Ερωτηματικό παραμένει η πορεία της εγχώριας αγοράς μπύρας εφέτος, παρά τα θετικά μηνύματα για την εγχώρια οικονομία και τις επιδόσεις του τουρισμού. Οι εγχώριες ζυθοποιίες εκφράζουν ανησυχία για το πόσο θα επηρεάσει ο γενικός πληθωρισμός την φετινή κατανάλωση, τη στιγμή που η διατήρηση του αυξημένου λειτουργικού κόστους με αιχμή την ενέργεια και τις πρώτες – δεύτερες ύλες οδηγούν και το κλάδο σε νέες ανατιμήσεις, εντός του 2023, οι οποίες αναμένεται να διαμορφωθούν στο 8-15%.
Όπως ανέφερε χθες στο περιθώριο εκδήλωσης που πραγματοποίησε η Ελληνική Ένωση Ζυθοποιών ο κ. Σοφοκλής Παναγιώτου, πρόεδρος της Ενωσης και ιδρυτής της ζυθοποιίας Septem “ το 2022 η μέση ανατίμηση στην αγορά μπύρας κινήθηκε στο επίπεδο του 5-6%. Να σημειωθεί ότι η αύξηση αυτή πραγματοποιήθηκε στις αρχές του έτους και πριν την Ρωσική εισβολή. Ο κλάδος διατήρησε σταθερά τιμολόγια όλο το 2022”.
Για φέτος εκτιμάται ότι οι ανατιμήσεις θα κυμανθούν μεταξύ 8-15% μεσοσταθμικά. Οπως επισήμανε ωστόσο ο κ. Αλέξανδρος Κουρής ιδρυτής της ζυθοποιίας Νήσος “ Το παιχνίδι με τις τιμές έχεις φύγει από τους παραγωγούς και έχει πάει στο κράτος. Τα μικρά ζυθοποιία έχουν υποστεί τεράστια πίεση στη κερδοφορία τους και σε κάποιες περιπτώσεις “απειλείται” η βιωσιμότητά τους. Μεγάλη πρόκληση για την κερδοφορία είναι η πορεία των τιμών πρώτων και δεύτερων υλών και υλικών συσκευασίας που καταγράφουν αύξηση έως και 100%. Παράλληλα η βιομηχανία και πολύ περισσότερο η βιοτεχνία δέχεται ισχυρή πίεση από το κόστος ενέργειας. Το κράτος έχει το μαχαίρι και το καρπούζι. Λύσεις υπάρχουν τόσο σε επίπεδο μείωσης της φορολογίας όσο και ελέγχου του κόστους ενέργειας. Το κράτος πρέπει να είναι ικανό να στηρίξει την πράσινη μετάβαση. Είναι έγκλημα να χρειάζεται τέσσερις μήνες η αρμόδια αρχή να εγκρίνει αιτήσεις για φωτοβολταϊκά, ενώ δεν είναι δυνατόν να μην προωθούνται πρακτικές virtual net meeting”.
Σε ο,τι αφορά στην κατανάλωση, το 2022 η αγορά όπως ανέφερε ο επικεφαλής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας κινήθηκε με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Για φέτος ο ίδιος ανέφερε ότι η πορεία της κατανάλωσης αποτελεί ένα μεγάλο ερωτηματικό, ενώ ερωτηθείς για επικείμενες ανατιμήσεις ανέφερε ότι η Αθηναϊκή αναμένεται προχωρήσει σε αυξήσεις η οποίες κατά μέσο όρο θα διαμορφωθούν στο 9%. Σημειώνεται ότι πέρυσι η μέση ανατίμηση που προχώρησε η εταιρεία κυμάνθηκε στο 5%.
Ερωτηθείς σχετικά με την “είσοδο” νέων πολυεθνικών παικτών στην διανομή μπύρας ο ίδιος ανέφερε ότι “ Η αγορά τους χωράει όλους” ενώ στο ενδεχόμενο η Αθηναϊκή να κινηθεί ακόμα πιο επιθετικά σε επίπεδο εισόδου σε νέες κατηγορίες ή διεύρυνση των συνεργασιών της στο πεδίο της διανομής ο ίδιος επισήμανε ότι “ Εάν κρίνουμε ότι πρέπει να μπούμε σε μία κατηγορία για να έχουμε κέρδος θα μπούμε. Ωστόσο η στρατηγική μας εστιάζει στο να “χτίσουμε” το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο μας. Και για το 2023 οι βασικοί πυλώνες παραμένουν η ανάπτυξη με εστίαση στους premium κωδικούς, η σωστή διαχείριση κόστους, η ανάπτυξη βιώσιμων πρακτικών , η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και βέβαια οι “άνθρωποί” μας”. Ο ίδιος επισήμανε το πλάνο επενδύσεων 2022-2025 υψους 60 εκατ. ευρώ παραμένει αμετάβλητο, ενώ “γνωστοποίησε” ότι προωθείται σχεδιασμός διευρυνσης των αποθηκών στη μονάδα στην Πάτρα.
Αντίστοιχα πλάνο επενδύσεων στις εγκαταστάσεις της ύψους περί το 1 εκατ. ευρώ αναμένεται να ολοκληρώσει μέχρι το 2024 και η ζυθοποιία Septem η οποία “έτρεξε” το 2022 με ρυθμό ανάπτυξης 25% σε αξία και 28% σε όγκο πωλήσεων.
Ιδιαίτερα ανοδικά κινήθηκαν και οι όγκοι της μπύρας Νήσος η οποία ενίσχυσε πέρυσι της πωλούμενες ποσότητες κατά 40% και παράλληλα – παρά τις ισχυρές πιέσεις λόγω των αυξημένων λειτουργικών εξόδων- η εταιρεία διατήρησε κερδοφόρα τροχιά.