Περίοδος δομικών αλλαγών προβλέπεται για τοn κλάδο των τροφίμων έως το 2030, καθώς ο τρόπος που καταναλώνουμε φαγητό αναμένεται ότι θα έχει διαφοροποιηθεί εντελώς σε σχέση με ό,τι ισχύει σήμερα.
Βιωσιμότητα, μηδενική σπατάλη, ενσωματωμένη τεχνολογία, εξατομίκευση διατροφής, «κακοσχηματισμένα» φαγητά, κομποστοποιημένες και επαναχρησιμοποιούμενες συσκευασίες, αλλά και παραγωγή γευμάτων πρωτεΐνης από… αέρα είναι μερικές τάσεις που αναμένεται να κυριαρχήσουν στην «επόμενη μέρα» του κλάδου τροφίμων, σύμφωνα με όσα ανέφερε η Food Futurologist δρ. Morgaine Gaye στο πλαίσιο του «CEO Breakfast», με θέμα «The Future of Food», που διοργάνωσε χθες το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού.
Αιχμή του δόρατος για την εξέλιξη του κλάδου των τροφίμων αποτελούν η βιωσιμότητα και οι ηθικές πρακτικές των επιχειρήσεων. Ο καταναλωτής του μέλλοντος, που σήμερα είναι 15 ετών, είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένος σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης τόσο σε επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος όσο και στο κομμάτι της ηθικής επιχειρηματικότητας. «Η νέα γενιά προϊόντων ταυτίζεται με έναν σκοπό. Ο καταναλωτής θέλει να συνδεθεί με κάτι. Η αλληλεγγύη και η καλοσύνη είναι βασικά θεμέλια, ενώ το πεδίο της βιωσιμότητας είναι πρωταρχικό» ανέφερε η δρ. Gaye.
Η ίδια δίνει μεγάλη βαρύτητα στη συσκευασία των τροφίμων, όπου εκτιμά ότι είναι ένα πεδίο όπου μπορούν να «αποτυπωθούν» πιο άμεσα οι νέες βιώσιμες τάσεις. Οι κομποστοποιημένες αντί για ανακυκλώσιμες συσκευασίες -που εκτιμά ότι είναι ήδη ξεπερασμένες- και γενικά οτιδήποτε είναι φτιαγμένο από υπολείμματα -έτσι ώστε οι συσκευασίες, αλλά και το φαγητό να γίνουν ακόμα πιο φιλικά προς το περιβάλλον- και, ακόμα περισσότερο, οι επαναχρησιμοποιούμενες συσκευασίες είναι το next big thing στην τυποποίηση.
Τονίζοντας ότι «η αγορά είναι έτοιμη για κάτι καινούργιο. Εάν η βιομηχανία συνεχίσει να κάνει τα πράγματα όπως τα έκανε, δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα», η δρ. Gaye επισήμανε ότι «οι μάρκες δεν μπορούν να εφησυχάζουν, ούτε να βασίζονται στις επιτυχίες και τις λογικές του παρελθόντος».
Σε κορυφαία καταναλωτική τάση αναδεικνύεται, επίσης, το «κακοσχηματισμένο» φαγητό, καθώς -σύμφωνα με την ίδια- η ζήτηση των καταναλωτών απομακρύνεται από τα προϊόντα που φαίνονται τέλεια. «Η εποχή της τελειότητας έχει τελειώσει. Οι καταναλωτές δεν εμπιστεύονται πλέον τα προϊόντα που φαίνονται “πολύ τέλεια” και αναζητούν οτιδήποτε είναι πιο κοντά στο φυσικό, στο χειροποίητο. Αυτό που θεωρούμε φυσιολογικό τώρα, άρα τέλεια διαμορφωμένα προϊόντα σε ελκυστικές συσκευασίες, θα θεωρούνται αναξιόπιστα στο μέλλον», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η δρ. Morgaine Gaye υποστήριξε ότι το μέλλον των τροφίμων θα ενσωματώνει την τεχνολογία ώστε η διατροφή να είναι πολύ εξατομικευμένη. Σύμφωνα με την ίδια, το μικροβίωμα και το DNA θα δημιουργήσουν νέες προοπτικές. Όπως εξήγησε, «τα προσωπικά μας δεδομένα θα μεταφέρονται σε μια φορητή συσκευή – ενδεχομένως στα smartphones μας. Όταν αναπνέουμε στη συσκευή, θα μας παρέχονται πληροφορίες σχετικά με το ποια μικροθρεπτικά συστατικά μάς λείπουν εκείνη τη συγκεκριμένη ημέρα. Ίσως αργότερα, θα μπορούμε να σαρώνουμε τη συσκευή γύρω από την κουζίνα μας ή στο ράφι στο σούπερ μάρκετ για να προσδιορίσουμε ποια τρόφιμα πρέπει να καταναλώσουμε εκείνη την ημέρα ανάλογα με τις προσωπικές μας ανάγκες».
Δημιουργία κρέατος από… αέρα
H Food Futurologist δρ. Morgaine Gaye, στο πλαίσιο της κλαδικής τεχνολογικής εξέλιξης, στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάπτυξη πρωτεΐνης από τον αέρα, «air protein», μέσω μιας διαδικασίας γνωστής ως ζύμωση βιομάζας, που μετατρέπει το διοξείδιο του άνθρακα σε κοτόπουλο ή οποιοδήποτε άλλο κρέας. Όπως ανέφερε η ίδια, «δεκάδες εκατομμύρια δολάρια επενδύονται σε εναλλακτικές πρωτεΐνες και ο αέρας μπορεί να είναι ένα από τα κλειδιά για το μέλλον της παγκόσμιας σίτισης».