«Το να κάνεις τη δική σου επιχείρηση είναι ένα roller coaster. Πρέπει να έχεις μία ομάδα, που σε βοηθάει να προχωράς στην επιτυχία και την αποτυχία». O Λέων Γαβαλάς το γνωρίζει καλά αυτό ως συνιδρυτής της Bespot, μίας ελληνικής startup, που μας συστήθηκε πριν από λίγα χρόνια κα αναπτύσσεται με ταχύτητα, έχοντας περάσει δοκιμασίες και ξεπεράσει εμπόδια.
Σήμερα σχεδιάζει τη δημιουργία ενός development center στην Ελλάδα και κοιτάζει με αποφασιστικό βλέμμα στο εξωτερικό. Ο κ. Γαβαλάς και η συνιδρύτρια, Αναστασία Γρίβα περιγράφουν στη Ναυτεμπορική το ταξίδι μέχρι στιγμής και τους επόμενους προορισμούς.
H Bespot αξιοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη και τα business analytics, ταυτοποιεί μέσα των συσκευών τηλεφώνων την τοποθεσία για υπηρεσίες που έχουν ανάγκη να ενεργοποιούνται με βάση το πού βρίσκεται ο χρήστης τους. Είναι μία B2B εταιρεία, που βρίσκεται πίσω από άλλες εφαρμογές και υποστηρίζει εκατοντάδες εκατομμύρια συναλλαγές.
Η γέννηση της ιδέας και μίας ομάδας
Πώς ξεκίνησαν όλα; «Δουλεύαμε με την Αναστασία και τον Βασίλη Σταύρου σε μία ομάδα. Είχαμε συνεργαστεί γύρω από Porject καινοτομίας στο λιανικό εμπόριο, όπου θέλαμε να δούμε πώς μπορούν τα δεδομένα μαζί με mobile εφαρμογές για να βελτιώσουν την εμπειρία των καταναλωτών. Είδαμε ότι συνεργαζόμαστε καλά και αποφασίσαμε να κάνουμε ένα project που ενεργοποιούσε περιεχόμενο με βάση την τοποθεσία- δίνοντας insights και παίρνοντας feedback, προκειμένου να βελτιώνουμε αγοραστικές εμπειρίες» εξηγεί ο κ. Λέων.
Ξεκινώντας από το περιεχόμενο, μας λέει η κ. Γρίβα, είδαν ότι πιο σημαντικό είναι πού βρίσκεται ο καταναλωτής για να ενεργοποιήσεις περιεχόμενο και υπηρεσίες. Εντόπισαν λοιπόν ένα κενό στην αγορά και σκέφτηκαν ότι υπάρχει τρόπος να το καλύψουν.
Χωρίς φόβο, με πάθος
Ένα νέο επιχειρηματικό βήμα όμως δεν είναι ούτε αυτονόητο, ούτε εύκολο. Τους τρόμαξε; Καθόλου. «Είναι ρίσκο να κάνεις κάτι δικό σου. Αλλά η αλήθεια είναι και ωραίο να προσπαθείς, ειδικά εάν έχεις και μία ομάδα, που μπορεί να στηρίξει την ψυχολογία» τονίζουν και προσθέτουν ότι βοήθησε το γεγονός πως είχε ήδη διαμορφωθεί ένα πλαίσιο στην τεχνολογική επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα – υπήρχαν δομές, προγράμματα ανοιχτής καινοτομίας και κατά συνέπεια στήριξη από τα πρώτα βήματα και καθοδήγηση στο πώς να προχωρήσουν. «Ήταν μία ωραία ευκαιρία και ένα πλαίσιο στο οποίο μπορούσαμε να πάμε και να κάνουμε αυτό που σκεφτόμαστε πράξη» λέει ο Λέων Γαβαλάς με την Αναστασία Γρίβα να συμπληρώνει πως «το οικοσύστημα στην Ελλάδα αλλάζει και αυτό σε εκπαιδεύει, σου σβήνει πολλές φοβίες που μπορεί να έχεις.
Επιλέγοντας τα κατάλληλα άτομα
Οι συνιδρυτές ήξεραν πως χρειάζονται καλούς developers, συνεργάτες, που μπορούν να εμπιστευτούν, για να αναπτύξουν την εφαρμογή τους. Ξεκινήσαν με μία ομάδα 5 ατόμων, στη συνέχεια με τη διαμόρφωση του προϊόντος έγιναν 8 και όταν έλαβαν χρηματοδότηση μεγάλωσε κι άλλο η εταιρεία. Η πρώτη ομάδα των 15 ατόμων χτίστηκε όλη από συστάσεις, γεγονός καθοριστικό για τη χημεία, αλλά και την αποτελεσματικότητά της. Η αρχική αυτή ομάδα παραμένει έως σήμερα άθικτη. Αλλά το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας έχει επεκταθεί, προσεγγίζοντας τα 40 άτομα. «Ήταν πολύ σημαντικό για εμάς να αποφύγουμε τις τριβές, και αυτό λύθηκε με το να έχουμε ανθρώπους που έχουν δουλέψει μαζί…Χτίσαμε μία δυνατή ομάδα engineer και για τις υπόλοιπες ομάδες ήμασταν ανοιχτοί στο να έρθουν και νέοι άνθρωποι, που μπορεί ακόμη και να μην είχαν τα skills, αλλά είχαν την όρεξη, ταίριαζαν με την ομάδα και την κουλτούρα μας» εξηγούν.
Το πιο σημαντικό στοιχείο για μία ομάδα; Εμπιστοσύνη και να στηρίζει ο ένας τον άλλον, ειδικά όταν έρχεσαι αντιμέτωπος με μία πραγματικότητα που δεν περιμένεις. Το να ξέρεις τι δεν μπορεί να κάνεις, ώστε να βρεις το κατάλληλο άτομο που θα το αναλάβει, είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικό, σημειώνει η κ. Γρίβα. Τα ικανά άτομα είναι αναγκαία, όχι μία απειλή. «Παίρνουμε άτομα ακόμη για πρακτική, που στο συγκεκριμενο κομμάτι τους ξέρουν πράγματα, που δεν εμείς δεν γνωρίζουμε καθόλου. Για να πας μπροστά θες ανθρώπους που θα σου δώσουν από τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους» συμπληρώνει ο κ. Γαβαλάς.
Φροντίζοντας την επικοινωνία και μαθαίνοντας από τα λάθη
Ένα από τα πιο δύσκολα κομμάτια, όταν μεγαλώνει μία εταιρεία και η ομάδα της, είναι να διατηρηθεί η επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, ειδικά εάν πολλοί εργάζονται εξ αποστάσεως. Αυτό είναι σημαντικό, ώστε να μοιράζονται όλοι το ίδιο όραμα, τους ίδιους στόχους. Λάθη σίγουρα θα γίνουν, αλλά αυτά δεν πρέπει να πατούν το φρένο σε μία πορεία. «Ξεκινάς με λάθη και μαθαίνεις από τα λάθη. Μαθαίνεις από τις αποτυχίες σου» λέει η Αναστασία Γρίβα, που θεωρεί ότι το «prood to have failed» είναι πολύ σημαντικό για τις startups.
Ο μεγάλος σταθμός και ο επόμενος στόχος
Η πρώτη μεγάλη «νίκη» για τη Bespot ήρθε όταν κατάφερε ως πολύ μικρή εταιρεία ακόμη να μπει σε έναν διεθνή διαγωνισμό απέναντι σε εταιρείες πολύ μεγαλύτερες, ακόμη και με ηγετική θέση στον χώρο. Λειτούργησε δε ως ομάδα μεθοδικά και κατά τρόπο που να μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες του πελάτη, που ήταν μία εταιρεία 10 φορές μεγαλύτερη. Οι υψηλές απαιτήσεις που είχε αυτό το project την βοήθησαν να εξελιχθεί. Σήμερα στηρίζει τα δίκτυα μεγάλων ομίλων, όπως είναι ο ΟΠΑΠ και η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Μασούτης. Στοχεύει δε σε gaming operators του εξωτερικού.
«Θέλουμε να γίνουμε μία από τις καλύτερες λύσεις στο κομμάτι του location – validation παγκοσμίως. Ήδη έχουμε λύσεις που μπορούν να υποστηρίξουν μεγάλες υπηρεσίες παγκοσμίως» τονίζει ο Λέων Γαβαλάς, προσθέτοντας ότι για να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους σχεδιάζουν να δημιουργήσουν ένα development center στην Ελλάδα. Κύριος στόχος; Να διπλασιαστεί το ανθρώπινο δυναμικό στη χώρα και να τετραπλασιαστεί, πενταπλασιαστεί ο τζίρος και η κερδοφορία. Με πολλή δουλειά και επιμονή, ξέρουν ότι μπορούν να το καταφέρουν. Όσο για τη συμβουλή τους, σε όσους επιθυμούν να ξεκινήσουν κάτι δικό τους; Να βρουν κάτι που τους συναρπάζει, να βρουν ανθρώπους με τους οποίους μπορούν να συνεργαστούν και να μην ξεχνούν μία βασική αρετή του επιχειρείν: την υπομονή.
Η Ναυτεμπορική σε συνεργασία με τον ΣΕΒ παρουσιάζουν κάθε εβδομάδα μία ελληνική startup. Μπορείτε να διαβάζετε τα σχετικά άρθρα εδώ.