Το εμπόριο μέσω των κοινωνικών δικτύων, η τεχνητήνοημοσύνη, οι νέοι τρόποι ηλεκτρονικών πληρωμώ που δημιουργούν και νέα επιχειρηματικά μοντέλα, καθώς και το Web 3.0 αλλάζουν εκ βάθρων το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Η αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας για το 2022 αποτιμάται γύρω στα 15,8 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει την αξία των online πωληθέντων προϊόντων και υπηρεσιών. Παρατηρείται μια λελογισμένη αύξηση γύρω στο 10% σε σύγκριση με τη ραγδαία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου που είχε παρατηρηθεί τα προηγούμενα χρόνια και συγκεκριμένα το 2017 στα 5 δισ. ευρώ, το 2018 στα 6 δισ. ευρώ, το 2019 στα 7,5 δισ. ευρώ, το 2020 στα 13,3 δισ. ευρώ και το 2021 στα 14,4 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την Κ. Φραϊδάκη, πρόεδρο του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), το 27% των Ελλήνων online καταναλωτών έχουν πραγματοποιήσει ηλεκτρονικές αγορές κατά το τελευταίο τρίμηνο μια-δυο φορές, σε ποσοστό 35% τρεις-πέντε φορές, και σε ποσοστό 38% περισσότερες από έξι φορές.
Σε ποσοστό 91% οι Έλληνες ψωνίζουν από εγχώρια ηλεκτρονικά καταστήματα. Όπως τονίζει ο κ. Χατζηδάκης, συνδημιουργός και CTO της Aftersales Pro στην Ελλάδα στη μετά Covid εποχή το last mile του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει αλλάξει πολύ. Πλέον υπάρχουν πολυάριθμες επιλογές σε courier ή εταιρείες διανομής, πολλαπλά κανάλια πώλησης, αυτοματοποιημένες διαδικασίες, ενοποιημένα συστήματα διαχείρισης. Έτσι δημιουργείται μια νέα πραγματικότητα που οδηγεί στο έξυπνο τελικό μίλι, με αυθημερόν παραδόσεις προϊόντων, ευέλικτους τρόπους παραλαβής, πλήρη αυτοματοποίηση, 3 PL και Μarketplaces.
Διεθνώς, με βάση τα στοιχεία της Semrush Market Research, Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, Ιαπωνία, Ινδία, Γαλλία, Βραζιλία, Ισπανία, Ιταλία, Πολωνία αποτελούν τη δεκάδα των χωρών αγορών που πρωταγωνιστούν στο διεθνές ηλεκτρονικό εμπόριο. Όπως τονίζει η εταιρεία plushost, όσο η τεχνολογία εξελίσσεται ο καταναλωτής ζητάει όλο και πιο βελτιωμένη διάδραση με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ένας έμπειρος λιανέμπορος καταλαβαίνει ότι η επιτυχία του e-commerce δεν είναι εγγυημένη. Μελέτες δείχνουν ότι το 90% των νεοσύστατων επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου αποτυγχάνουν μέσα σε 120 μέρες. Όσον αφορά τους λόγους για τους οποίους αυτό συμβαίνει, μια έρευνα marketingSignals σε 1.253 ιδιοκτήτες αποτυχημένων νεοσύστατων επιχειρήσεων βρήκε έναν συνδυασμό παραγόντων που εμπλέκονται.
Τις πταίει
Στην top πεντάδα «συναντάμε» αιτίες όπως το αδύναμο online marketing, το εσφαλμένο pricing, η μικρή ομάδα υποστήριξης και τέλος οι περιορισμένες τεχνολογικές γνώσεις. Όλοι αυτοί οι λόγοι μιλάνε για το ίδιο πράγμα. Ο λιανέμπορος είναι καλός σε αυτό που ξέρει να κάνει. Να διαλέγει προϊόντα που θα ταιριάξουν με τις ανάγκες του κοινού του. Για όλο το άλλο απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις/τεχνογνωσία.
Το e-commerce είναι πολύ πιο απαιτητικό από το commerce κυρίως λόγω της σημαντικότατης παραμέτρου της τεχνολογίας που παρεμβάλλεται μεταξύ λιανεμπόρου και καταναλωτή.