Skip to main content

Παράταση για πέντε έργα ΣΔΙΤ συνολικής αξίας 1,2 δισ. ευρώ

Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]

Κανόνα αποτελούν οι καθυστερήσεις στις διαδικασίες για τα έργα Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με παρατάσεις στις ημερομηνίες ορόσημα.

Τις προηγούμενες δύο μέρες παρατάθηκαν οι ημερομηνίες προσφορών ή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για 5 ΣΔΙΤ (φράγματα και αυτοκινητόδρομοι) του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, συνολικής αξίας 1,247 δις. ευρώ.

Από το 2006 που ξεκίνησε ο θεσμός των ΣΔΙΤ, έχουν συμβασιοποιηθεί μόλις 14 και ενώ, ειδικά τα τελευταία 4 χρόνια, έχουν εγκριθεί δεκάδες, με την επίσημη ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΓΓΙΕ και ΣΔΙΤ) να καταγράφει 43, σε διαφορετικά στάδια της διαδικασίας.

Σύμφωνα με στελέχη των αρμοδίων κυβερνητικών φορέων και των εταιρειών του κατασκευαστικού κλάδου από όπου συνήθως προέρχονται οι ενδιαφερόμενοι για τα ΣΔΙΤ,  από τους συνήθεις λόγους είναι η αδυναμία της αναθέτουσας αρχής να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της, κατά κανόνα, σύνθετης διαδικασίας των Συμπράξεων, όπως συμβαίνει π.χ. στα έργα δημιουργίας φοιτητικών εστιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ΣΔΙΤ για τις φοιτητικές εστίες στην Κρήτη το οποίο εγκρίθηκε το 2019 και σήμερα βρίσκεται στη φάση της κατάθεσης προσφορών (21 Νοεμβρίου). Για να συμβασιοποιηθεί μπορεί να χρειασθεί ένα και πλέον χρόνο ακόμα.

Στην παρούσα συγκυρία, ωστόσο, οι καθυστερήσεις αποδίδονται και στις αλλαγές που επιφέρει στα χρηματοοικονομικά μοντέλα η αύξηση των επιτοκίων, στην αύξηση του κόστους των υποδομών, καθώς και στην έλλειψη ανθρώπινων πόρων στις εταιρείες, συνέπεια του αυξημένου όγκου των έργων που βρίσκονται σε διάφορα στάδια.

Για 30 Νοεμβρίου 2022 (από 31 Οκτωβρίου) μετατέθηκε η καταληκτική ημερομηνία υποβολής φάκελου εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την Α΄ Φάση του διαγωνισμού με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για την ανάθεση ΣΔΙΤ του έργου «Κατασκευή φράγματος ποταμού Ενιπέα Φαρσάλων, δικτύων διανομής νερού και λοιπών συνοδών έργων», προϋπολογισμού 315 εκατ. ευρώ.

Όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση έχουν υποβληθεί, από οικονομικούς φορείς, αιτήματα παροχής διευκρινήσεων και συμπληρωματικών πληροφοριών, τα οποία αναφέρονται σε διαφορετικά άρθρα της πρόσκλησης Α’ φάσης και στην ανάγκη εξειδίκευσης ή και αλλαγής ειδικών όρων αυτής και αιτήματα παράτασης της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος.  

Παράταση μέχρι 15.12.2022 δόθηκε για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την ανάθεση του ΣΔΙΤ «Υλοποίηση Φράγματος Χαβρία Χαλκιδικής, Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού και Δικτύων» προϋπολογισμού 85,4 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ 106 εκατ.),  που θα καλύψει τις υδρευτικές ανάγκες του 33% της Χαλκιδικής. Στον ανταγωνιστικό διάλογο συμμετείχαν οι κοινοπραξίες ΓΕΚ Τέρνα – ΧΡ. Δ. Κωνσταντινίδης, Intrakat – Suez Εau France S.A.S. – ΕΥΑΘ και η Άκτωρ Παραχωρήσεις. Αρχικός στόχος ήταν οι δεσμευτικές προσφορές να κατατεθούν εντός του δευτέρου τριμήνου του τρέχοντος έτους.

Εκδήλωση ενδιαφέροντος στις 30 Νοεμβρίου έχει οριστεί και για το ΣΔΙΤ «Έργα αξιοποίησης του υδατικού δυναμικού του Ταυρωνίτη ποταμού Π.Ε. Χανίων Κρήτης», προϋπολογισμού 267 εκατ. ευρώ.  

Το φράγμα Ταυρωνίτη θα εξυπηρετήσει κυρίως αρδευτικούς σκοπούς γεωργικών εκτάσεων μεγάλης απόδοσης, όπως η υψηλή ζώνη Πλατανιά και περιοχές της Δυτικής Κισάμου Χανίων, εξοικονομώντας νερό για άλλες χρήσεις, όπως η ύδρευση οικισμών και τουριστικών εγκαταστάσεων.  

Για τις 5 Δεκεμβρίου (αντί 31.10.22) ορίστηκε η υποβολή Φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Α΄ Φάση του διαγωνισμού) για δύο οδικά ΣΔΙΤ στη Βόρειο Ελλάδα συνολικής αξίας 559,2 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται ειδικότερα για τα ΣΔΙΤ «Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη» (αξία Σύμβασης – πληρωμές διαθεσιμότητας 200,4 εκατ. ευρώ) και «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2  – Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας και λειτουργία, συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας» (εκτιμώμενη αξία Σύμβασης 358, 8 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ).

Το υπουργείο Υποδομών στο μεταξύ, όπως αναμενόταν, προχώρησε στην ακύρωση του ΣΔΙΤ για το Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα Αττικής (ΕΥΣ) προϋπολογισμού 234,8 εκατ., σε συμμόρφωση με την υπ’ αρ. 1886/2022 Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (Τμήμα Δ’). Κατά της ιδιωτικοποίησης του ΕΥΣ προσέφυγαν πολίτες και σύλλογοι εργαζομένων της ΕΥΔΑΠ.