Επιβαρυμένη εικόνα κερδοφορίας αναμένεται να εμφανίσουν φέτος οι τέσσερις βασικές αλυσίδες delivery πίτσας, καθώς η κατανάλωση φέρεται ότι «συγκράτησε» τη δυναμική του 2021 σε όρους όγκου πωλήσεων.
Το έντονα πληθωριστικό κλίμα έχει εκτοξεύσει το λειτουργικό κόστος των αλυσίδων πίτσας, με τις εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς να αναφέρουν ότι η μέση αύξηση στις πρώτες ύλες, ήτοι αλεύρι, οπωροκηπευτικά, αλλαντικά, τυριά κτλ.
Διαμορφώνεται στο 40%-50%, ενώ συνυπολογίζοντας και το κόστος ενέργειας, που κινείται με τριπλάσιο ρυθμό αύξησης σε σχέση με την περίοδο 2020-2021, οδηγεί πολλά καταστήματα σε ζημιογόνα απόδοση φέτος.
Όπως αναφέρουν στη «Ν» εκπρόσωποι των αλυσίδων πίτσας, «φέτος η κατανάλωση ήταν σαφώς βελτιωμένη από το 2020 και μπορούμε να εκτιμήσουμε ότι διατήρησε την εικόνα του 2021. Ενδεχομένως οι τζίροι των επιχειρήσεων να εμφανίσουν μικρή άνοδο, η οποία όμως συνδέεται με τον πληθωρισμό. Οι ανατιμήσεις που έχουν γίνει στην πίτσα από τις αλυσίδες κυμαίνονται μεταξύ 10%-20%».
Σύμφωνα με τους ίδιους, «το θετικό είναι πως οι όγκοι φέρεται ότι έχουν συγκρατηθεί στους περισσότερους βασικούς παίκτες. Ίσως οι ισχυρές ανατιμήσεις στον “βασιλιά του εγχώριου delivery”, που είναι το σουβλάκι, να οδήγησαν στη μετακύλιση της κατανάλωσης στην πίτσα. Αυτό, όμως, είναι μια αίσθηση που έχουμε στην αγορά».
Για το 2023 οι επιχειρήσεις του κλάδου φέρεται ότι έχουν συντηρητικά πλάνα ανάπτυξης, τηρώντας επί της ουσίας στάση αναμονής για την πορεία των γεωπολιτικών εξελίξεων το πρώτο τρίμηνο της νέας χρονιάς, που θα συμπαρασύρει και το ενεργειακό πεδίο.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για το μέγεθος της αγοράς πίτσας στην Ελλάδα, εκτιμάται ότι τα καταστήματα delivery, που περιλαμβάνουν πάρα πολλά μικρά σημεία, εμφανίζουν έναν τζίρο της τάξεως των 150-250 εκατ. ευρώ. Σημαντικό μερίδιο έχει και η λιανική, με την κατηγορία της κατεψυγμένης πίτσας να βαίνει αυξανόμενη. Την ίδια στιγμή είναι και πάρα πολλά εστιατόρια που περιλαμβάνουν και την επιλογή πίτσας στο μενού τους. Συνεπώς, ως κατηγορία η πίτσα μπορεί να αγγίζει τα 300-350 εκατ. ευρώ.
Η δημιουργία νέων concept «dine» in καταστημάτων που να ξεφεύγουν από τον χαρακτήρα του delivery, ενδεχομένως και σε περιοχές με έντονο τουριστικό ρεύμα, να αποτελεί ένα νέο πεδίο διεκδίκησης μεριδίων από τα ισχυρά brands της κατηγορίας της πίτσας.
Οι βασικές αλυσίδες
Οι τέσσερις βασικές αλυσίδες πίτσας εμφάνισαν το 2021 μια δυναμική τζίρου περί τα 59,5 εκατ. ευρώ, ενώ τα συνολικά κέρδη ανήλθαν σε 4,2 εκατ. ευρώ.
Leader του κλάδου, βάσει επιδόσεων τζίρου, είναι η Pizza Fan (Φανάτικς Πίτσα), η οποία το 2021 αύξησε τα έσοδά της κατά 11,4% σε σχέση με το 2020, στα 36,3 εκατ. ευρώ. Η αλυσίδα παρουσίασε μεγάλη αύξηση EBITDA κατά 60,78%, στα 2,64 εκατ., καθώς και κερδών προ φόρων κατά 78,21%, στο 1,68 εκατ. ευρώ.
Καλύτερη επίδοση κερδών εμφάνισε η Domino’s (Daufood Greece, master franchisee του ομίλου στην Ελλάδα), η οποία πέρυσι εμφάνισε προ φόρων αποτελέσματα 2,22 εκατ. ευρώ (2020: 1,52 εκατ.), με τον τζίρο της να αυξάνεται κατά 9,7%, στα 19,1 εκατ. ευρώ.
Η L’artigiano έκλεισε το 2021 με αυξημένα έσοδα κατά 7%, στα 2,9 εκατ. ευρώ, και ενισχυμένα EBITDA κατά 13%, στις 474 χιλ. ευρώ. Τα προ φόρων κέρδη, ωστόσο, υποχώρησαν 23%, στις 169 χιλ. ευρώ.
Επιβραδυμένες επιδόσεις εμφάνισε πέρυσι η Pizza Roma, η οποία είδε τον τζίρο της να μειώνεται κατάτι, στο 1,17 εκατ. ευρώ, έναντι 1,19 εκατ. το 2020 και την προ φόρων κερδοφορία της να διαμορφώνεται σε 0,16 εκατ. ευρώ έναντι 0,27 εκατ. το 2020.
Από την έντυπη έκδοση