Τον κίνδυνο να μην υλοποιηθούν τα έργα υποδομών, ιδιωτικά και δημόσια, εξαιτίας της έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού, κυρίως εργατοτεχνιτών, επισημαίνει ο κατασκευαστικός κλάδος.
Στο τέλος του 2022 οι κατασκευαστικές εταιρείες ενημέρωσαν το υπουργείο Εργασίας, αφού συγκέντρωσαν τα στοιχεία των ελλείψεων που παρατηρούνται από όλες τις περιφέρειες της χώρας, ότι λείπουν περί τους 9.700 εργαζόμενους από ειδικότητες όπως πολιτικοί μηχανικοί ηλεκτρολόγοι, μηχανολόγοι, εργοδηγοί, οδηγοί, υδραυλικοί, μηχανικοί αυτοκινήτων κ.λ.π.
Στελέχη του κλάδου αναφέρουν ότι οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων είναι δεδομένες και εφόσον τελικά θα είναι μεγάλες αν δεν λυθεί το πρόβλημα, αυτό σημαίνει ότι θα χαθούν κοινοτικοί πόροι ειδικά από το Ταμείο Ανάκαμψης που έχει ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα.
Συνέπεια της έλλειψης εργατοτεχνιτών είναι και η αύξηση του κόστους της μισθοδοσίας τους, κάτι που επηρεάζει πολύ περισσότερο τις μικρότερες εταιρείες του κλάδου, αφού οι μεγαλύτερες συνήθως μπορούν να πληρώσουν καλύτερα και να εξασφαλίσουν ευκολότερα το διαθέσιμο εργατικό προσωπικό.
Τα παραπάνω σε συνδυασμό με το ότι ακόμα δεν έχει λειτουργήσει το Παρατηρητήριο Τιμών ώστε να αντιμετωπιστεί η αύξηση του κόστους των κατασκευών δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα στην κατασκευαστική αγορά.
Έστω ως χιούμορ (προς το παρόν) στελέχη των κατασκευών λένε πως θα πάψουν να λαμβάνουν μέρος στις δημοπρατήσεις στη λογική ότι είναι προτιμότερο να γίνουν ορισμένα από τα έργα και κάποια άλλα να μπουν στο «ψυγείο» μέχρι να καταστεί εφικτό να εκτελεστούν.
Σχετικά με το Παρατηρητήριο πληροφορίες αναφέρουν ότι το μόνο που απομένει να γίνει είναι ο διορισμός από τον υπουργό Υποδομών του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου. Ωστόσο, ο εξορθολογισμός της όλης διαδικασίας καθορισμού των τιμών θα αργήσει καθώς για να μπορέσει να βγάλει τα πρώτα συμπεράσματα το Παρατηρητήριο χρειάζονται μελέτες οι οποίες για να ολοκληρωθούν θέλουν ίσως και δύο χρόνια.
Σημειώνεται ότι μεγαλύτερο ακόμα πρόβλημα αντιμετωπίζει ο κλάδος του τουρισμού και της εστίασης στον οποίο καταγράφεται έλλειψη 200 χιλ. ατόμων καθώς και ο αγροτικός τομέας με το συνολικό νούμερο των ελλείψεων που έχει λάβει το αρμόδιο υπουργείο να ανέρχεται σε 380 χιλ.
Το πρόβλημα με τις ελλείψεις ανθρώπινων πόρων στον κατασκευαστικό τομέα έχει προκύψει αφενός γιατί κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης έφυγαν από την Ελλάδα χιλιάδες εργαζόμενοι και αφετέρου γιατί σήμερα έχουν προκηρυχθεί δεκάδες μεγάλα και μικρά έργα παράλληλα με τα ιδιωτικά που είναι σε εξέλιξη, όπως είναι το Ελληνικό αλλά και μια σειρά από τουριστικές επενδύσεις.
Την ίδια στιγμή έργα εκτελούνται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες οι μισθοί είναι πολύ καλύτεροι.
Όπως επανέλαβε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με αφορμή την υπογραφή της συμφωνίας, μεταξύ του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, για το πρώτο Επαγγελματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών, έχουν προκηρυχθεί δημόσια έργα αξίας 10 δις. και τα μισά από αυτά έχουν συμβασιοποιηθεί. Σύμφωνα με τον ίδιο το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων των τεχνικών ομίλων το 2022 διαμορφώθηκε στα 10 δις. ευρώ και το 2023 αναμένεται να φτάσει τα 15 δις.
Ο ίδιος έκανε λόγο για ένα «επενδυτικό σοκ» στον τομέα των κατασκευών, που ξύπνησε τον κλάδο από ένα μακρύ και επίπονο λήθαργο, μόνο που τελικά έχουν παρουσιαστεί νέα ζητήματα προς επίλυση.
Σε σχετική επιστολή του ο ΣΑΤΕ (Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ελλάδας) έχει υπογραμμίσει προς τους αρμόδιους φορείς: «Επισημαίνουμε ότι για την επιτυχή υλοποίηση των κατασκευαστικών έργων στην Ελλάδα ο ορθός προγραμματισμός μετάκλησης πολιτών τρίτων χωρών για εργασία σε τεχνικά έργα σε όλη την επικράτεια της χώρας αποκτά βαρύνουσα σημαντικότητα εάν λάβουμε υπόψη:
τις σημαντικές ελλείψεις που ήδη παρατηρούνται σε ημεδαπό προσωπικό και τον μεγάλο όγκο των κατασκευαστικών έργων που έχει σχεδιαστεί να υλοποιηθεί τα
αμέσως επόμενα έτη, κυρίως, με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης.»