με τους ιδρυτές της να έχουν λάβει μία γερή γεύση από γερμανική κουλτούρα στο επιχειρείν, αλλά και έχοντας τη βούληση να δημιουργήσουν στον δικό τους τόπο και να αξιοποιήσουν τα δικά του ταλέντα, θέτει ολοένα και πιο ψηλά τον πήχυ των στόχων.
Η Ναυτεμπορική, που σε συνεργασία με τον ΣΕΒ παρουσιάζει το ελληνικό οικοσύστημα των startups, μίλησε με τον ιδρυτή της εταιρείας Φώτη Παντελιάδη και τον εταίρο, Παναγιώτη Ζαπάρτα, για την πορεία της Kenotom και τα επόμενα βήματα.
Η Kenotom προσφέρει υπηρεσίες στον τομέα των ενσωματωμένων συστημάτων. Πρόκειται για υπολογιστές που «κρύβονται» στα κινητά μας, τις οικιακές συσκευές, τα κλιματιστικά, τα ιατρικά μηχανήματα, σε συσκευές δηλαδή που συναντάμε σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας. Η ίδια εξειδικεύεται σε ενσωματωμένα συστήματα αυτοκινήτων, αναλαμβάνοντας εργασίες ηλεκτρολόγων μηχανικών, ηλεκτρονικών μηχανικών, μηχανολόγων μηχανικών και μηχανικών αυτοματισμού. Οι πελάτες της (όλοι στο εξωτερικό) είναι οι λεγόμενοι Tier 1 Automotive Suppliers, δηλαδή εταιρείες παροχής εξειδικευμένων λύσεων, οι οποίοι με τη σειρά τους έχουν πελάτες τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη.
Τα πρώτα βήματα στην Ελλάδα της κρίσης χρέους
Ας δούμε λοιπόν πώς ξεκίνησαν όλα. Και οι 5 συνεταίροι (Φ. Παντελιάδης, Τ. Ματιάκης, Π. Ζαπάρτας, K. Λάμαρης και Β. Βασιλικός) είναι ηλεκτρολόγοι μηχανικοί με σπουδές στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Ολλανδία και Γερμανία). «Συναντηθήκαμε όλοι μαζί στη Γερμανία σε μία μεγάλη εταιρεία με παραπλήσιο αντικείμενο. Το 2014, σε μία χρονική στιγμή ιδιαίτερα επιβαρυμένη στην Ελλάδα, δύο άτομα (Παντελιάδης, Ματιάκης) αποφασίσαμε να ανοίξουμε τη δική μας εταιρεία στη Θεσσαλονίκη. Ήταν σίγουρα μία απόφαση που είχε ρίσκο, δεν ήταν κάτι που κάναμε με δίχτυ ασφαλείας, με τη λογική του “αν αποτύχει δεν τρέχει και τίποτα”. Ωστόσο με την προσωπική τροχιά που είχε ο καθένας ήταν κάτι απαραίτητο να γίνει. Δεν θέλαμε να συνεχίσουμε να ζούμε στη Γερμανία» αφηγείται ο Φώτης Παντελιάδης.
Η Kenotom ήταν εξ αρχής αυτόφωτη και δεν χρειάστηκε να ζητήσει χρηματοδότηση, ούτε να βάλουν οι συνιδρυτές μεγάλα κεφάλαια, αφού δεν είχε κάποιο προϊόν να αναπτύξει και να εμπορευτεί, αλλά τις γνώσεις των στελεχών της.
Αυτό δεν σημαίνει ότι ο δρόμος της δεν είχε εμπόδια. «Η μεγάλη πρόκληση είναι η αρχή. Είναι σχεδόν απίθανο να εμπιστευτούν μεγάλες επιχειρήσεις μία πρωτοεμφανιζόμενη εταιρεία με ελάχιστο κεφάλαιο και μηδέν record» εξηγεί ο κ. Παντελιάδης. Ωστόσο οι γνωριμίες στη Γερμανία ήταν κάτι που τη βοήθησε να ξεπεράσει τα πρώτα δύσκολα βήματα, με τις συνεργασίες να κυλούν στη συνέχεια πιο βατά.
Πώς μεγάλωσε η εταιρεία
Για να αναλάβει μία startup ολοένα και μεγαλύτερα, πιο σημαντικά project, χρειάζεται δυναμικό. Πώς μία εταιρεία, που ιδρύθηκε από δύο πρόσωπα έχει φτάσει να απασχολεί σήμερα περίπου 190 άτομα; Το ΑΠΘ λειτούργησε ως «τροφοδότης» προσωπικού, με την εταιρεία να φροντίζει όμως να αναπτύξει και δικά της προγράμματα εκπαίδευσης για το προσωπικό.
«Η αλήθεια είναι ότι δυσκολευτήκαμε υπό την έννοια ότι η εξειδίκευση που ζητάμε δεν διδάσκεται κάπου στο ελληνικό πανεπιστήμιο. Ωστόσο υπάρχουν πολύ αξιόλογα άτομα που βγαίνουν από το ελληνικό πανεπιστήμιο και με την κατάλληλη καθοδήγηση και τεχνογνωσία που έχουμε συγκεντρώσει μέσα στην ομάδα μας, μπορούμε να τους εκπαιδευσουμε για να συνεργαστούν μαζί μας» λέει ο κ. Ζαπάρτας. «Η βασική αρετή πέρα από το να βρούμε τους καλούς, ήταν να γίνουμε και εμείς αρκετά ελκυστικοί. Αναπροσαρμόσαμε μισθολογικές απολαβές, πακέτα παροχών, ευκαιρίες ανέλιξης – εξέλιξης, πολλά trainings και εκπαιδεύσεις που παρέχουμε στο προσωπικό μας, ώστε να μπορούν και εκείνοι να νιώθουν σίγουροι και χαρούμενοι» προσθέτει.
Οι σχέσεις με την ακαδημαϊκή κοινότητα
Η συνεργασία με το πανεπιστήμιο ήταν σημαντικό στοιχείο για να μείνει η έδρα στη Θεσσαλονίκη. «Η ποιότητα των αποφοίτων που βγαίνουν από το πανεπιστήμιο είναι εξαιρετική. Η ταχύτητα με την οποία απορροφούν τα νέα στοιχεία, που τους μαθαίνουμε είναι εντυπωσιακή και αυτό σημαίνει ότι έχουν σωστές βάσεις» αναφέρει ο κ. Παντελιάδης.
Η εταιρεία υποστηρίζει άλλωστε και ως χορηγός πανεπιστημιακές ομάδες, καθώς θεωρεί ότι η δουλειά σε αυτές είναι σημαντικός πρόδρομος για την καριέρα των αποφοίτων σε μία εταιρεία.
«Όρεξη, όνειρα, κίνητρο»
Τι κάνει όμως μία ομάδα να λειτουργεί; Βοηθάει σίγουρα, όπως εξηγεί ο κ. Παντελιάδης, η συνάφεια από άποψη καταγωγής, κουλτούρας, ηλικίας, το πνεύμα σύμπνοιας και φιλομάθειας. Κλειδί στη σωστή συνεργασία, λέει ο κ. Ζαπάρτας, είναι επίσης η ειλικρίνεια, η ομαδικότητα, η αναγνώριση ότι «η δύναμή μας είναι οι άνθρωποί μας».
Η Kenotom είναι μία εταιρεία με μέσο όρο ηλικίας τα 30 – 31 έτη. «Έχουν όρεξη, όνειρα, θέλουν να αναλαμβάνουν project με προκλήσεις» λέει ο κ. Παντελιάδης για τους εργαζομένους. Με βάση το δυναμικό αυτό, ο στόχος για τα επόμενα χρόνια είναι ξεκάθαρος: Να ανοίξει η εταιρεία τη γκάμα των συνεργασιών της, να διεκδικήσει μεγαλύτερα «πακέτα», να αυξήσει τις θέσεις εργασίας. «Μέσα στην επόμενη 5ετία θα θέλαμε ο αριθμός των εργαζομένων να είναι διπλάσιος. Αλλά και όταν ξεκινήσαμε πιστεύαμε ότι το όραμα να είμαστε 50 άτομα είναι πολύ μακρινό. Τελικά ήρθε πολύ φυσικά».
Και ένα σοβαρό business plan
Για να έρθουν όμως τα πράγματα «φυσικά», χρειάζεται σχέδιο. Αν έχουν μία συμβουλή για όσους θέλουν τώρα να κάνουν τα βήματά τους στο επιχειρείν, είναι πως πρέπει να υπάρξει πέρα από την ιδέα και ένας υπολογισμός σε οικονομικό επίπεδο για την υλοποίησή της. «Συχνά οι startups έχουν την ιδέα ότι θα βγάλουμε ένα νέο προϊόν, όπως βλέπουμε και στις ταινίες, και μέσα στα επόμενα 5 χρόνια θα γίνουμε πολυεκατομμυριούχοι με μεγάλη προβολή. Στον ενθουσιασμό αυτό επάνω ξεχνούν το σοβαρό business plan».